Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 111 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
15. januar 2014J.nr.476-01-00001MIU/LOH
Høringsnotat vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at tilgodese hensynet til mennesker og dyrved anvendelsen af fyrværkeri. Med lovforslaget lægges der op til at ind-skrænke salgs- og anvendelsesperioden og dermed afkorte den periode,hvor mennesker og dyr udsættes for støjgener.Der er i dag mulighed for at købe og anvende fyrværkeri fra 1. december.Salg er tilladt frem til 31. december, mens det er tilladt at anvende fyr-værkeri indtil 5. januar.Der foreslås en anvendelsesperiode fra 27. december til 1. januar. Medbaggrund i ønsket om at fastholde det nuværende sikkerhedsniveau fore-slås en forskudt salgsperiode fra 15. december til 31. december.Forslaget er sendt i høring 31. oktober 2013 til i alt 96 myndigheder, or-ganisationer, virksomheder m.v. med høringsfrist 29. november 2013.Der er modtaget høringssvar fra 36 myndigheder, organisationer, virk-somheder, enkeltpersoner m.v. Heraf har 27 haft bemærkninger til udka-stet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor. Der er tilslutning i allehøringssvar, der berører dette spørgsmål, til ændring af gebyrreglerne vedtest af fyrværkeriartikler, og derfor behandles dette emne ikke i nedenstå-ende gennemgang.2. Generelle bemærkninger
Lovforslagets hovedpunkter er ændringer i anvendelsesperioden ogsalgsperioden for fyrværkeri til forbrugere. I forhold til disse spørgsmålafspejler høringen overordnet set to modsatrettede holdninger.Fyrværkerierhvervet ønsker, at salgs- og anvendelsesperioden begrænsesmindst muligt, mens dyreværnsorganisationer samt enkeltpersoner ønskerperioderne indskrænket mest muligt.Høringssvarene indeholder følgende bemærkninger:
2/12
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer støtter lovforslaget ud fra etsikkerhedsmæssigt synspunkt om, at færre dage med salg og anvendelseaf fyrværkeri medfører en mindre risiko for skader.Forbrugerrådet Tænk støtter de foreslåede ændringer af fyrværkeriloven.Omkring anvendelsesperioden udtrykker Dansk Industri, Dansk Erhvervog Fyrværkeribrancheforeningen tvivl om, hvorvidt den foreslåede æn-dring vil opfylde målsætningen om at reducere støjbelastningen for men-nesker og dyr. De ser gerne både salgs- og anvendelsesperioden fastsatmed start 15. december. Dansk Industri og Dansk Erhverv bemærker, atda kun en lille del af fyrværkeriet anvendes inden nytårsaften kl. 18, vir-ker lovforslaget ikke proportionalt med problemets omfang.Dyrenes Beskyttelse, Dansk Kennel Klub, Hestens Værn, Dyrefondet ogDet Dyreetiske Råd samt fem enkeltpersoner støtter indskrænkning afanvendelsesperioden. Flere organisationer mener dog, at den foreslåedeanvendelsesperiode fra 27. december til 1. januar er unødigt lang, og atdet vil være tilstrækkeligt at kunne fejre nytåret med fyrværkeri 31. de-cember og 1. januar. Flere dyreværnsorganisationer opfordrer desuden tilen yderligere afkortning af salgsperioden. Dyreværns-OrganisationernesSamarbejds-Organisation (DOSO) finder det positivt ud fra hensynet tilgod dyrevelfærd, at meget korte perioder for såvel salg som afskydningogså kan medføre reduktion i mængden af forbrugt fyrværkeri, og at detgiver en mindre stresspåvirkning for dyr.Københavns Politi og DI Handel advarer om, at en presset salgsperiodekan skabe en sikkerhedsmæssig risiko ved transport og opbevaring affyrværkeri. Dansk Industri, Dansk Erhverv og Fyrværkeribranche-foreningen finder det teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt at indskrænkesalgsperioden til start 15. december, men forudsætter, at opbevarings-reglerne revideres jf. afsnit 3.6.2.LCH Fireworks A/S advarer med henvisning til Rambøll-rapporten ang.risikoanalyse af fyrværkeridistribution i detailleddet (2010) mod stram-ninger på området. Det nævnes, at en eventuel stramning udelukkendehar symbolsk betydning og ikke er proportional med problemets omfang.Trier Festfyrværkeri ApS nævner, at der sker for mange ændringer påfyrværkeriområdet. De gør det vanskeligt at drive en virksomhed, fordiman hele tiden skal sætte sig ind i nye lovforhold.Kommentar
Høringssvarene afspejler overordnet set to modsatrettede holdninger.Fyrværkerierhvervet ønsker, at salgs- og anvendelsesperioderne begræn-ses mindst muligt, herunder lægges der særligt vægt på, at anvendelses-perioden forlænges i forhold til det foreslåede. Dyreværnsorganisationersamt enkeltpersoner ønsker perioderne indskrænket mest muligt.
3/12
Lovforslaget er udarbejdet med udgangspunkt i et ønske om at mindskegenerne for mennesker og dyr. Samtidig skal sikkerheden omkring salgog anvendelse af fyrværkeri fastholdes. Der skal også fortsat være mulig-hed for at fejre nytår med fyrværkeri, og der skal tages hensyn til er-hvervsinteresser.Salgs- og anvendelsesmønstre for fyrværkeri er blevet kortlagt omkringnytåret 2012-2013, og denne kortlægning viser, at størstedelen af anven-delsen sker efter 24. december. Det betyder, at anvendelsesperioden skalindskrænkes væsentligt, hvis det skal mindske støjgenerne for menneskerog dyr mærkbart. Det er en afbalancering mellem dette hensyn og hensy-net til at have et velfungerende erhverv, der ligger til grund for forslagetom en fremtidig anvendelsesperiode fra 27. december til 1. januar. Lov-forslaget forventes ikke at reducere mængden af fyrværkeri, der anven-des. I tilfælde af, at en kortere anvendelsesperiode medfører et mindreforbrug af fyrværkeri, må risikoen for brande antændt af fyrværkeri altandet lige forventes at blive reduceret.Længden af salgsperioden har betydning for sikkerhedsniveauet omkringsalg af fyrværkeri til forbrugerne. Sikkerhedsstyrelsen vurderer, at ensalgsperiode, som begynder 15. december, vil betyde et uændret sikker-hedsniveau i forhold til i dag, mens en kortere salgsperiode vil øge sik-kerhedsrisikoen. Hensyn til erhvervsinteresser peger ligeledes på enfremtidig salgsperiode fra 15. december, idet en meget begrænset del afsalget i dag foregår i første halvdel af december. Dermed vil konsekven-serne for erhvervet være begrænsede. Disse forhold er baggrunden forden foreslåede salgsperiode fra 15. til 31. december.Problemstillingen omkring håndhævelse af reglerne er baggrunden for,at salgsperioden foreslås indskrænket så meget, som det er muligt uden atøge sikkerhedsrisikoen omkring fyrværkeri til forbrugerne. I dag er derligeledes et krav til håndhævelse de 11 måneder af året, hvor det er til-ladt at opbevare fyrværkeri i private boliger, men ikke tilladt at anvendedet.Lovforslaget er udarbejdet ud fra en afvejning af de forannævnte hensynomkring støjgener, sikkerhed, erhvervsinteresser og muligheden for fort-sat at fejre nytår med fyrværkeri.3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgendeoverordnede opdeling:3.1 Anvendelsesperiodens længde3.2 Salgsperiodens længde3.3 Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet af en forkortet salgs- oganvendelsesperiode3.4 Overtrædelser og håndhævelse
4/12
3.5 Ulovligt fyrværkeri3.6 Andre bemærkninger3.6.1 Ikrafttræden3.6.2 Ændring af oplagsregler3.6.3 Definitioner vedr. fyrværkeri3.6.4 Afstandskrav3.1. Anvendelsesperiodens længde
Dansk Industri, Dansk Erhverv og Fyrværkeribrancheforeningen udtryk-ker bekymring for, at det overordnede formål at reducere støjbelastningenaf mennesker og dyr mellem 1. december og 27. december kun vil bliveopfyldt i begrænset omfang. Dansk Industris og Fyrværkeribranchefor-eningens vurdering er, at en ikke uvæsentlig del af fyrværkeriet, der an-vendes i perioden op til nytår, ikke er godkendt til salg på det danskemarked. Internettet giver let adgang til blandt andet knaldfyrværkeri, derikke er tilladt i Danmark. Det formodes, at handlen med ulovligt fyrvær-keri vil blive øget, hvis anvendelsesperioden afviger fra salgsperioden,.Dansk Industri, Dansk Erhverv og Fyrværkeribrancheforeningen ser ger-ne, at såvel salgs- som anvendelsesperioden fastsættes til at begynde 15.december.V. Parbst & Søn og LCH Fireworks A/S mener, at anvendelsesperiodenbør vare frem til 3. januar, idet det afspejler forbrugernes adfærd mestkorrekt. Desuden nævner V. Parbst & Søn i høringssvaret, at det sikker-hedsmæssigt er hensigtsmæssigt, at forbrugerne har tid til at anvende ind-købt fyrværkeri, så private lagre og depoter undgås.Trier Festfyrværkeri ApS nævner, at der er tale om en drastisk forkortelseaf anvendelsesperioden, og at det er svært generelt at se, hvilke storesamfundsmæssige problemer man forsøger at løse.Det Dyreetiske Råd og Dyrenes Beskyttelse mener, at hensynet til borge-re, som ønsker at anvende fyrværkeri til at fejre nytåret, kun er relevant31. december og 1. januar. Derfor mener de to organisationer, at anven-delsesperioden bør reduceres til 31. december og 1. januar.Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) mener,at et passende kompromis mellem god dyrevelfærd og ønske om at fejrenytåret vil være, at lovlig afskydning af fyrværkeri kun må finde sted fra31. december til 1. januar, svarende til reglerne i de nærmeste nabolande.Dyrefondet er positiv over for indskrænkning af salgs- og anvendelsespe-rioden, idet den nuværende anvendelsesperiode fra 1. december til 5. ja-nuar er en pine for rigtigt mange dyr. Dyrefondet havde gerne set anven-delsesperioden indskrænket til alene at være 31. december, men betegnerlovforslaget som en klar forbedring.
5/12
Dansk Kennel Klub udtrykker tilfredshed med, at lovforslaget sætter fo-kus på forbedret dyrevelfærd. Dansk Kennel Klub mener, at lovforslagetikke i tilstrækkelig grad tilgodeser dyrevelfærdsaspekterne. Derfor anbe-faler Dansk Kennel Klub, at anvendelse af fyrværkeri kun tillades nytårs-aften og nytårsnat.Hestens Værn støtter forslaget om at forkorte anvendelsesperioden forfyrværkeri, idet det væsentligt vil mindske perioden, hvor dyrene stresses.Fem privatpersoner støtter forslaget om at indskrænke anvendelsesperio-den for fyrværkeri ud fra hensynet til dyrevelfærden. Flere af dem ser doggerne en endnu kortere anvendelsesperiode.Kommentar
Støjgener fra fyrværkeri påvirker mange mennesker og dyr, og det harværet udgangspunktet for forslaget om lovændringen, at perioden medstøj skulle reduceres. Sikkerhedsstyrelsens kortlægning af salgs- og an-vendelsesmønstre for fyrværkeri i Danmark viser, at størstedelen af an-vendelsen sker efter 24. december. Det betyder, at anvendelsesperiodenskal indskrænkes væsentligt, hvis det skal mindske generne for menneskerog dyr mærkbart. Det er en afbalancering mellem dette hensyn og hensy-net til at have et velfungerende erhverv, der ligger til grund for forslagetom en fremtidig anvendelsesperiode fra 27. december til 1. januar.3.2. Salgsperiodens længde
Københavns Politi peger på, at den foreslåede halvering af salgsperiodenkan medføre risiko for, at salgsperioden bliver så tidsmæssigt presset, atde sikkerhedsmæssige foranstaltninger omkring håndteringen af storemængder fyrværkeri vil blive forringet, blandt andet i forbindelse medtransport og opbevaring. Der vil særligt være risiko for, at lagre af fyr-værkeri opbevares i køretøjer, der hensættes nær salgsstederne.Dansk Industri, Dansk Erhverv og Fyrværkeribrancheforeningen nævner,at det vil være teknisk muligt at reducere salgsperioden som foreslåetuden at kompromittere sikkerheden. Det forudsættes dog, at reglerne fortransport og opbevaring i salgsleddet revideres jf. afsnit 3.6.2. Dansk Er-hverv foreslår herudover, at det overvejes, om salg af fyrværkeri via in-ternettet før den 15. december skal være tilladt, blot det indkøbte fyrvær-keri ikke udleveres inden den 15. december.DI Handel er bekymret over de logistiske og sikkerhedsmæssige udfor-dringer, den foreslåede forkortede salgsperiode vil medføre. På grund afregler for, hvor store mængder fyrværkeri salgsstederne må opbevare, måden forkortede salgsperiode forventes at betyde en stigning i antallet afleverancer, koncentreret omkring et kortere tidsrum, hvad der indebæreren øget risiko.
6/12
LCH Fireworks A/S advarer mod stramninger på fyrværkeriområdet medhenvisning til Rambøll-rapporten fra 2010 med risikoanalyse af fyrvær-keridistribution i detailleddet. Det påpeges, at en stramning blandt andetkan medføre, at der etableres fyrværkerilagre i byerne, hvis der opbevaresfor meget fyrværkeri i en kortere periode, et øget pres på myndighederneskontrolforanstaltninger, specielt i transportleddet, samt flere menneskeli-ge fejl, der i værste fald kan koste menneskeliv. LCH Fireworks A/S på-peger, at hvis hele salget skal afvikles på en markant afkortet periode, kandet ikke udelukkes, at der vil ske fejl, både i transport- og detailleddet.LCH anfører, at de vurderer, at en salgs- og anvendelsesperiode fra den15. december til den 3. januar kan betragtes som et fornuftigt kompromis.Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) ogDansk Kennelklub mener, at salgsperioden bør reduceres ud over, hvadlovforslaget lægger op til, så der for eksempel åbnes for salg fra 27. de-cember til 31. december.Dyrefondet ønsker salgsperioden yderligere afkortet. Dyrefondet foreslår,at salgsperioden og anvendelsesperioden bliver den samme, i første om-gang som den foreslåede anvendelsesperiode 27. december til 1. januar.Det vil sikre dyrene mod gener i en lang periode og desuden betyde, atpolitiet ikke bliver bedt om at tage sig af ulovlig anvendelse af fyrværkerimellem 15. december og 26. december.Dyrenes Beskyttelse mener, at salgsperioden bør begrænses mest muligt iforhold til et forsvarligt sikkerhedsniveau for at styrke regelefterlevelsen.Det nævnes, at jo kortere salgsperioden er, jo mindre er sandsynlighedenfor affyring uden for den tilladte affyringsperiode.Kommentar
Sikkerhedsrisici ved salg og anvendelse af fyrværkeri skyldes især men-neskelige fejl ved håndteringen af fyrværkeriet, og sandsynligheden forfejl øges, hvis salgssituationen bliver presset. Sikkerhedsstyrelsens kort-lægning af salgs- og anvendelsesmønstrene for fyrværkeri i Danmarkviser, at ca. 93 pct. af salget af fyrværkeri i dag foregår efter den 14. de-cember. På baggrund heraf, er det Sikkerhedsstyrelsens vurdering, atsikkerheden omkring salg af fyrværkeri kan fastholdes uændret, hvissalgsperioden begynder 15. december. Samtidig vurderes det, at sikker-hedsrisikoen omkring salg af fyrværkeri øges, hvis der sker en yderligereafkortning af salgsperioden.For så vidt angår forslaget om at tillade et forsalg over internettet førden 15. december, kan det bemærkes, at det allerede i dag er praksis, atfyrværkeri kan bestilles før salgsperiodens start, men dog først leveres,når salgsperioden begynder. Denne praksis forventes ikke ændret i for-bindelse med lovforslaget.
7/12
3.3. Erhvervsøkonomiske konsekvenser af en ændret salgs- og an-
vendelsesperiode
Dansk Industri og Dansk Erhverv vurderer, at hvis salgsperioden reduce-res ud over de 14 dage, som lovforslaget lægger op til, vil det medførealvorlige konsekvenser for både sikkerhedsniveauet i salgs- og distributi-onsleddet og de økonomiske vilkår for branchen. Dansk Industri, DanskErhverv og Fyrværkeribrancheforeningen gør opmærksom på, at en re-duktion af salgsperioden med 50 procent ikke kan gennemføres udenøkonomiske konsekvenser. Blandt andet kræver det øget indsats og res-sourcer at levere større mængder fyrværkeri i et begrænset tidsrum.Dansk Erhverv nævner også, at det vil øge omkostningerne betragteligt,at der bliver øget trafik omkring salgsstederne og der skal et større salgs-personale til i kortere tid.DI Handel nævner, at den reducerede salgsperiode kombineret med letadgang til fyrværkeri, der ikke er godkendt i Danmark, må forventes atgive et mærkbart faldende salg i danske detailforretninger.LCH Fireworks A/S nævner, at Sikkerhedsstyrelsens vurdering af, at for-slaget ikke vil have væsentlige konsekvenser for erhvervet, ikke svarer tiltal fra LCH Fireworks A/S, men at virksomhedens tal viser, at lov-forslaget vil have store erhvervsmæssige konsekvenser for sikkerhed,arbejdspladser og erhverv. Det skønnes, at lovforslaget kan koste 250sæsonarbejdspladser blandt virksomhedens samarbejdspartnere, og at denvil miste betydelige indtægter ved en forkortet salgsperiode.Trier Festfyrværkeri ApS nævner, at forkortelsen af anvendelsesperiodenud fra kendskabet til kundernes forbrug af fyrværkeri vil betyde et væ-sentligt mindre forbrug af fyrværkeri og dermed en væsentligt mindreomsætning for hans og lignende virksomheder.Kommentar
Sikkerhedsstyrelsens kortlægning af salg og anvendelse omkring nytåret2012-2013 peger på, at langt størstedelen af salget og anvendelsen alle-rede foregår inden for de perioder for salg og anvendelse, som lovforsla-get lægger op til. Desuden nævner en stor del af forbrugerne i kortlæg-ningen, at de forventer at købe samme mængde fyrværkeri, selv om derændres på salgsperioden. Dette peger på, at der kan forventes en be-grænset nedgang i salget af fyrværkeri ved en afkortet salgsperiode.3.4. Overtrædelser og håndhævelse
Rigsadvokaten nævner, at forskydningen af salgs-/anskaffelsesperioden iforhold til anvendelsesperioden vil indebære en betydelig risiko for, atantallet af overtrædelser af fyrværkeriloven stiger.Københavns Politi nævner, at en anvendelsesperiode begrænset til 6 dageindebærer, at det fra 15. december til 27. december vil være lovligt atanskaffe, men ikke anvende fyrværkeri. Københavns Politi vurderer, at en
8/12
effektiv håndhævelse i denne periode næppe er realistisk, og at det derforfindes uhensigtsmæssigt at kriminalisere brugere af fyrværkeri i perioden.Københavns Brandvæsen nævner, at det er uheldigt, at salget starter 15.december, mens køberne først må bruge fyrværkeriet fra 27. december.Det vil gøre reglerne vanskelige at håndhæve.Fyrværkeribrancheforeningen er bekymret for, at den foreslåede adskil-lelse af salgs- og anvendelsesperioden bliver svær at håndhæve og desu-den giver anledning til øget salg af ulovligt fyrværkeri.Trier Festfyrværkeri ApS nævner, at anvendelsesperioden bør følgesalgsperioden. Hvis der sælges fyrværkeri i en periode, hvor det ikke måanvendes, vil fristelsen til at fyre indkøbt fyrværkeri af være stor, og detgiver en lov, der er for stram og umulig at håndhæve.LCH Fireworks A/S ønsker flere ressourcer sat ind på at stoppe illegaltimporteret fyrværkeri.Hestens Værn nævner, at det kan blive svært at håndhæve reglerne, hvissalgsperioden er væsentligt længere end den tilladte affyringsperiode ogforeslår, at salgsperioden forkortes til at passe med affyringsperioden.Kommentar
Udgangspunktet for lovforslaget har været at finde en balance mellem atmindske gener for mennesker og dyr og opretholde et uændret sikker-hedsniveau omkring håndtering og salg af fyrværkeri, samtidig med atder udvises hensyn til erhvervet og fortsat gives mulighed for at fejre nyt-året med fyrværkeri. Endelig har det været et hensyn at sikre den mindstmulige forskydning mellem salgs- og anvendelsesperioden med henblikpå at begrænse eventuelle udfordringer forbundet med håndhævelsenmest muligt.For at øge velfærden for mennesker og dyr er det nødvendigt med en me-get kort anvendelsesperiode. En længere salgsperiode vurderes at værenødvendig for at opretholde det nuværende sikkerhedsniveau. Det vurde-res, at der med lovforslaget skabes det mindst mulige skel mellem salgs-og anvendelsesperioden, inden for rammen af at de øvrige hensyn i lov-forslaget ligeledes varetages.Både i Norge, Sverige, Tyskland og Holland, som har meget korte anven-delsesperioder for fyrværkeri, er salgsperioden længere end anvendel-sesperioden.3.5 Ulovligt fyrværkeri
Dansk Industri vurderer, at en ikke uvæsentlig del af det fyrværkeri, deranvendes i perioden op til nytår, ikke er godkendt til salg på det danskemarked, og organisationen nævner, at et stigende internetsalg giver let
9/12
adgang til blandt andet knaldfyrværkeri, der ikke er tilladt i Danmark.Dansk Industri nævner, at vanskeligere adgang til at købe godkendt fyr-værkeri i Danmark som følge af en reduceret salgsperiode bør følges opaf en øget indsats for at bekæmpe ulovligt fyrværkeri.DI Handel udtrykker bekymring for, at en begrænsning af salgsperiodenvil betyde et øget salg af ulovligt fyrværkeri, fx via nettet.Fyrværkeribrancheforeningen nævner, at det er foreningens opfattelse, aten ikke uvæsentlig del af larmen i december måned stammer fra ulovligtknaldfyrværkeri, og at det er foreningens forventning, at der fortsat vilblive indkøbt via danske og internationale internetbutikker og affyret idecember, også efter en lovstramning.Trier Festfyrværkeri ApS nævner, at indskrænkning af salgsperioden vilstimulere det sorte marked og indirekte skade lovlige virksomheder.LCH Fireworks A/S nævner, at en eventuel stramning af salgsperiodenblandt andet kan medføre stigende illegal handel med fyrværkeri.Kommentar
Det reguleres på bekendtgørelsesniveau, hvilke fyrværkeriartikler der erlovlige i Danmark. Det er politiets opgave at håndhæve dette ved salg oganvendelse af fyrværkeri. Overtrædelser af fyrværkeriloven straffes medbøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel i indtil to år.Køb af fyrværkeri fra udlandet i butikker eller via internettet er ikke til-ladt, medmindre køberen har en virksomhedsgodkendelse fra Sikkerheds-styrelsen til at indføre fyrværkeri til Danmark. Desuden skal internetsalgaf fyrværkeri anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen, uanset om det drejer sigom danske eller udenlandske internetbutikker.3.6 Andre bemærkninger
3.6.1 Ikrafttræden
Dansk Industri nævner, at medmindre loven fremsættes og vedtages istarten af 2014, bør det specificeres i loven, at den først træder i kraft fra2015. Dansk Industri og Dansk Erhverv finder det vigtigt, at branchengives den fornødne tid til at etablere rutiner og procedurer for den nysalgsperiode, som tilgodeser samme høje sikkerhedsniveau som i dag.DI Handel nævner i sit høringsvar, at hvis forslaget vedtages i sin nuvæ-rende form, bør der sikres en rimelig overgangsperiode for importører ogforhandlere til at omstille sig til de nye regler. Det påpeges, at der desu-den bør være tid til at se på ændring af reglerne for opbevaring i detail-leddet, og at reglerne derfor ikke bør træde i kraft før 2015.Fyrværkeribrancheforeningen nævner, at det er helt afgørende for sikker-heden, at samtlige aktører får tid til at indrette sig på ændringer. Forenin-
10/12
gen nævner, at der bør være en overgangsfase indtil sæson 2015, med-mindre lovforslaget vedtages senest ved udgangen af februar 2014.Dyrefondet ønsker, at loven træder i kraft snarest muligt af hensyn tildyrevelfærden.Kommentar
Det er vigtigt, at erhvervslivet får tiltrækkelig tid til at etablere rutiner ogprocedurer for de nye perioder, og det er vurderingen, at der gives for-nøden tid forud for fyrværkerisæsonen 2014, såfremt lovændringen ved-tages i foråret 2014.3.6.2 Ændring af oplagsregler
Dansk Industri ønsker, at reglerne for transport og opbevaring i salgsled-det bliver revideret og anmoder om, at det nævnes i lovbemærkningerne,at bekendtgørelsen på området skal revideres.Dansk Erhverv beskriver det som en forudsætning for at afkorte salgspe-rioden, at reglerne for transport og opbevaring i salgsleddet revideres, sået større oplag bliver muligt.Fyrværkeribrancheforeningen ønsker, at reglerne for oplag af fyrværkerirevurderes, Det påpeges, at ud fra en risikoanalyse, gennemført af Ram-bøll i 2010, vil den samlede risiko blive reduceret, hvis der tillades størreoplag på salgsstederne.Kommentar
De tekniske regler om oplagsregler omkring fyrværkeri fastlægges påbekendtgørelsesniveau og indgår derfor ikke i lovteksten. De nuværenderegler og dermed det nuværende sikkerhedsniveau blev fastlagt efterSeest-ulykken i 2004.Sikkerhedsstyrelsen har indledt analyse med henblik på at afdække mu-lighederne for at ændre oplagsreglerne, blandt andet med forsøg omkringde sikkerhedsmæssige konsekvenser af antændelse af containere medfyrværkeri. Såfremt det sikkerhedsmæssigt er muligt, vil reglerne bliverevideret.3.6.3 Definitioner vedr. fyrværkeri
Rigsadvokaten bemærker, at definitionen af fyrværkeri og pyrotekniskeartikler bør fremgå direkte af loven og ikke af retsakter, som ikke erumiddelbart tilgængelige for borgerne.Fyrværkeribrancheforeningen bemærker, at det vil være formålstjenligt atindarbejde definitioner fra direktivet 2013/29/EU, specielt omkring fabri-kant, importør, distributør og indførsel, i en ny bekendtgørelse, og derhenstilles til, at der sikres fuldstændigt enslydende definitioner i forhold
11/12
til EU-direktivet. Dansk Industri støtter Fyrværkeribranche-foreningen idette.Kommentar
Definitioner på fyrværkeri og pyrotekniske artikler indgår i et EU-direktiv, som løbende ændres. Dermed vil det kræve ændringer af fyrvær-keriloven ved hver direktivændring, hvis definitionerne fremgår direkte aflovteksten. Definitionerne på fyrværkeri og pyrotekniske artikler er ind-arbejdet i de relevante bekendtgørelser og vil løbende blive tilpasseteventuelle direktivændringer. Direktivets betegnelser omkring fabrikant,importør og distributør anvendes ligeledes i relevante bekendtgørelser.Bekendtgørelserne kan bl.a. findes på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.3.6.4 Afstandskrav
Hestens Værn foreslår, at der indføres et afstandskrav på 200 meter tilejendomme med husdyr for at sikre dyrene mod stress og angst.Kommentar
Afstandskravet er i dag 100 meter til en landbrugsejendom med dyrehold,hundekennel eller et område med udegående dyr. Afstanden er fastlagt udfra en vurdering af, at der hermed opnås en hensigtsmæssig afvejning afhensynet til dyrene og hensynet til de mennesker, der ønsker en festligfejring af nytåret. Afstandskravet fastlægges på bekendtgørelsesniveauog indgår således ikke i det aktuelle lovforslag.4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet, Apollo Fyrværkeri ApS, Arbejdstilsynet, Beredskabssty-relsen, Bright Star Fireworks A/S, Bright Star Fireworks Import A/S,Brilliant Fireworks ApS, Business Performance Institute A/S, China Na-tive Connection ApS, Coop Danmark A/S, Cowi A/S, Danmarks Jæger-forbund, Dansk Erhverv, Dansk Fyrværkeri ApS, Dansk Fyrværkeri Ser-vice ApS, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Pyro Art ApS,Dansk Scene Fyrværkeri ApS, Dansk Sprængteknisk Forening (DSF),Dansk Supermarked, Danske Regioner, Datatilsynet, De SamvirkendeKøbmænd, Den Danske Dommerforening, DENEX A/S, DR - Århus B &U-afdelingen, DTS, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværns-OrganisationernesSamarbejds-Organisation, Erhvervsstyrelsen, Experimentarium, Fabrik-ken AGO A/S, Finansministeriet, Fireworks Denmark, FKW KellerGmbH (Keller Feuerwerk), Forbrugerrådet, Force Certification A/S, For-eningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politidirektøreri Danmark, Forsikring & Pension, Forsvarsministeriet, FrederiksbergFyrværkeri v/Benjamin Thøfner, Fur Museum, Fyrværkeribranchefor-eningen v/Karsten Nielsen, Fyrværkerieksperten A/S, Fyrværkerifabrik-ken Nordlys ApS, Fødevareministeriet, Geocenter Møns Klint A/S,Grontmij A/S, Grønlands Selvstyre, H.C. Andersen Festfyrværkeri ApS,Højen & Magic Fyrværkeri ApS, Håndværksrådet, Justitsministeriet,Kjeld Nørgård Jørgensen, Kommunernes Landsforening, Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen, Københavns Brandvæsen, Københavns Politi,
12/12
Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, LCH FireworksA/S, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, MPP A/S, NFC ApS, P. Weiling &co. ApS, Palby Marine A/S, Petersen/Back, PGE GmbH, Pyro Tec ApS,Retail Danmark ApS, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Scanseason A/S,Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Svensk Fyrværkeri Import, Søfarts-styrelsen, Team Effektiv Regulering, Teatrenes Interesseorganisation,Teknologisk Institut, Tinghøjgård Fyrværkerifabrik, Gram Larsen ApS,Topmark Trading ApS, Trafikstyrelsen, Trier Festfyrværkeri ApS, Ulyk-kesanalysegruppen, UNI-SAFE AS, V. Parbst & Søn A/S, VEERSTKRUDTLAGER ApS, Viking Lifesaving Equipment A/S, Vulcan Fire-works A/S, Weber's Fireworks v/Thomas Rydén, Weco PyrotechnischeFabrik Gmbh (Tyskland), Ålborg Fyrværkerifabrik ApS.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Christa Rosendahl Larsen, HillerødDansk ErhvervDansk IndustriDansk Kennel KlubDet Dyreetiske RådDI HandelDyrefondetDyrenes BeskyttelseDyreværns-Organisationernes Samarbejds-OrganisationGert og Ea Jakobsen, AarsForbrugerrådet TænkForeningen af Kommunale BeredskabscheferFyrværkeribrancheforeningen v/Karsten NielsenFødevareministerietHenrik Pedersen, BrabrandHestens VærnJustitsministerietKøbenhavns BrandvæsenKøbenhavns PolitiLCH Fireworks A/SRigsadvokatenSundhedsstyrelsenTessa Johansen, Odense STrier Festfyrværkeri ApSV. Parbst & Søn A/SAase Thomsen