Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
2. maj 2014Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh.: Lasse BojeSagsnr.: 2014-0037-0068Dok.:1144455
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstof-fer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L112), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16.april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eks-
plosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (L 112):
”Under henvisning til svar på spørgsmål 14, bedes ministeren(evt. med bidrag fra miljøministeren) yde teknisk bistand tiludarbejdelse af det i spørgsmålet og svaret omtalte ændrings-forslag.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraMiljøministeriet, hvorunder planloven hører. Miljøministeriet har oplystfølgende:”Som anført i besvarelsen af 10. april 2014 af spørgsmål nr. 14vedrørende lovforslaget var det ikke muligt for Miljøministeri-et inden for den korte tidsfrist at udarbejde det ønskede æn-dringsforslag.Planloven giver i dag kommunerne mulighed for i deres lokal-planlægning at præcisere anvendelsen af et givent areal indenfor planlovens rammer og i overensstemmelse med Natur- ogMiljøklagenævnets praksis. Det er kommunernes ansvar og retat planlægge for anvendelsen af de arealer, der er i kommunen.Det efterspurgte ændringsforslag vil betyde en afgrænsning afrelevante planmæssige begreber samt en definition heraf. Etsådant arbejde giver anledning til en række principielle og nøjeovervejelser, herunder om mulige utilsigtede konsekvenserheraf.En afgrænsning af sådanne definitioner vil kunne indebære enyderligere begrænsning af kommunernes frihed i planlægnin-gen i forhold til de rammer som Natur- og Miljøklagenævnetspraksis medfører. Herudover vil en afgrænsning kunne medfø-re en række andre udfordringer, bl.a. i forhold til, at planlovenikke kan regulere ejer- og brugerforhold. Det vil f. eks. i for-hold til begrebet ”beboelse” ikke være muligt at definere,hvem og hvor mange, der kan bo i en ejendom, eller om bebo-else indeholder deciderede krav om f.eks. indretning ellerovernatning. Et andet eksempel er begrebet ”foreninger”, somvil skulle afstemmes nøje, således at man ikke kommer i kon-flikt med grundloven, og således at man ikke utilsigtet kommertil at udelukke visse foreninger.
2
Endelig vil afgrænsningen af definitionerne som også anført ibesvarelsen af spørgsmål nr. 14 vedrørende lovforslaget kræveet større tids- og ressourcekrævende udredningsarbejde af omog hvordan de i dag er defineret i praksis, herunder primært iNatur- og Miljøklagenævnets praksis, men også i kommuner-ne.På den baggrund er det fortsat ikke muligt for Miljøministerietat yde den ønskede tekniske bistand.Som nævnt på samrådet den 9. april 2014, har regeringen be-sluttet at nedsætte et nyt bredt sammensat udvalg, der bl.a. skalkortlægge de praktiske problemer med rockerborge ude i lokal-samfundene, og se på, om ændringer af den gældende lovgiv-ning, herunder også planloven, kan være relevant.”
3