Retsudvalget 2013-14
L 113 Bilag 7
Offentligt
Til alle i Retsudvalget og Justitsminister Karen Hækkerup.vedrørende lovforslag L.113.1. behandlingen af L.113 d. 31/1. 2014.
Den. 17/2-2014.
Carsten Lauritsen taler for Carsten Nonbo. Bekymret for at alkolåsen rulles tilbage ogimplemiteringen forsinkes. Indragelse af køretøjet bør gælde også for narkobilister.Vi ( fam. Drews) forstår godt at man er bekymret, alkolåsordningen har været forsinket længenok. Selvfølgelig skal indragelse også gælde narko bilister. Døden er ligeglad med om det ersprit eller narko ofre, han høster hos dem begge.Trine Bramsen S. Konfiskation 1. gang, 2 promille er en ordentlig huggert, derfor finder vi det fairat det koster bilen.En ordentlig huggert skal koste bilen, helt OK. men hvad med 1.2 eller 1.5 promille? der erlangt flere dræbte og hårdt sårede i dn gruppe en hos dem med 2 promille, der er føreren sådøddukken at det er carporten eller den første parkerede bil han rammer.Kim Christiansen DF. Finder det kritisabelt at problematisere alkolåsordningen. Ønsker skærpelseaf straframmen selvom den er skærpet fra 4 til 8 år, medensstraf forhøjelsen ude i virkelighedenkun er 4 mdr.Alkolåsordningen har vi fået, den er bestemt ikke optimal, men som Morten Bødskov sagde "det er det i får, tag det eller lad være" og så måtte i åbenbart lade jer nøje med det lidt i kunnefå. Selv er vi overbevist om at der et eller andet sted i huset findes en eller anden der kan sefejlen i Bødskov og rigspolitiets regnestykke, nemlig at de 25 millioner til etablering er etengangsbeløb og derfor ikke skal figurere hos hver periodes brugere (en periode er de 2 årordningen gælder) men derimod som i alle andre forretninger deles ud over en årerække.Bruger man bødskovs regnskab vil hele etablerings udgiften være betalt af første periodesbrugere dvs. 2 år, derefter skal alle fremtidige brugere betale det samme og staten kan skovle 25mmillioner ind på den konto hvert andet år. Det var vidst ikke det der var meningen? Når manfår styr på de, vil i se at hele ordningen kommer ned på en pris der er til at betale, BrianMikkelsen udtalte for adskillige år siden at de ville blive omkring 1.200 kr. mdl. den pris vilstadig kunne holde når man får de 25 millioner fordelt ud på f.eks 10 år. derefter vil ordningenfalde i pris.Skærpelse af straframmen. Selvfølgelig, hvad nytte gør det at vi har en straframme som siger etnår retssystemet ikke bruger den. Drabsmændene får stadig kun 12 - 24 mdr. En hån imodderes ofre og de efterladte for slet ikke at tale om de svært handicappede der sidder rundtomkring på plejecentre 12 - 24 mdr. det var hvad deres liv og førlighed blev vurderet til.Henning Hyllested EL. Alkolåsen er brugerfinancieret og tegner til at blive en dyr omgang mankan frygte at den får begrænset betydning. Konfiskation er skærpet 5 gange fra 2005 - 2011 så erder behov for yderligere skærpelser, der er ingen statistiske oplysninger om virkningen.Konfiskation piller ved folks mobilitet arbejde, fritid, familiebesøg en stor del af det sociale liv erafhængig af at man har en bil, det berører ægtefælle, samlever, familien kan være afhængig afbilen, det er ikke kun den ene der har kørt sprit og fået bilen, som hele familien er afhængigaf, konfiskeret. OK, til konfiskation i gentagelsestilfælde men nej til førstegangstilfælde også selv
ved en meget høj promille som 2.0 Rådet for sikker trafik anbefaler behandlingsvejen ogsamtaler.Om alkolåsordningen og prisen har Du fuldstændig ret så får ordningen stort set ingenbetydning. I retsudvalgsmødet d.28/11-13 spurgte bla. du ind til dokumentation for Bødskovsregnskab, hvilket du blev lovet, se iøvrigt min mening om regnskabet ovenfor i svaret til KimChristiansen.Dine udtalelser om konfiskation var virkelig skuffende, havde aldrig ventet en sådan holdningfra dig. Konfiskation skærpet 5 gange fra 2005 - 2011. Mener Du oprigtigt at fordi der er sketskærpelser før så skal vi bare lade stå til og fortsat finde os i at spritbilisterne ski... på voreslovgivning. Konfiskation piller ved folks mobilitet. Selvfølgeligt det er jo ligesom hele meningenmed konfiskationen, spritbilisten skal stoppes og han kan nu engang ikke køre uden en bil.Naturligvis går det ud over hele familien arbejdet og det sociale liv, det ved spritbilisten såudmærket, alligevel valgte han at køre påvirket Synd for spritbilistens familie, javidst, menuanset straffen så er han stadig i live, at familien så må leve med at skulle bruge offentligtransport til job og det sociale liv ligesom rigtig mange andre danskere, ja det er bare ærgerligt.Du får det til at lyde som om en bil er betingelsen for at kunne leve et altivt liv, bilen gørtingene nemmere men er ikke en livsnødvendighed.Nej lad os endelig holde en skærmende hånd over spritbilisten. Spritbilistens ofre derimod, hvadrager de os, de døde siger ingenting og de efterladte har alligevel ikke overskud til at kæfte op.Rådet for sikker trafik anbefaler behandling og samtale, men dog, det har de gjort i 80 år og ligelidt har det hjulpet.S.Ammitsbøl LA. er imod straksfratagelse af kørekortet.Har Du hørt om 13 årige Alexander fra Frederiksværk, Han kørte på cykelstien hvor han blevdræbt af en spritbilist. Spritbilisten var 2½ time tidligere taget for spritkørsel. Tror duAlexanders forældre er enige med dig, en straks frakendelse kunne måske have reddet dettebarns liv.Tom Benke. Forskels behandling. Leasede, lejede biler og biler med gæld eller pant i, ingenkonfiskation medens ham der har betalt sin bil, eller har taget et banklån til at betale med, hansbil konfiskeres. Vi må have noget bedre. Hvilke typer biler er det der konfiskeresDu har ret der er forskelsbehandling. For den lavtlønnede er et banklån på 15-20.000 kr nogetder kan mærkes på budgettet, sikkert langt mere end for direktøren i den leasede bil til 250 -500.000 kr. men egentlig er det jo så nemt, vi er alle lige for loven, det hvadenten man ejer,leaser. lejer eller låner bilen.Vi er allle ansvarlige for for vores køretøjer og skal sikre os at den der kører i vores bil har gyldigtkørekort, vurderingen om føreren vil køre påvirket har hidtil ikke været ejerens hovedpine, mendet må være slut nu. Uligheden kan fjernes ved også at indrage leasede, lejede og lånte bilerfor en kortere periode f.eks nogle mdr. derefter kan bilerne udleveres til de rette ejere,spritbilisten skal naturligvis betale for opbevaringen, leasing og udlejnings selskaberne kan tabenogle mdr. intjening men får deres bil igen og ville hurtigt sikre sig med en alkolås somovenikøbet ville være afdragsberettiget. naboen og venner vil efter et par mdr. med offentligtransport helt sikkert have lært at sige nej.
Samlevende og ægtepar er en helt anden sag, lever man sammen så kender man risikoen og måtage konsekvensen af at bilen indrages og vi ville komme ud i små gældsbeviser på hinandens bilså de ikke kan tages.Kone jeg låner lige din bil i aften, jeg har en aftale med gutterne. Ok. skat så låner jeg din duhusker nok jeg skal til vinsmagning i tøseklubben,Karen Hækkerup. Konfiskation kan kun hos den der er ansvarlig for lovovertrædelsen og hos denpå hvis vejne han har handlet, det betyderat et motorkøretøj medfør færdselsloven ikke kanskehvis pågældende ikke ejer køretøjet f.eks hvor en bilejer låner sin bil ud til en der bliver taget.Forvirring omkring alkolås ordningen. i nederste del side 15 står der at der er tale om entekniskændring så konsekvensændringer kan blive indskrevet, men der er ingen substans ændring.På det nuværende grundlag er L.113 stort set værdiløs. Indragelse bør ske 1. gang uansetpromillen eller hvem der ejer bilen, man er spritbilist når man når 0.5 det ved enhver.man kunne jo ved de mindre promiller indrage bilen for en kortere periode og så indrage denpermanent 2. gang man bliver taget. skal loven batte noget så skal promillen nedsættesvæsentligt. /Se vedlagte brev fra 7/1-14,Jeg har tidligere skrevet til dig om en åbenlys fejl i regnskabet vedrørende L.170 fremlagt afMorten Bødskov i retsudvalget d.28/11-13. kan ses på jeres interne TV. Er det noget duellerandre har fået set på? Får man rettet fejlen vil alkolåsordningen blive væsentlig billigere ogdermed have en god mulighed for at lykkedes.&nbs p;
På P4. radioavisen kl. 12.30 i dag d.16/2-2014Sydsjælland og Lolland Falster politi har de sidste 2 år beslaglagt 300 biler for spritkørsel 2. gangog frakendt kørekort 3. gangLeder af færdselspolitiet Erik Mather udtaler " bilerne konfiskeres også selv om der er gæld ibilen, det bliver en sag mellem ejer og kreditor, bilerne bliver solgt og beløbet tilfalder staten.Man må også i særlige tilfælde indrage naboens lånte bil eller ejerens nyindkøbte bil.Hvis det er sandt forstår vi ikke en dyt af hele denne debat i retsudvalget.Er der stadig nogen i udvalget der er i tvivl om promillevirkningen så se DR.3 udsendelsenmenneskeforsøg d. 11/2-2014 kl. 21 Kan stadig ses på nettet.Kender i jeres egen promille. Hvis nogen er interesseret kan alkometer lånes hos os.Med venlig hilsenSvend og Lillian DrewsMøllehøj 14 Havnsø4591 Føllenslev,Tlf. 26367562 mail.[email protected]