Lægeforeningen, måtte også denne bekendtgørelse vige. Man arbejder nu på en formuleringder skal sikre at patienternes oplysninger fortsat skal leveres fuldt identificerbart til StatensSerums Institut. Det er den institution der er udpeget af regeringen til at passe på danskerneshelbredsoplysninger i et superregister. SSI er samtidig en privat virksomhed, der lever af atsælge personlige helbredsoplysninger til forskningsvirksomheder. Hvordan SSI vil forvaltedenne dobbeltrolle, at agere beskytter af privatlivets fred OG tjene penge på at sælge privateoplysninger, uden at blande kasketterne sammen, bliver noget af en udfordring.Personhenførbare registre
I almen praksis lever vi i øjeblikket ikke op til reglen om at informere vores patienter om, at viregistrerer og deler deres oplysninger med personhenførbare registre, og patienterne givesingen mulighed for at takke nej til deling før den finder sted. Patienterne ved ofte ikke at deresjournaloplysninger nu er tilgængelige på en lang række identificerbare platforme. Det kanvære, at de pludselig overraskende finder ud af, at en registrering eller diagnose giverproblemer i kommunallægelige eller forsikringsmæssige sammenhænge. En diagnose kanidag give anledning til behandlingskrav fra en kommune, som betingelse for at patienten kanopretholde en ydelse, på trods af at der ikke er videnskabelig belæg for denne behandling. Etforsikringsselskab kan fralægge sig dækningsansvar på baggrund af tvivlsomme, forkerte ellerfejlfortolkede diagnoser. Forsikringsselskaber arbejder målrettet på at finde den slags “huller” ipatienternes bevisførelse for at undrage sig erstatning.Forskerbeskyttelsen ophæves
Nu er turen så kommet til ophævelsen af forskerbeskyttelsen. Den 15. januar fremsatte regeringenforslag om at det fremover IKKE skal være en persons rettighed, at man kan frabede sig atforskningsvirksomheder personligt opsøger patienter, med henblik på rekruttering tilforskningsprojekter. Det hedder i lovbegrundelsen, at det er regeringens opfattelse, at “en del af det,der hører med til at være en samfundsengageret borger, at man deltager i forskning. Det er med til atstyrke fællesskabet”. Der fremsættes et par argumenter i den sammenhæng. Dels atforskningsindustrien klager over at beskyttelsen går ud over det faktum, at man ikke kan lave fuldtud repræsentativ forskning, hvilket er rigtig ærgerligt, når nu Danmark ligger inde med verdensmest grundigt gennemregistrerede befolkningsregistre. Dels er der indenfor de sidste 8 år kun sketen tilvækst på 200.000 borgere, der forbeholder sig retten til forskerbeskyttelse. Til sammenligningvar der knap 600.000 der 10 år forinden lod sig forskerbeskytte. Regeringen slutter dermed at, dernok ikke længere er den store interesse i forskerbeskyttelse, eller måske har folk direkte misforståethvad det indebærer.Formålet er altså at sikre repræsentativ forskning og det forpligtes man til for samfundets ogvidenskabens skyld.I Helsinki deklarationen hedder det i punkt 5 at; hensynet til forsøgspersonen skal veje tungereend videnskabens og samfundets interesser. I stykke 10 står der, at vi som læger skalbeskytte patientes helbred, privatliv og værdighed.Der er ikke meget privatliv og værdighed tilbage, når du som borger fremover, måske mod dinvilje, skal finde dig i at blive registreret på en hidtil uset detaljeret facon i forhold til dinelivsstilsvaner og helbredsklager, og at disse oplysninger, uden at du kan protestere, bliver