Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 102 Bilag 10
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1304006Dok. Nr.: 1376131Dato:17. januar 2014
Ændringsforslag tilForslag til lov om ændring af sundhedsloven (ophævelse af den offentligerejsesygesikring)
Afministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådtaf…:Til § 11)Nr. 1affattes således:”Kapitel50affattes således:Offentlig rejsesygesikring inden for rigsfællesskabet”§167.Regionsrådet kan yde tilskud til sygehjælp m.v. til personer under midlerti-digt ophold i Grønland og på Færøerne efter nærmere regler, der fastsættes afministeren for sundhed og forebyggelse.Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om ihvilket omfang ydelser i henhold til overenskomster med Grønland og Færøernetræder i stedet for ydelser efter stk. 1.””[Offentlig rejsesygesikring bibeholdes inden for rigsfællesskabet]2)Nr. 2udgår.[Konsekvens af at § 167 opretholdes i ændret formulering]3)Nr. 3udgår.[Konsekvens af at § 167 opretholdes i ændret formulering]
4)Nr. 4affattes således:Overskriftenfør § 260 ændres til: ”Offentlig rejsesygesikring inden for rigsfælles-skabet”.[Offentlig rejsesygesikring bibeholdes inden for rigsfællesskabet]
5)Nr. 5affattes således:”§260affattes således:”§260.Regionsrådene afholder udgifter til offentlig rejsesygesikring inden for rigs-fællesskabet efter § 167.””[Opretholdelse af udbetalingshjemmel]
Side 2
BemærkningerTil § 1Til nr. 1Med ændringsforslagets § 1 bibeholdes offentlig dækning for ferie- og studierejsertil Grønland og Færøerne, som den kendes i dag. Den offentlige rejsesygesikringomfatter efter den foreslåede formulering af § 167 ikke rejser til lande uden forrigsfællesskabet.Der foreslås en adgang til, at regionsrådet kan yde tilskud til sygehjælp m.v. tilpersoner under midlertidigt ophold i Grønland og på Færøerne efter nærmere reg-ler, der fastsættes af ministeren for sundhed og forebyggelse. Dvs. den gældendebestemmelse om at yde offentlig rejsesygesikring opretholdes for så vidt angårdækning inden for rigsfællesskabet.Som efter de gældende regler vil bestemmelsen blive udmøntet med en afgræns-ning til skader, der indtræder under den første måned af en sikrets ferie- eller stu-dierejse til Grønland eller Færøerne. Svarende til de gældende regler vil bemyndi-gelsen ikke blive udnyttet til at sikre dækning for udgifter til sygehjælp m.v. for er-hvervsrejser, studieophold, erhvervspraktik eller rejser i øvrigt, der har andre formålend ferie- eller studierejse i Grønland eller på Færøerne.Allerede i dag ydes vederlagsfri sygehjælp til dansk bosiddende under midlertidigtophold i Grønland og på Færøerne efter grønlandsk og færøsk lovgivning. Derhenvises til det fremsatte lovforslag og svar på SUU spm. 33 og spm. 34.Den gældende bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige rejsesy-gesikring (med senere ændringer) omfatter generelt ikke dækning for udgifter tilhjemtransport ved sygdom eller tilskadekomst. Der er dog en særregel om dæk-ning for hjemtransport af en sikret fra Færøerne eller Grønland, der på grund afsygdom eller tilskadekomst erklæres nødvendig af en læge, og af en ledsagersamt medrejsende børn under 16 år efter ordination af en læge. Denne dækning vilblive opretholdt ved udnyttelse af bemyndigelsen.Ændringsforslagets bemyndigelse vil tillige blive udnyttet til at sikre offentlig dæk-ning af udgifter i forbindelse med dødsfald, der indtræder under den første månedaf en sikrets ferie- eller studierejse i Grønland eller på Færøerne som den offentli-ge dækning, der gælder i dag.Det skønnes, at der vil være et begrænset antal sager årligt om offentlig dækningfra Danmark ifm. ferie- eller studierejse til Grønland eller Færøerne og såledesogså begrænsede udgifter til fx hjemtransport og hjemtransport af døde. Det ervurderingen, at dette kun i ubetydeligt omfang vil have indvirkning på det skønnedeprovenu af at ophæve den offentlige rejsesygesikring i øvrigt.For så vidt angår offentlig dækning for udgifter til sygehjælp ved rejse til andrelande henvises til de øvrige ordninger, særligt EU-rettens koordineringsregler (det
Side 3
blå EU-sygesikringskort) som beskrevet i bemærkningerne til det fremsatte lovfors-lag L 102.Endvidere opretholdes med det foreslåede§ 167, stk. 2,bemyndigelsen til, at mi-nisteren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om, i hvilket om-fang ydelser i henhold til overenskomster med Grønland og Færøerne træder istedet for offentlig dækning efter den foreslåede 167, stk. 1. Bestemmelsen vilblive relevant i det omfang, der måtte blive indgået aftaler om offentlig dækning forrigsfællesskabet eller bilateralt mellem Danmark og/eller Færøerne hhv. Grønland,der kan træde helt eller delvist i stedet for dækningen efter den foreslåede formule-ring af § 167.Til nr. 2Som en konsekvens af, at § 167 foreslås opretholdt i en ændret formulering vil detfortsat være relevant, at § 167 fremgår af den beskrivelse af regionsrådenes kom-petence, der oplistes i § 224.Til nr. 3Som en konsekvens af, at § 167 foreslås opretholdt i en ændret formulering, vil detfortsat være relevant at en udtalelse fra Regionernes Lønnings- og Takstnævnindhentes inden ministeren udnytter bemyndigelsen i § 167.Til nr. 4I medfør af ændringsforslagets nr. 1 konsekvensrettes også overskriften til § 260om afholdelse af udgifter til den offentlige dækning inden for rigsfællesskabet sombeskrevet i bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 5I medfør af ændringsforslagets nr. 1 konsekvensrettes også formuleringen af §260, således at hjemlen til at afholde udgifter til offentlig rejsesygesikring afgræn-ses inden for rigsfællesskabet om afholdelse af udgifter til den offentlige dækninginden for rigsfællesskabet som beskrevet under nr. 1.