Retsudvalget 2013-14
L 112 Bilag 16
Offentligt
1376616_0001.png
Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2014
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og
eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf
m.v.
(Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar 2014 og var til
1. behandling den 30. januar 2014. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 8. maj 2014. Lovforslaget var til 2.
behandling den 13. maj 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 4 spørgsmål til justitsministeren, som denne har
besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes
svar herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget vil gerne
kvittere for, at justitsministeren mellem 2. og 3. behandling
af lovforslaget har taget en drøftelse med partierne om, at
forslagets elementer kunne skærpes yderligere, så forslaget
dermed bidrager til en mere effektiv bekæmpelse af rocker-
og bandekriminalitet. Drøftelsen har bl.a. resulteret i en
skærpelse af straffelovens § 81 a om dobbeltstraf, således at
flere kriminalitetsformer omfattes. Justitsministeren har end-
videre ved drøftelsen med partierne tilkendegivet, at mini-
steren er indstillet på at drøfte sammensætningen af og kom-
missorium for det af regeringen annoncerede rockerborgsud-
valg – se svar på spørgsmål 28 og 30, som er optrykt til den-
ne tillægsbetænkning. Det er en indrømmelse, som vil bidra-
ge til en mere effektiv rocker- og bandebekæmpelse. V, DF,
LA og KF finder dog stadig, at lovforslaget samlet set ikke
indeholder tilstrækkelig med strafskærpelser til reelt at ven-
de den negative udvikling, hvor rocker- og bandekriminali-
tet desværre bliver et større og større problem for vores sam-
fund og i højere og højere grad skaber utryghed for ganske
almindelige lovlydige danskere. Der er behov for væsentlige
større tiltag, f.eks. strafskærpelser, stramninger af mulighe-
den for prøveløsladelse af rockerbandemedlemmer m.v. V,
DF, LA og KF henviser i den forbindelse til vores fælles be-
slutningsforslag nr. B 37, hvor en samlet borgerlig oppositi-
on har fremlagt sin bandepakke.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse,
men vil stemme for ændringsforslag nr. 2.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ik-
ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
AX016296
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376616_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til § 1
1)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 81 a, stk. 1,
ændres »§§ 119, 123 og 245, § 245, jf.
§ 247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf. § 247, og § 252,
stk. 1, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædel-
sen har baggrund i et gensidigt opgør, som foregår mellem
grupper af personer, og hvor der flere gange som led i op-
gøret enten er anvendt skydevåben eller anvendt våben eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige ka-
rakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller er begået
brandstiftelse omfattet af denne lovs § 180« til: »§§ 119,
123 og 244, § 244, jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, § 246,
jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf. § 247, § 252, stk. 1, § 260, stk.
1, § 261, stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286,
stk. 1, jf. § 281, og § 288 kan forhøjes indtil det dobbelte,
hvis lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt mellem
grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten an-
vendt skydevåben eller er anvendt våben eller eksplosivstof-
fer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse
omfattet af denne lovs § 180«.«
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde til også at
omfatte simpel vold, ulovlig tvang, frihedsberøvelse, trusler,
afpresning og røveri]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 6
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli 2014«.
[Udskydelse af tidspunktet for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget går ud på at udvide den kreds af
forbrydelser, der er opregnet i straffelovens § 81 a til også at
omfatte simpel vold (§ 244), simpel vold i gentagelsestilfæl-
de og mod en person, der efter karakteren af sit arbejde er
særlig udsat for vold (§ 244, jf. § 247), ulovlig tvang (§ 260,
stk. 1), frihedsberøvelse (§ 261, stk. 1 og 2), trusler (§ 266),
afpresning (§ 285, stk. 1, jf. § 281, og § 286, stk. 1, jf. §
281) og røveri (§ 288).
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at den skær-
pede straftrussel, som ligger i straffelovens § 81 a, også kan
bringes i anvendelse over for en række yderligere forbrydel-
ser, der efter deres karakter ligeledes vil kunne bidrage til, at
en konflikt mellem to grupper af personer udvikler sig til en
trussel mod det normale samfundsliv.
Det foreslås således, at den straf, der er foreskrevet i
straffelovens § 244, § 244, jf. § 247, § 260, stk. 1, § 261,
stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286, stk. 1, jf. §
281, og § 288, også skal kunne forhøjes indtil det dobbelte,
hvis betingelserne i § 81 a, som de foreslås udformet med
dette lovforslag, er opfyldt. Samlet set indebærer den fore-
slåede ændring af straffelovens § 81 a således, at den straf,
der er foreskrevet i straffelovens §§ 119, 123 og 244, § 244,
jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. §
245, jf. § 247, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1, § 261, stk. 1 og 2,
§ 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286, stk. 1, jf. § 281, og §
288, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen
har baggrund i en konflikt mellem grupper af personer, hvor
der som led i konflikten enten er anvendt skydevåben eller
anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af straffelovens
§ 180.
De pågældende forbrydelser har strafferammer på fængs-
el indtil 1 år og 6 måneder og 2, 3, 4, 6, 8, 10 og 12 år. Når
de øvrige betingelser for at anvende § 81 a er opfyldt, forhø-
jes strafferammerne til det dobbelte. Det bemærkes dog, at
der uanset den foreslåede ændring fortsat højst vil kunne ud-
måles en straf på 20 år, jf. straffelovens § 33, stk. 2.
Det er en betingelse for at anvende den foreslåede be-
stemmelse i straffelovens § 81 a, stk. 1, at lovovertrædelsen
har baggrund i en konflikt mellem grupper af personer, hvor
der som led i konflikten er anvendt skydevåben m.v.
At lovovertrædelsen skal have »baggrund i« en konflikt
som nærmere karakteriseret i bestemmelsen, indebærer, at
det skal kunne lægges til grund, at den person, der har begå-
et lovovertrædelsen, helt eller delvis har været motiveret af
at ville deltage i eller reagere på en konflikt mellem grupper
af personer. Det er uden betydning, om der tillige er andre
motiver for angrebet, herunder f.eks. personlige uoverens-
stemmelser, hævn for tidligere krænkelser, fornærmelser el.
lign.
Den omstændighed, at lovovertrædelsen helt eller delvis
skal have været motiveret af at ville deltage i eller reagere
på en konflikt mellem grupper af personer, indebærer ikke
noget krav til konfliktens indhold, men alene om, at konflik-
ten – uanset hvad den handler om – er baggrund for den ak-
tuelle lovovertrædelse.
Begrebet konflikt skal forstås bredt. Enhver uoverens-
stemmelse eller uenighed mellem to eller flere grupper vil
kunne udgøre en konflikt i § 81 a’s forstand. Det er uden be-
tydning for vurderingen af, om en konflikt er omfattet af den
foreslåede bestemmelse, hvad der er årsagen til konflikten,
og hvad konflikten drejer sig om. Det er ligeledes uden be-
tydning, om konflikten er begrundet i et eller flere forhold.
Det er endvidere ikke en betingelse for at anvende § 81 a,
stk. 1, at det fastslås, hvilket af flere mulige underliggende
forhold der har motiveret gerningsmanden. Det er således
tilstrækkeligt, at det kan lægges til grund, at gerningsman-
den helt eller delvis er motiveret af at ville deltage i eller
reagere på konflikten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376616_0003.png
3
At der skal være tale om en konflikt mellem »grupper af
personer«, vil sige, at der skal være mere end én person på
hver side i konflikten.
Som »grupper« anses ikke kun formaliserede grupper
med en fast struktur og rollefordeling medlemmerne imel-
lem og et fast tilholdssted og med fast navn el. lign. Bestem-
melsen omfatter også mere løse grupperinger, hvis gruppen
dog virker med et fælles sigte eller mål og/eller har et fast
reaktionsmønster i bestemte situationer, f.eks. at personerne
i gruppen som regel bliver alarmeret og instrueret via tele-
fon- eller sms-kæder i forbindelse med bestemte voldelige
eller truende begivenheder, som indtræffer.
Betingelsen om, at der er tale om en konflikt, som led i
hvilken der er anvendt skydevåben eller anvendt våben eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige ka-
rakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller begået
brandstiftelse efter straffelovens § 180, indebærer et krav
om, at der mindst en gang forud for den aktuelle forbrydelse
har været anvendt skydevåben m.v.
Det er altså ikke et krav, at der flere gange som led i kon-
flikten skal være anvendt skydevåben m.v. Det er heller ikke
et krav, at skydevåben m.v. har været anvendt kort tid forin-
den eller af den samme personkreds, hvis forhold nu er til
pådømmelse.
Det afgørende er, om lovovertrædelsen har baggrund i en
konflikt mellem grupper af personer, hvor der på et tids-
punkt har været anvendt skydevåben m.v. Det er uden be-
tydning, hvilken gruppe der har anvendt skydevåben m.v.
Har lovovertrædelsen baggrund i en konflikt mellem grup-
per af personer, og har der tidligere været anvendt skydevå-
ben m.v. som led i denne konflikt, vil bestemmelsen således
kunne finde anvendelse.
De våbentyper, der er omfattet af den foreslåede bestem-
melse i straffelovens § 81 a, stk. 1, svarer til de våbentyper,
der er omfattet af § 192 a, stk. 1, i straffeloven, jf. punkt 3.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er endvidere ikke en betingelse for, at bestemmelsen
kan anvendes, at der er anvendt skydevåben m.v. ved den
enkelte lovovertrædelse, som begås med baggrund i en kon-
flikt mellem grupper af personer. F.eks. vil også en volds-
handling begået ved slag, spark eller brug af andre redskaber
være omfattet af bestemmelsen, hvis betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Ud over at der skal være tale om en konflikt mellem
grupper, som led i hvilken der mindst en gang er anvendt
skydevåben m.v., stilles der ikke særlige krav til konflikten,
for at den er omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der
stilles således eksempelvis ikke krav om, at konflikten skal
have karakter af et verserende opgør, eller at konflikten gen-
nem en vis periode skal have givet sig udslag i angreb.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 a, stk. 1,
vil også kunne anvendes på alvorlige forbrydelser, der har
baggrund i en konflikt, hvor der siden den ene anvendelse af
skydevåben m.v., der kræves efter bestemmelsen, ikke er
forekommet angreb, f.eks. fordi medlemmer af de involvere-
de grupper i en periode har været frihedsberøvet. I en situa-
tion, hvor de pågældende grupper har indgået en fredsaftale
(f.eks. om ikke længere at angribe hinanden som led i en
konflikt om et kriminelt marked), vil bestemmelsen eksem-
pelvis kunne anvendes, hvis en person på et senere tidspunkt
– eventuelt flere år senere – begår en forbrydelse som nævnt
i § 81 a, stk. 1, med baggrund i konflikten.
Det er heller ikke et krav, at begge parter har udført an-
greb som led i konflikten. Bestemmelsen vil således efter
omstændighederne også kunne finde anvendelse i en situati-
on, hvor én gruppe forfølger en anden gruppe, der ikke går
til modangreb med brug af strafbare midler – så længe for-
følgelsen har baggrund i en konflikt mellem de to grupper,
hvor der som led i konflikten er anvendt skydevåben m.v.
Det må antages, at betingelsen om, at lovovertrædelsen
skal have baggrund i en konflikt, i praksis vil medføre en vis
tidsmæssig afgrænsning af bestemmelsens anvendelsesom-
råde. Det må således forventes, at det afhængigt af de nær-
mere omstændigheder kan være vanskeligt at bevise, at en
lovovertrædelse har baggrund i konflikten mellem grup-
perne, hvis grupperne i en årrække ikke har foretaget sig no-
get som led i konflikten.
Straffelovens § 81 a, stk. 1, omfatter tillige forsøg på og
medvirken til de opregnede forbrydelser, jf. straffelovens §
21 og § 23.
Der vil således efter omstændighederne kunne blive tale
om at straffe for forsøg på eksempelvis overtrædelse af
straffelovens § 245, jf. § 21, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det må
antages, at den pågældende har forsøgt at begå et groft
voldsforhold med baggrund i en konflikt mellem grupper af
personer, hvor der tidligere er anvendt skydevåben m.v.
Et ansvar for medvirken, jf. straffelovens § 23, vil ek-
sempelvis kunne komme på tale i en situation, hvor en per-
son med tilknytning til en af de stridende grupper får en an-
den person, eventuelt en udenforstående, til som led i kon-
flikten at begå en af de omfattede forbrydelser mod en per-
son, der tilhører en rivaliserende gruppe. I denne situation
vil bagmanden efter omstændighederne kunne straffes i
medfør af den foreslåede bestemmelse, jf. straffelovens § 23
om strafbar medvirken, mens den anden gerningsmands
handling vil være omfattet, hvis den pågældende har haft det
fornødne forsæt til, at forbrydelsen har baggrund i en kon-
flikt mellem grupper, hvor der har været anvendt skydevå-
ben m.v.
Den foreslåede bestemmelse kan – svarende til, hvad der
gælder efter den gældende § 81 a, stk. 1 – også omfatte lov-
overtrædelser, der begås over for andre personer end dem,
der tilhører eller har tilknytning til en gruppe, der er invol-
veret i konflikten, hvis overtrædelsen har baggrund i kon-
flikten. Det vil f.eks. gælde, hvis der i forbindelse med poli-
tiets arrestation af gerningsmanden til en forbrydelse, der er
begået med baggrund i konflikten som nævnt i bestemmel-
sen, udøves vold mod en politibetjent for at få denne til at
undlade at gennemføre arrestationen, eller hvis der fremsæt-
tes trusler mod et vidne til et angreb, der er foretaget med
baggrund i konflikten. Angreb, hvor gerningsmanden ek-
sempelvis fejlagtigt troede, at offeret havde tilknytning til en
rivaliserende gruppe, vil også kunne være omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Det forudsættes, at strafudmålingsniveauet i sager omfat-
tet af den foreslåede bestemmelse som udgangspunkt for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376616_0004.png
4
dobles i forhold til den straf, der ville blive fastsat af dom-
stolene i sager, hvor den foreslåede bestemmelse i § 81 a,
stk. 1, ikke finder anvendelse. I tilfælde, hvor domstolene
normalt ville udmåle en straf på fængsel i 1 år og 6 måneder
– f.eks. i en sag om grov vold – er det således forudsat, at
der som udgangspunkt skal fastsættes en straf på fængsel i 3
år, hvis sagen er omfattet af § 81 a, stk. 1. Det er forudsat, at
fordoblingen sker i forhold til den konkrete straf, der ville
være blevet udmålt i den enkelte sag.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige om-
stændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne
fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den kon-
krete sag foreligger skærpende eller formildende omstæn-
digheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fast-
sættelse i straffelovens kapitel 10.
Endvidere vil de øvrige almindelige regler i straffeloven
om bl.a. strafbarhedsbetingelser og straffe m.v. finde uænd-
ret anvendelse.
Bestemmelsen i § 81 a, stk. 1, udelukker således ikke an-
vendelse af de almindelige strafskærpelsesgrunde i § 81 med
hensyn til forhold, der måtte blive henført under § 81 a, stk.
1.
Tilsvarende gælder med hensyn til forhold, der efter en
konkret vurdering ikke måtte blive henført under § 81 a, stk.
1. Selv om eksempelvis betingelserne for at anvende § 81 a,
stk. 1, ikke er opfyldt i en konkret sag, kan der således efter
almindelige strafudmålingsprincipper være skærpende om-
stændigheder, f.eks. at der er tale om kriminalitet begået
som led i en voldelig strid mellem forskellige persongrup-
per.
I sager, hvor et forhold konkret ikke henføres under § 81
a, stk. 1, kan der således efter omstændighederne være
grund til at overveje, om der foreligger andre skærpende
omstændigheder, jf. § 81. Det gælder eksempelvis i forhold
til den første skudepisode, der ikke falder ind under § 81 a,
stk. 1.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Folketingets Rets-
udvalgs spørgsmål nr. 28 vedrørende lovforslaget samt
punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 6 træder loven i kraft den 1. juni
2014.
Det foreslås med ændringsforslaget at udskyde lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juli 2014. Baggrunden
herfor er, at lovforslaget ikke forventes færdigbehandlet in-
den den 1. juni 2014.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376616_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 112
Bilagsnr.
11
12
13
14
15
Titel
Betænkning afgivet den 8. maj 2014
Fremsendelse af brev fra KL vedr. exitindsatsen, fra justitsministeren
Udkast til tillægsbetænkning
Ændringsforslag fra justitsministeren
2. udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 112
Spm.nr.
28
Titel
Spm. om udvidelse af straffelovsparagraffer omfattet af straffelovens
§ 81 a om dobbeltstraf, og i så fald hvilke, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om at ubetingede fængselsstraffe på 1 år eller mere medtages på
den private straffeattest, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at drøfte kommissoriet såvel som sammensætningen af rock-
erborgsudvalget med de partier, som stemmer for forslaget, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om anvendelse af elektronisk overvågning af dømte rockermed-
lemmers færden ved udgang og prøveløsladelse, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
29
30
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376616_0006.png
6
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Spørgsmål 28:
»Er ministeren indstillet på at følge et ønske fra V, DF, KF og LA i forhold til at udvide de straffelovs-
paragraffer som er omfattet af straffelovens § 81a om dobbeltstraf, og i så fald hvilke? «
Svar:
1. Straffelovens § 81 a hjemler strafforhøjelse og skærpet straf for visse lovovertrædelser med baggrund
i rocker- og banderelaterede opgør mv.
Straffelovens § 81 a blev indsat i straffeloven i 2009. Bestemmelsen hviler på den vurdering, at rocker-
og banderelaterede gensidige opgør kan udvikle sig på en måde, der truer det normale samfundsliv og den
almindelige befolkning, som risikerer at blive tilfældige ofre i forbindelse med farlige personangreb på
frit tilgængelige steder. I denne vurdering indgår som et væsentligt element, at rocker- og banderelaterede
opgør efter deres karakter indebærer en betydelig risiko for optrapning både med hensyn til intensitet og
med hensyn til de midler, der anvendes. På den baggrund blev der med § 81 a indført en mulighed for
fordobling af straffen for visse grovere lovovertrædelser begået med baggrund i et gensidigt opgør mel-
lem grupper af personer.
Som det fremgår af lovforslaget, er formålet med den foreslåede ændring af straffelovens § 81 a, at den
skærpede straftrussel, som ligger i bestemmelsen, i højere grad kan bidrage til at mindske risikoen for
yderligere optrapning af en verserende konflikt og mindske risikoen for, at en tilsyneladende afsluttet,
voldelig konflikt blusser op igen.
Den foreslåede ændring bygger endvidere på, at den skærpede straftrussel, som ligger i bestemmelsen,
bør gælde, allerede når en konflikt har en karakter, der giver grund til at frygte, at konflikten vil udvikle
sig til en trussel mod det normale samfundsliv.
2. Straffelovens § 81 a omfatter som nævnt i dag visse grovere forbrydelser, der typisk vil kunne indgå i
banderelaterede opgør, hvor der anvendes skydevåben mv.
Det drejer sig om vold eller trusler om vold mv. mod personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste
eller hverv (§ 119), trusler mod vidner (§ 123), brandstiftelse (§ 180), bombesprængning mv. (§ 183,
stk. 2), drab (§ 237), grov vold (§ 245 og § 246, jf. § 245), grov vold i gentagelsestilfælde og mod perso-
ner, der efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold (§ 245, jf. § 247, og § 246, jf. § 245, jf.
§ 247) samt hensynsløs fareforvoldelse (§ 252, stk. 1).
Det er Justitsministeriets vurdering, at der er en række forbrydelser, der i dag ikke er omfattet af straffe-
lovens § 81 a, men som efter deres karakter ligeledes vil kunne bidrage til, at en konflikt omfattet af § 81
a udvikler sig til en trussel mod det normale samfundsliv.
Det drejer sig om simpel vold (§ 244), simpel vold i gentagelsestilfælde og mod en person, der efter
karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold (§ 244, jf. § 247), ulovlig tvang (§ 260, stk. 1), friheds-
berøvelse (§ 261, stk. 1 og 2), trusler (§ 266), afpresning (§ 281) og røveri (§ 288).
Justitsministeriet vil fremsætte et ændringsforslag til lovforslaget, hvorved straffelovens § 81 a udvides
til også at omfatte disse forbrydelser.
Spørgsmål 30:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376616_0007.png
7
»Ministeren bedes redegøre for, om ministeren er indstillet på, som følge af et ønske fra V, DF, KF og
LA, at drøfte kommissoriet såvel som sammensætningen af rockerborgsudvalget med de partier, som
stemmer for forslaget? «
Svar:
Regeringen har som bekendt besluttet at nedsætte det udvalg, der omtales i spørgsmålet. Som det frem-
går af det talepapir, der lå til grund for min besvarelse den 9. april 2014 af samrådsspørgsmål A-C vedrø-
rende lovforslaget, og som er oversendt til Retsudvalget med min besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrø-
rende lovforslaget, er hensigten med udvalget, at vi kan få afprøvet og undersøgt alle tænkelige mulighe-
der og få alle idéer og forslag til, hvordan vi yderligere kan styrke indsatsen mod rockerborgene, på bor-
det. Og få dem diskuteret grundigt.
Derfor finder jeg det også naturligt at inddrage Retsudvalget i drøftelserne om udvalgets kommissorium
og sammensætning.