Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 107 Bilag 9, L 109 Bilag 9, L 108 Bilag 9
Offentligt
1343194_0001.png
1343194_0002.png
1343194_0003.png
1343194_0004.png
1343194_0005.png
1343194_0006.png
Til lovforslag nr.L 107, L 108 og L 109
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 00. marts 2014
3. udkast(Betænkningsbidrag fra DF + optryk af spørgsmål)
Betænkningover
Forslag til lov om Danmarks Innovationsfond[af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]
II. Forslag til lov om ændring af lov om teknologi og innovation og lov omoffentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde medfonde(Ændringer som følge af lov om Danmarks Innovationsfond m.v.)
III. Forslag til lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. ogforskellige andre love og om ophævelse af lov om Højteknologifonden(Ændringer som følge af lov om Danmarks Innovationsfond)[alle 3 af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. ÆndringsforslagUddannelses- og forskningsministeren har stillet 1 æn-dringsforslag til lovforslag nr. L 107.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 15. januar 2014 og var til1. behandling den 28. januar 2014. Lovforslagene blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser (nu Uddan-nelses- og Forskningsudvalget).MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i <> møder.ForligLovforslaget om Danmarks Innovationsfond bygger på etforlig af 3. oktober 2013 mellem den daværende regering(Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folke-parti) og alle Folketingets øvrige partier (Venstre, DanskFolkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konserva-tive Folkeparti).Loven samler tre støtteområder (Det Strategiske Forsk-ningsråd, Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og In-novation) i én ny organisation: Danmarks Innovationsfond –Fonden for strategisk forskning, højteknologi og innovation.Aftalen ligger i forlængelse af regeringens innovations-strategi »Danmark – Løsningernes Land«, som regeringenhavde fremlagt i december 2012, om et styrket samarbejdeog bedre rammer for innovation i virksomhederne – herun-der en tættere kobling mellem forskning, uddannelse og in-novation, jf. L 107/L 108/L 109 – bilag 3.Tre lovforslag behandles samlet under et.De tre lovforslag nr. L 107, L 108 og L 109 er behandletunder ét i Folketinget.
DokumentIdJournalnummer
2
HøringUdkast til lovforslagene har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 23. oktober 2014 disseudkast til udvalget, jf. FIV alm. del – bilag 24. Den 15. janu-ar 2014 sendte ministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra advokat Eigil Lego Andersen,København K.Uddannelses- og forskningsministeren har over for ud-valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser og 2 spørgs-mål til uddannelses- og forskningsministeren til skriftlig be-svarelse. Alle spørgsmål er besvaret af uddannelses- ogforskningsministeren.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Dansk Folkeparti er overordnet set meget tilfreds med af-talen om etablering af innovationsfonden. Beslutningen omat sammenlægge Højteknologifonden, Det StrategiskeForskningsråd og Rådet for Teknologi og Innovation vil gø-re den nye Innovationsfond både mere enkel og mere slag-kraftig. De mange penge skal sikre, at investeringer i forsk-ning og udvikling bliver omsat til helt konkrete løsninger tilat skabe vækst og job.DF er også tilfreds med, at sammenhængen mellemforskning og virksomheder nu bliver styrket også regionaltved, at bestyrelsen for fonden skal etablere en tæt kobling tilde regionale myndigheder samt sikre en regional tilstedevæ-relse. Det vigtige med den regionale tilstedeværelse er, atdet giver en let tilgang til fonden for specielt de små og mel-lemstore virksomheder. Netop de virksomheder, hvor vived, at der er stort potentiale.Derfor er det også understreget i loven, at fonden skalsikre understøttelse af små og mellemstore virksomheder.For DF er det væsentligt, at der sikres så høj en grad afvidendeling i fondens projekter som muligt. Derfor læggervi vægt på, at uddannelses- og forskningsministeren bekræf-ter, at de nuværende fondes forpligtigelser til videndelingvidereføres, jf. besvarelsen af spørgsmål 1, 2, 3 og 6 (op-trykt i bilag 2 til betænkningen).DF havde gerne set, at fonden var blevet meget bredere,så også de fonde, som i dag ligger i andre ministerier, varlagt ind i denne fond, f.eks. UDP’erne (udviklings- og de-monstrationsprogrammerne).Men når det ikke lykkedes, er DF tilfreds med, at der erindlagt en forpligtigelse for fondens bestyrelse til at indgå idet tværgående samarbejde med de øvrige råd, fonde ognævn i det samlede forsknings- og innovationssystem meddet formål at sikre ensartethed i arbejdet i forhold til alleprogrammer.
Hermed fortsættes det arbejde, som er i gang med at sikreensartede ansøgningsprocedurer, så det undgås, at ansøgnin-ger skal laves meget forskelligt afhængigt af, om det er tilden ene eller til anden fond: Det skulle gerne være sådan, atman som virksomhed eller som forsker kan koncentrere sigom det gode projekt/den gode ide – og ikke om hvilken fondman kan søge – og ikke hvordan projektet kan tilrettes til enbestemt fonds formål eller sigte.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslag til L 107Afuddannelses- og forskningsministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:»Stk. 4.Uddannelses- og forskningsministeren kompense-rer kvartalsvist og efter behørig dokumentation fondens ud-gifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven (ikke-fradragsberettiget købsmoms), som fonden afholder af mid-ler nævnt i stk. 2 til køb af varer og tjenesteydelser.«Stk. 4 bliver herefter stk. 5.[Hjemmel for ministeren til at kompensere fondens udgiftertil ikkefradragsberettiget købsmoms]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget giver uddannelses- og forskningsmini-steren hjemmel til kvartalsvist og efter behørig dokumenta-tion at kompensere udgifter til betaling af afgifter i henholdtil momsloven (ikkefradragsberettiget købsmoms), somDanmarks Innovationsfond afholder af midler som nævnt ilovforslagets § 1, stk. 2, til køb af varer og tjenesteydelser.Der kræves en særskilt hjemmel, hvis der skal skemomskompensation på reservationsbevillingerne for Dan-marks Innovationsfond, hvorfor en sådan foreslås indsat.Formålet med bestemmelsen er at fastholde den eksister-ende ordning, hvor statsinstitutioner får deres udgifter til ik-kefradragsberettiget købsmoms refunderet. Bestemmelsen ersåledes en videreførelse af den gældende hjemmel på finans-loven for de midler, der overføres til Danmarks Innovations-fond fra § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Innovation,§ 19.41.11. Det Strategiske Forskningsråd og § 19.74.01.Udvikling af kompetence og teknologi mv.For de midler, der overføres til Danmarks Innovations-fond fra Højteknologifonden, har der ikke tidligere væretmulighed for at kompensere moms, dvs. for § 19.55.07. Høj-teknologifonden og § 19.55.08. Højteknologifondens sekre-tariat.Uddannelses- og forskningsministeren afregner kvartals-vis og efter behørig dokumentation for udgifter til betalingaf afgifter i henhold til momsloven, som efter momslovenikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgifts-tilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som Dan-marks Innovationsfond afholder ved køb af varer og tjene-
3
steydelser. Indberetningsfrist m.v. fastsættes af uddannelses-og forskningsministeren.Tilskud til moms beregnes foreløbigt forud for et finansårpå baggrund af uddannelses- og forskningsministerensprognose for Danmarks Innovationsfonds momsudgift ogudbetales månedsvis forud med 1/12 af den årlige udgift.Hvis grundlaget for prognosen ændres væsentligt, og denforeløbigt beregnede moms derfor vil afvige væsentligt fraden endelige moms, kan uddannelses- og forskningsministe-ren regulere prognosen. Eventuelt udbetalt tilskud til momsreguleres på grundlag af den nye beregning.Hvis den endelige moms for kvartalet er større end detudbetalte tilskud, udbetales differencen til Danmarks Inno-vationsfond ved den følgende tilskudsudbetaling.Hvis den endelige moms for kvartalet er mindre end detudbetalte tilskud, reguleres differencen ved modregning i deresterende tilskud i det finansår, kompensationen vedrører.Om nødvendigt modregnes desuden i tilskudsudbetaling i
det følgende finansår. Overstiger differencen det såledesmodregnede, skal Danmarks Innovationsfond tilbagebetaledet overskydende beløb inden udgangen af supplementspe-rioden for det finansår, tilbagebetalingen vedrører. Ved re-gulering ydes og opkræves ikke renter.Den økonomiske konsekvens af ændringsforslaget er enforventet årlig merudgift på 0,6 mio. kr. på § 35.12.01. Ikke-fradragsberettiget købsmoms, drift. Der opføres en tilsvaren-de mindreudgift på 0,6 mio. kr. i 2014 på § 19.71.02. Dan-marks Innovationsfond som følge af de færre udgifter tilmoms for Danmarks Innovationsfond.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Simon Kollerup (S) Ole Hækkerup (S)Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Annette Vilhelmsen (SF)Jonas Dahl (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V)Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) Mads Rørvig (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF)Christian Langballe (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Charlotte Dyremose (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 107, L 108 og L 109Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser2Udkast til tidsplan for behandling af lovforslagene3Publikationerne »Aftale om Danmarks Innovationsfond« og »Danmark– Løsningernes land«4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene5Henvendelse (intern) af 6/2-14 fra advokat Eigil Lego Andersen, Kø-benhavn K. (L 109)61. udkast til betænkning7Ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren82. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 107, L 108 og L 109Spm.nr.1TitelSpm. om de gældende forpligtelser for Det Strategiske Forskningsrådog implikationerne heraf i forhold til Danmarks Innovationsfond (L107), til ministeren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser, og uddannelses- og forskningsministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning den nationale politik om at sikre åben ad-gang til forskningsresultaterne for fondens arbejde har (L 107), til mi-nisteren for forskning, innovation og videregående uddannelser, oguddannelses- og forskningsministerens svar herpåSpm. om, hvad »øget og mere målrettet brug af teknologioverførsel«betyder i lyset af ønsket om øget videndeling (L 107), til ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser, og uddannel-ses- og forskningsministerens svar herpåSpm. om konsekvenserne af L 107, § 3, stk. 2, nr. 3, for udformningenaf de konkrete krav til de enkelte projekter og uddelinger under Dan-marks Innovationsfond (L 107), til ministeren for forskning, innova-tion og videregående uddannelser, og uddannelses- og forskningsmini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til intern henvendelse af 6/2-14 fra advokat EigilLego Andersen, København K. (L 109), til uddannelses- og forsk-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad de gældende forpligtelser for Rådet for Teknologi ogInnovation er, og hvad implikationerne heraf bliver for Danmarks In-novationsfond (L 107), til uddannelses- og forskningsministeren, ogministerens svar herpå
2
3
4
5
6
5
Bilag 23 af udvalgets spørgsmål til ministeren for forskning. innovation og videregående uddannelser og 1af udvalgets spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren samt sidstnævntes svar på alle 4Spørgsmålene og uddannelses- og forskningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 1:Ministeren bedes, jf. bemærkningerne i L 107 § 3, stk. 2, nr. 3, orientere om, hvad de gældende forplig-telser for Det Strategiske Forskningsråd er, og hvad implikationerne heraf bliver for Danmarks Innovati-onsfond?Svar:Det fremgår af § 17, stk. 5, i lov om forskningsrådgivning m.v., at Det Strategiske Forskningsråd skalbidrage til at styrke formidlingen og anvendelsen af forskningsresultater.Dette er afspejlet i de specielle bemærkninger til § 3, stk. 2, nr. 3, i lovforslag nr. L 107 om DanmarksInnovationsfond. Heraf fremgår det bl.a., at fonden skal styrke formidling og anvendelse af viden.Det fremgik af § 2, stk. 2, nr. 3, i udkastet til forslag til lov om Danmarks Innovationsfond, der blevsendt i høring, jf. FIV alm. del – bilag 24, at: »Fonden skal tilrettelægge sin udmøntning af tilskud sådan,at den understøtter […] formidling, anvendelse og kommercialisering af den viden, der udvikles og pro-duceres med støtte fra fonden.«Denne formulering blev på baggrund af høringssvarene ændret således, at det nu er understreget, at deter en central opgave for fonden at understøtte videnformidling og videnudveksling generelt, og at denneopgave ikke er begrænset til alene at omfatte viden, der er udviklet og produceret med støtte fra fonden.Dette er i overensstemmelse med de gældende regler for Det Strategiske Forskningsråd.Spørgsmål 2:Ministeren bedes – jf. bemærkningerne i L 107 § 3, stk. 2, nr. 3 – oplyse, hvilken betydning den natio-nale politik om at sikre åben adgang til forskningsresultaterne for fondens arbejde har, og hvorledes detvil fremgå af Danmarks Innovationsfonds krav til projekter?Svar:Det Frie Forskningsråd, Danmarks Grundforskningsfond, Det Strategiske Forskningsråd, Højteknologi-fonden og Rådet for Teknologi og Innovation har vedtaget en fælles open access-politik, som indebærer,at man opfordrer bevillingsmodtagere til så vidt muligt at publicere videnskabelige artikler i open access-kanaler. Det må forventes, at Danmarks Innovationsfond også vil tilslutte sig denne politik.Princippet om fri adgang til forskningsresultater medvirker til, at ny viden hurtigere kan omsættes tilinnovation og vækst i virksomhederne til gavn for samfundet og ligger således i tråd med formålet forDanmarks Innovationsfond, nemlig at udmønte midler til udviklingen af ny viden og teknologi, der førertil en styrkelse af forskning og innovative løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark.I hvilket omfang og hvordan der vil blive stillet krav til dette i projekterne under Danmarks Innovati-onsfond, vil være op til fondens bestyrelse at afgøre.Spørgsmål 3:Ministeren bedes, jf. bemærkningerne til L 107, § 3, stk. 2, nr. 3, oplyse, hvad »øget og mere målrettetbrug af teknologioverførsel« betyder i lyset af ønsket om øget videndeling?Svar:
6
Danmarks Innovationsfond skal sikre, at dens virkemidler skaber størst mulig effekt i samfundet. Detkan blandt andet ske ved at fremme overførsel af viden og teknologier fra videninstitutioner til først ogfremmest virksomheder. En af de måder, det kan foregå på, er ved at støtte både små og større samar-bejdsprojekter mellem videninstitutioner og virksomheder. Fondens opgave bliver løbende at vurdere,hvordan de konkrete effekter er i sådanne projekter for derigennem at tilpasse projekterne og sikre enendnu mere målrettet overførsel af viden og teknologi.Hidtidige erfaringer viser, at støtte til samarbejdsprojekter mellem videninstitutioner og virksomheder,hvor der indgår videnudveksling, er et effektivt redskab i omsætningen og kommercialiseringen af forsk-ningsresultater.Spørgsmål 6:Ministeren bedes, jf. bemærkningerne i L 107 § 3, stk. 2, nr. 3, orientere om, hvad de gældende forplig-telser for Rådet for Teknologi og Innovation er, og hvad implikationerne heraf bliver for Danmarks Inno-vationsfond.Svar:§ 1, stk. 2, nr. 1-3, i lov om teknologi og innovation har følgende ordlyd:»§ 1.[…]Stk. 2. Loven tilsigter navnlig at fremme1) samarbejde og formidling af viden mellem danske og udenlandske forskere, danske og udenlandskeforsknings- og uddannelsesinstitutioner, teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og virk-somheder,2) innovation, udvikling, spredning, udnyttelse og kommercialisering af forskningsresultater, ny tekno-logi, organisatorisk og markedsmæssig viden,3) tilgang og udvikling af viden- og teknologibaserede virksomheder,4) […]5) […]«Dette er afspejlet i de specielle bemærkninger til § 3, stk. 2, nr. 3, i lovforslag nr. L 107 om DanmarksInnovationsfond. Heraf fremgår det bl.a., at fonden skal lægge vægt på omsætning og kommercialiseringaf forskningsresultater m.v.Det fremgik af § 2, stk. 2, nr. 3, i udkastet til forslag til lov om Danmarks Innovationsfond, der blevsendt i høring, jf. FIV alm. del – bilag 24, at: »Fonden skal tilrettelægge sin udmøntning af tilskud sådan,at den understøtter […] formidling, anvendelse og kommercialisering af den viden, der udvikles og pro-duceres med støtte fra fonden.«Denne formulering blev på baggrund af høringssvarene ændret således, at det nu er understreget, at deter en central opgave for fonden at understøtte videnformidling og videnudveksling generelt, og at denneopgave ikke er begrænset til alene at omfatte viden, der er udviklet og produceret med støtte fra fonden.