Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 102
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 21. januar 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1304006Dok nr.: 1377915
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. januar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 105 (L 102) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 105:’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. januar 2014 fra Forsikringog Pension, jf. L 102 - bilag 11. ”Svar:Forsikring og Pension anfører bl.a. i deres henvendelse, at ophævelsen af denoffentlige rejsesygesikring vil medføre, at der skal foretages ændringer i deprivate rejseforsikringer, mange danskere allerede i dag har tegnet. De flesteforsikringer undtager nemlig de udgifter, der i dag er dækket af den offentligerejsesygesikring.Forsikring & Pension finder det naturligvis vigtigt, at forbrugerne, når den of-fentlige dækning ophører pr. 1. august 2014, kan dække sig ind ved en privatrejseforsikring.Forsikring & Pension henviser i den forbindelse til regler i Lov om Finansielvirksomhed (God skik bekendtgørelsen), som bl.a. indebærer, at forsikrings-selskaberne ikke kan varsle alle kunder pr. 1. august 2014, når dækningen påden offentlige rejsesygesikring ophæves.Derfor vil forbrugere, der ikke selv aktivt opsiger deres nuværende forsikringog køber en ny, udvidet rejseforsikring (pr. 1. august 2014), risikere ikke atvære fuldt dækket fra lovens ikrafttræden og frem til deres førstkommende ho-vedforfald.Herefter anviser Forsikring og Pension to løsningsmuligheder. Enten ved atman tager højde for problematikken i selve lovteksten ved at indføre en så-kaldt ”change of law”-bestemmelse, eller at fortolkningen af God skik-bekendtgørelsen åbner op for muligheden for at varsle forsikringskunder udenom hovedforfald.Som det fremgår af min besvarelse af SUU (L 102) - spørgsmål 80, finder jegdet ikke hensigtsmæssigt i nærværende sammenhæng at indføre en ”changeof law” bestemmelse i L 102. Det skyldes, at forsikringstageren med en ”chan-ge of law”-bestemmelse vil blive frataget muligheden for selv aktivt at tage stil-ling til sit forsikringsbehov og automatisk blive kontraktsligt forpligtet til at beta-le den forhøjede præmie. Jeg mener, at vi må lade aftalefriheden råde også pådette område.
Side 2
Jeg er dog, ligesom Forsikring og Pension, yderst opmærksom på vigtighedenaf, at borgerne aktivt tager stilling til, om deres rejseforsikringsbetingelser skalændres inden 1. august 2014. Derfor vil den kommende informationskampag-ne også adressere dette forhold.Hertil vil jeg igen kvittere for Forsikring og Pensions tilkendegivelse af at villedrøfte et samarbejde om denne informationskampagne. Jeg kan i den forbin-delse henvise til mit svar på SUU (L 102) - spørgsmål 51.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Julie Marie Cederholm