Der er på baggrund af vedtagelsen ikke fundet grundlag for at udvide denne stats-finansierede ordning til andre end udsendte statsansatte.3. Forsinket PTSD
Soldaterlegatet giver udtryk for, at det fremgår af L 104, at det ikke gælder for"forsinket PTSD." Soldaterlegatet foreslår, at L 104 udvides til at omfatte "forsin-ket PTSD."Bemærkning:L 104 anvender samlebetegnelsen PTSD og skelner ikke mellem den oprindeligediagnose for PTSD og forsinket PTSD, jf. Erhvervssygdomsfortegnelsens pkt. F1.Lovforslaget omfatter også forsinket PTSD, jf. afsnit 3 i lovforslagets almindeligebemærkninger om gældende ret og i den forbindelse særligt, at personen inden for6 måneder har haft nogle af symptomerne på PTSD, og at sygdommen PTSD førstkan konstateres inden for få år efter belastningsophøret. Ved få år forstås som ud-gangspunkt 1-2 år.4. Bemærkninger om andre diagnoser end PTSD
Centralforeningen for Stampersonel (CS), FTF, Hovedorganisationen af offi-
cerer i Danmark (HOD), Hærens Konstabel- og Korporalforening (HHKF),
Politiforbundet og Soldaterlegatet
finder, at man bør overveje, om lovforslagetskal gælde for andre diagnoser end PTSD. Der er peget på depression og person-lighedsændring.Bemærkning:Lovforslaget er udarbejdet med udgangspunkt i Folketingets vedtagelse V 57, deralene omtaler PTSD.Beskæftigelsesministeriet finder ikke grundlag for at udvide lovforslaget med andrediagnoser end PTSD.5. Bemærkninger om administration af loven
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
har gentaget spørgsmålet fra førstehøringsrunde om processen mellem Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ogArbejdsskadestyrelsen, når der optræder lægeerklæringer og transportudgifter m.v.vedrørende sagsbehandlingen efter arbejdsskadesikringsloven og efter L 104.Bemærkning:Arbejdsskadesikringsloven er primær og L 104 er sekundær. Det betyder, at dekonkrete sager først behandles efter arbejdsskadesikringsloven, og at Arbejdsska-destyrelsen kun i sager, der ikke kan anerkendes efter arbejdsskadesikringsloven,tager stilling til spørgsmål om erstatning og godtgørelse efter L 104.Det betyder, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring inddrages i sagsbe-handlingen af sagerne efter arbejdsskadesikringsloven på normal måde, og finan-sierer de udgifter til sagsbehandling m.v., der er knyttet til sagernes behandling ef-ter arbejdsskadesikringsloven.
Den ændrede formulering indebærer, at speciellægen på det sene tidspunkt, hvorpågældende ser tilskadekomne skal vurdere, om tilskadekomnes PTSD er opstået”i tilknytning til”. Det vil sige, om der har været symptomer på PTSD indenfor 6måneder. Speciallægen skal endvidere vurdere årsagssammenhængen med de be-lastninger, som tilskadekomne har været udsat for, herunder på normal måde, omder har været konkurrerende skadeårsag. Den tidligere formulering i det lovfors-lag, der blev sendt i høring i november 2013 var i denne sammenhæng for upræcis.Politiforbundet og Soldaterlegatet
rejser videre spørgsmål om, hvorfor der erindført en 30-årig forældelsesfrist efter L 104, når den absolutte 30-årige forældel-sesfrist er ophævet for så vidt angår erhvervssygdomme.Bemærkning:Den 30-årige absolutte forældelsesfrist blev ophævet for så vidt angår erhvervs-sygdomme, da der var visse sygdomme, der var så længe om at udvikle sig, at kravpå erstatning og godtgørelse i anledning af sygdommen var forældede, indensymptomerne på sygdommen havde vist sig. Ved erhvervssygdomme gælder derfortsat en kort forældelsesfrist, der regnes først fra den dag, hvor tilskadekomneblev bekendt med kravet og skyldneren, eller fra den dag, da tilskadekomnes mang-lende kendskab kan tilregnes denne som groft uagtsomt.For L 104 er det efter drøftelse med Justitsministeriet i forbindelse med den lovtek-niske gennemgang af lovforslaget valgt at opretholde den absolutte 30-årige for-ældelsesfrist for krav efter loven. Det skyldes, at der ikke for så vidt angår PTSD,herunder sent diagnosticeret PTSD, er de samme problemer med hensyn til udvik-lingen af sygdommen som for de erhvervssygdomme, der gav anledning til, at denabsolutte 30-årige forældelsesfrist blev ophævet.Det bemærkes, at der ikke gælder en kort forældelsesfrist efter L 104. Det betyder,at tilskadekomne ikke skal anmelde sygdommen inden for 3 år fra det tidspunkt,hvor pågældende har kendskab til sygdommen og sammenhængen med de belast-ninger, pågældende har været udsat for under udsendelsen. Pågældende skal aleneanmelde sygdommen inden for 30 år fra udsendelsens ophør.Beskæftigelsesministeriet finder ikke grundlag for at ændre lovforslaget på dettepunkt.6. Bemærkninger om det økonomiske ansvar for at afhjælpe de problemer,
udsendte soldater m.fl. vender hjem med
KL
finder, "at staten som arbejdsgiver i langt højere grad end tilfældet er, burdepåtage sig ansvaret for sine ansatte - også det økonomiske ansvar for at afhjælpe deproblemer, disse ansatte i en række tilfælde vender hjem med efter udsendelse i sta-tens tjeneste."Bemærkning:Det fremgår af høringssvaret fra KL, at der tænkes på de omkostninger, kommu-nerne har til at hjælpe tidligere udsendte soldater m.fl., når de vender tilbage efterudsendelsen ofte med meget svære problemer.