Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 11 , L 11 A , L 11 B
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:8. november 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0037-0046Dok.:948627
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til regi-stersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af an-søgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne omopsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af famili-emæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Ud-lændingenævnet m.v.) (L 11), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Tom Behnke(KF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring, be-
myndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema
eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende
virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæs-
sigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlæn-
dingenævnet m.v.) (L 11):
”Hvilke konsekvenser får det for den parlamentariske kontrol,når klager over Udlændingestyrelsen i fremtiden skal behand-les af Udlændingenævnet i stedet for Justitsministeriet?”Svar:
1.
Udlændingenævnet, der er et uafhængigt og sagkyndigt nævn, og sompåbegyndte sit virke den 1. januar 2013, blev oprettet ved lov nr. 571 af18. juni 2012. Nævnet behandler klager over bl.a. Udlændingestyrelsensafgørelser om familiesammenføring, tidsubegrænset opholdstilladelse samtud- og afvisning.Det foreslås med lovforslaget, at kompetencen til at behandle klager overUdlændingestyrelsens afslag på ophævelse af indrejseforbud, afslag på an-søgninger om fremmedpas, afvisning af ansøgninger om opholdstilladelseunder henvisning til manglende medvirken til afgivelse af biometriske datasamt afgørelser om lovligt forfald i forbindelse med danskprøvekravene iægtefællesammenføringssager overføres fra Justitsministeriet til Udlæn-dingenævnet.De pågældende klagesager knytter sig til eller har lighed med de klagesa-ger, Udlændingenævnet allerede behandler i dag, og det er efter Justitsmi-nisteriets opfattelse på den baggrund hensigtsmæssigt at overføre de på-gældende klagesager fra Justitsministeriet til Udlændingenævnet, såledesat klagesagsbehandlingen samles hos Udlændingenævnet.Der henvises herom i øvrigt til pkt. 9.1 i lovforslagets almindelige be-mærkninger.2.
Udlændingenævnet er – som et administrativt nævn – uafhængigt af re-gering og Folketing.Når den foreslåede kompetenceændring efter Justitsministeriets opfattelsealligevel ikke har betydning for den parlamentariske kontrol med reglernepå området skyldes det, at det fremover vil påhvile nævnet – på samme2
måde, som det påhviler Justitsministeriet i dag – at behandle klagesagernei overensstemmelse med den lovgivning, som Folketinget har vedtaget.Hertil kommer, at Folketingets medlemmer som hidtil vil kunne stillespørgsmål til justitsministeren om indholdet af de gældende regler og må-den, hvorpå de gældende regler administreres.
3