Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 11 , L 11 A , L 11 B
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. november 2013UdlændingekontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0046948558
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til regi-stersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af an-søgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne omopsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af famili-emæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Ud-lændingenævnet m.v.) (L 11), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Martin Hen-riksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring, be-
myndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema
eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende
virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæs-
sigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlæn-
dingenævnet m.v.) (L 11):
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan de i lovforslagetnævnte asylansøgere stilles med de foreslåede ændringer i for-hold til skattebetaling - skal de f.eks. betale mere eller mindre iskat end andre?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Skatteministeriet, hvortil ministeriet kan henholde sig:”Asylansøgere, som erhverver lønindkomst i Danmark, brutto-beskattes med 30 pct. + arbejdsmarkedsbidrag. Den samledebeskatning er hermed 35,6 pct. De pågældende har ikke mulig-hed for at vælge almindelig beskatning i stedet.Det foreslås i lovforslagets § 3, at det samme kommer til atgælde for asylansøgere, der modtager forskellige former foruddannelsesydelser.Hvis en asylansøger meddeles opholdstilladelse i Danmark, vilden pågældende blive beskattet efter de almindelige regler fradet tidspunkt, hvor opholdstilladelse meddeles.Det vil afhænge af asylansøgerens samlede indkomst og fra-drag, om bruttobeskatning eller beskatning efter almindeligeregler er mest fordelagtig.”
2