Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. januar 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ret til fortsat ophold ved ægtefælles død)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. januar 2014 og var til
1. behandling den 15. januar 2014. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 6. december
2013 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 23.
Den 14. januar 2014 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er tilfredse med, at et bredt flertal i Folketinget
kunne komme til enighed om at indgå den aftale, der danner
grundlag for lovforslaget. V og KF mener ikke, at personer
med tidsbegrænset opholdstilladelse som udgangspunkt skal
have inddraget deres opholdstilladelse, fordi deres ægtefælle
dør. Partierne er af den overbevisning, at personer, der har
udvist vilje og evne til at integrere sig i det danske samfund,
skal kunne beholde deres opholdstilladelse i en sådan situa-
tion. V og KF stemmer derfor for lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer med
tilfredshed, at et meget stort flertal i Folketinget er af den
opfattelse, at når en person, som har fået familiesammenført
en udenlandsk ægtefælle hertil, dør, skal den udenlandske
ægtefælle og denne ægtefælles børn ikke automatisk miste
opholdstilladelsen.
At ændre udlændingeloven havde ganske vist ikke været
nødvendigt for at sikre dette. Som det også fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget (side 3, 1. spalte, nederst), er
der allerede inden denne lovændrings vedtagelse og ikraft-
træden mulighed for, at en familiesammenført udlænding,
der har boet mindre end 2 år i Danmark, og hvis danske æg-
tefælle dør, kan beholde sin opholdstilladelse. Der står i be-
mærkningerne, at dette »efter praksis« ville kræve, at der
»forelå særlige omstændigheder«.
Selv om det således havde været nok at ændre praksis,
har EL ingen problemer med at støtte lovforslaget. Dels er
der tale om et fremskridt og en lempelse af en art, som EL
gerne ser mange flere af, dels er en egentlig lovændring un-
der alle omstændigheder mere tydelig og mere holdbar end
en praksisændring.
EL undrer sig over, at vægten i lovforslaget lægges på
morens eller farens »vilje og evne til at integrere sig her i
landet« frem for på barnets tarv. EL er enig med bl.a. Red
Barnet, Børnerådet, Børns Vilkår og Institut for Menneske-
rettigheder, som alle i høringssvar til lovudkastet kritiserer,
at hensynet til barnet ikke er vægtet i lovforslaget.
EL havde foretrukket en lovændring, der udtrykkeligt
henviste til, at hensynet til barnets tarv er afgørende i sager,
hvor den herboende ægtefælle dør relativt kort efter en fami-
liesammenføring, og vil fortsat arbejde for en sådan æn-
dring.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil hverken stemme for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker føl-
gende:
For nyligt kom den i medierne meget omtalte pige Im til-
bage til Danmark. Det var glædeligt. Forud var gået en lang
og uskøn proces, der ikke tjener regeringen og folkestyret
AX015690