Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 102 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1304006Dok. Nr.: 1352325Dato:11. december 2013
L 102 – Høringsnotat: Udkast til forslag til lov om ændring afsundhedsloven (ophævelse af den offentlige rejsesygesikring)Ved brev af 29. november 2013 blev et udkast til forslag til ændring af sundhedslo-vens sendt i offentlig høring hos:3F, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund,Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk Selskab for AlmenMedicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin,Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening,Dansk Tandplejerforening, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisatio-ner, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Of-fentlige Tandlæger, Den uvildige konsulentordning på handicapområdet, Det Cen-trale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,FOA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Speciallæger,Forsikring & Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvsty-re, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoder-foreningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen for Evnesvage (LEV),Landsforeningen SIND, Lægeforeningen, Organisationen af LægevidenskabeligeSelskaber, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Patient-ombuddet, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Orga-nisation, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, RegionSjælland, Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, RetspolitiskForening, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,Rigsrevisionen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, SocialpædagogernesLandsforbund, Socialstyrelsen, Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen, Syge-forsikringen ”danmark”, Udviklingshæmmedes Landsforbund, Yngre Læger, Æl-dreForum, Ældremobiliseringen og Ældresagen.HøringssvarMinisteriet har modtaget 24 høringssvar. Heraf havde følgende interessenter ind-holdsmæssige bemærkninger til høringsudkastet:Amgros, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Erhverv, Danske Fysioterapeu-ter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Forbru-gerrådet TÆNK, Forsikring og Pension, KL, Kræftens Bekæmpelse, Lægeforenin-gen, Region Hovedstaden, Sjældne Diagnoser og Ældre Sagen.Generelle bemærkninger:Høringsparterne har noteret sig, at forslaget indebærer ændringer i dækningen forudgifter til sygehjælp ved ferie- og studierejse i andre EU/EØS-lande. Høringspar-terne gør generelt opmærksom på, at ændringen indebærer en forringelse af denoffentlige dækning.
Side 2
Generelt gives der tilslutning til, at lovforslaget følges op af en omfattende informa-tionskampagne.Brancheforeningen Forsikring og Pension samt Danmarks Rejsebureau Foreninggiver i deres høringssvar udtryk for stor samarbejdsvilje med henblik på at biståmed at sikre borgerne information om ophævelsen samt en smidig overgang til detændrede regelsæt. Forsikring og Pension anfører, at forslaget vil generere størregennemsigtighed og ensartethed på flere områder.Ingen af høringsparterne har kommenteret, at forslaget indebærer, at retstilstandenvedr. offentlig dækning for udgifter til sygehjælp ved ferie- og studierejse fra den 1.august 2014 svarer til den, der gælder i sammenlignelige lande inden for EU/EØSog Schweiz.Særlige udfordringer for patienter med kroniske sygdomme, sjældne elleralvorlige sygdomme samt personer med handicapDanske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Forbrugerrådet TÆNK, Kræf-tens Bekæmpelse, Lægeforeningen, Sjældne Diagnoser og Ældresagen anfører,at forslaget indebærer særlige udfordringer for patienter med kroniske sygdomme,sjældne eller alvorlige sygdomme samt personer med handicap. For det førsteanføres det, at denne gruppe har et behov for mere/dyrere sygehjælp under ferie-rejse og rammes derfor hårdere af en egenbetaling og kravet om, at behandlingskal ske på et offentligt behandlingssted eller en klinik med en aftale med den of-fentlige sikringsordning i behandlingslandet. Endvidere anføres det, at denne grup-pe ikke kan forsikres på alm. vilkår.Således anføres det, at forslaget øger uligheden, og Danske Handicaporganisatio-ner stiller spørgsmålstegn ved, om forslaget tenderer indirekte diskrimination påbaggrund af handicap og efterspørger, ligesom Forbrugerrådet TÆNK, at forsik-ringsselskaberne forpligtes til at tilbyde lige mulighed for at tegne rejseforsikring.Ministeriets bemærkninger:Kronikere og andre, der lever med en bestående sygdom før en ferierejse til ud-landet, har underden offentlige rejsesygesikringsamme ret til akut sygehjælp somraske borgere.Udgifter til behandling af en eksisterende lidelse/kronisk sygdom, der var til stedefør afrejsen, dækkes alene under den offentlige sygesikring i det omfang, detikkemed rimelighed kunne forventes, at lidelsen ville medføre behov for behandlingunder rejsen.Dette tolkes primært således, at hvis lidelsen har medført hospitals-behandling og/eller ændret medicinering inden for 2 måneder før afrejsen, vil dertypisk ikke være dækning for udgifter til behandling af den eksisterende lidel-se/kroniske sygdom.Hvis man er i tvivl, om rejsesygesikringen dækker en eksisterende lidelse/kronisksygdom, kan man efter de gældende regler kontakte SOS International og få enmedicinsk forhåndsvurdering af, hvorvidt udgifter til evt. behandling af den eksiste-rende lidelse/kroniske sygdom, kan dækkes af den offentlige rejsesygesikring.
Side 3
For så vidt angårprivate rejseforsikringerer der foretaget en gennemgang af for-sikringsbetingelserne for dækning af eksisterende lidelser/kronisk sygdom hos enrække private rejseforsikringsudbydere. De private rejseforsikringer dækker entenved enkeltrejser eller ved årsrejseforsikring og forudsætter primært dækning underden offentlige rejsesygesikring.For rejser, der ikke dækkes under den offentlige rejsesygesikring, fastlægges i vidtomfangde samme betingelser for dækningaf eksisterende lidelser/kronisk syg-dom, som er fastlagt under den offentlige rejsesygesikring. De fleste private forsik-ringer tilbyder også at foretage en medicinsk forhåndsvurdering. En rejseforsikringforudsætter en af selskabet godkendt helbredserklæring for rejsende over en visalder (70 år). Der gælder i vidt omfang de samme betingelser for dækning af udgif-ter til behandling af en eksisterende lidelse/kronisk sygdom under den offentligerejsesygesikring som under private rejseforsikringer.Forsikring og Pension har til ministeriet oplyst, at personer med kroniske sygdom-me grundlæggende tilbydes de samme forsikringsbetingelser som raske personer.Det er endvidere ikke dyrere for kronisk syge personer at tegne rejseforsikring, enddet er for andre personer. Det skyldes, at forsikringsbetingelserne allerede i dagudtrykkeligt regulerer, hvordan personer med kroniske sygdomme er dækket.Typisk vil dækning være undtaget for udgifter til lægeregninger, sygehusophold oghjemtransport, der relaterer sig til den kroniske sygdom, såfremt denne inden foren nærmere angivet periode forinden afrejsen har givet anledning til behandlingeller ændret medicinering. Vilkårene præciseres undertiden med et skriftligt forbe-hold. Denne praksis er i nøje overensstemmelse med almindelige anerkendte oggrundlæggende forsikringsprincipper. Man kan således aldrig via en forsikring fådækket udgifter, der kunne forudses på tegningstidspunktet, fordi de relaterer sig tilallerede indtrufne sygdomme eller skader.Videre har Forsikring og Pension til ministeriet oplyst, at personer med handicaps iforsikringsmæssig sammenhæng sidestilles fuldstændigt med personer uden han-dicap – også i relation til handicappet.Forsikring og Pension oplyser, at der ikke er planer om at indføre præmiedifferenti-ering i relation til kroniske lidelser, men derimod agter at opretholde den nuværen-de praksis.Ministeriet henholder sig til disse oplysninger fra Forsikring og Pension.En ophævelse af den offentlige rejsesygesikring vil derforikke i sig selv ændredevilkår, der gælder allerede i dag, for dækning af udgifter til behandling af eksiste-rende lidelser/kronisk sygdom under rejser i udlandet, hvis man benytter en privatforsikring.EU-rettens koordineringsregler,det blå EU-sygesikringskort,skelnerikkemellemen bestående lidelse og akut opstået sygdom. EU-kortet dækker udgifter til be-handling, der blive medicinsk nødvendige under et ophold,fx også kontrolunder-søger og behandling, der ikke kan vente, til man kommer hjem.EU-kortet kan dogikke anvendes, hvis formålet med en rejse er at opnå behandling under rejsen iudlandet.
Side 4
Ved en god tilrettelæggelse af rejsen hjemmefra kan også kronikere og personermed alvorlige/sjældne sygdomme eller handicap sikre sig overblik over, hvor der eregnede offentlige behandlingssteder, samt information om mulig egenbetaling mv.Information og kontaktoplysninger til relevante myndigheder findes påwww.patientombuddet.dk.Ministeriet har noteret sig synspunkterne om vanskelighederne ved at tegne privatforsikring. På baggrund af ovenstående er det dog ministeriets opfattelse, at for-slaget ikke medvirker til at øge uligheden i adgangen til supplerende forsikring.Ministeriet har forståelse for ønsket om adgang til at tegne en billig privat rejsefor-sikring og finder det oplagt, at der iværksættes en direkte dialog mellem forsik-ringsbranchen og de organisationer, der fremhæver spørgsmålet om forhåndsgod-kendelser.I øvrigt henledes opmærksomheden på, at dækning efter ophævelsen af den of-fentlige rejsesygesikring skal ske efter EU-rettens koordineringsregler, dvs. reglerfastsat af Europa Parlamentet og Rådet, og som også udgør den offentlige sikring ide andre EU/EØS-lande og Schweiz, hvorfor det er ministeriets vurdering, at derikke er tale om brud på antidiskriminationsprincipper.Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Samspillet med privat rejseforsikringBrancheforeningen Forsikring og Pension foreslår, at lovforslaget suppleres meden bestemmelse om ”change of law”, og henviser i den forbindelse til § 34, stk. 3 ibekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder, investeringsforeningerm.v.Forsikring og Pension ønsker endvidere tilkendegivelse af, hvorvidt rejseforsik-ringsselskaber har mulighed for at indtræde i forsikringstageres rettigheder efterdet blå EU-sygesikringskort, i tilfælde af at vilkårene for de nye rejseforsikringer vilblive udformet således, at de tager højde for hel eller delvis offentlig dækning.Ministeriets bemærkningerI nærværende sag vil en”change of law”-bestemmelsegive forsikringsselskabernemulighed for at ændre vilkårene af allerede indgåede rejseforsikringsaftaler medhenblik på tilpasning til den ændrede lovgivning – uden at forsikringstager på denbaggrund får mulighed for at opsige aftalen. I det omfang et rejseforsikringsselskabgør brug af retten efter bestemmelsen og udvider dækningen på en rejseforsikringindgået under den forudsætning, at ordningen om offentlig rejsesygesikring er dersom i dag, mod en forhøjelse af præmien, så vil forsikringstageren automatisk op-nå den supplerende dækning, som forsikringsselskabet yder med den justeredeforsikringsaftale.Omvendt vil forsikringstageren med en ”change of law”-bestemmelse blive fratagetmuligheden for selv at tage stilling til sit forsikringsbehov, og vil automatisk blivekontraktsligt forpligtet til at betale den forhøjede præmie.Det finder ministeriet ikke er hensigtsmæssigt i nærværende tilfælde, hvor der eren offentlig dækningsmulighed for udgifter til behovsbestemt sygehjælp, og hvor
Side 5
forsikringsaftalen typisk alene gælder for en enkelt ferierejse eller som en årsrejse-forsikring og således skal fornys inden for en kortere periode.Uden en ”change of law”-bestemmelse kan et forsikringsselskab og forsikringsta-ger naturligvis fortsat indgå en gensidig aftale om yderligere forsikringsdækningmod en yderligere præmiebetaling. Ministeriet hilser det i den forbindelse velkom-ment, at Forsikring og Pension ved en mundtlig drøftelse af spørgsmålet har op-lyst, at forsikringsselskaberne er meget opmærksomme på, at forsikringstagernesbehov kan ændre sig med vedtagelsen af lovforslaget og ønsker at tilbyde dedækninger, som der vil blive efterspurgt.For så vidt angår muligheden for atindtræde i en sikrets ret til offentlig dækningefter EU-rettens koordineringsregler kan ministeriet oplyse, at reglerne bygger pået princip om, at udgiften til sygehjælp afregnes direkte mellem behandlingslandetog det land, hvor den pågældende patient er sikret, dog med undtagelse af en evt.egenbetaling, som den sikrede selv afholder. Har en sikret fx ikke medbragt sit blåEU-sygesikringskort eller har en sikret ikke rekvireret et kort, kan behandlingsste-det afkræve betaling for behandlingen. Ved hjemkomsten kan den sikrede søgerefusion med bopælskommunens hjælp.I disse tilfælde, hvor der bliver spørgsmål om refusion, tilkommer refusionen såle-des den enkelte sikrede. Har den sikrede tegnet en privat rejseforsikring og fåetdækning derfra, kan den sikrede give forsikringsselskabet fuldmagt til at søge ogmodtage en refusion, hvis det er en del af aftalen. Forsikringsselskabet kan heref-ter mod dokumentation af fuldmagten via den sikredes bopælskommune søge omrefusion, der så udbetales af patientombuddet til forsikringsselskabet.Bemærkningerne giver derfor ikke ministeriet anledning til ændringer i lovforslaget.Alarmcentral og serviceÆldresagen efterspørger opretholdelse af den alarmcentral, der i dag drives afSOS International. Region Hovedstaden fremhæver ligeledes alarmcentralen, lige-som også Danske Regioner efterspørger oplysninger om, i hvilken udstrækning detkontraktslige samarbejde med SOS International skal fortsætte.Flere høringsparter efterspørger endvidere information om vilkårene for behandlingi de enkelte lande, hvor det blå EU-sygesikringskort giver dækning. Herunder in-formation om, hvilken egenbetaling man risikerer ved behov for sygehjælp og hvil-ke behandlingssteder, der kan benyttes med dækning af det blå EU-sygesikringskort. Forbrugerrådet TÆNK efterspørger en central enhed for vejled-ning.Ministeriets bemærkningerMinisteriet finder det afgørende, at borgerne får information og vejledning om mu-lighederne for sygehjælp under midlertidigt ophold i udlandet. Patientombuddetfungerer i dag som den centrale enhed for administration af sager om dækningefter EU-rettens koordineringsregler. På Patientombuddets hjemmesidewww.patientombuddet.dkfindes allerede i dag information om vilkårene for be-handling i de enkelte lande, herunder egenbetaling. Endvidere findes der kontakt-oplysninger til myndighederne i EU/EØS-landene samt Schweiz. Patientombuddetforventer i øvrigt i løbet af 1. halvår 2014 at indhente opdaterede oplysninger også
Side 6
om størrelsen af en evt. egenbetaling. Det er dog bopælskommunen, der som lokalmyndighed i det daglige har kontakten med borgerne og fx hjælper med udstedel-sen af det blå EU-sygesikringskort.Kommunerne og Patientombuddet kan endvidere besvare konkrete henvendelserrelateret til brugen af det blå EU-sygesikringskort.Patientombuddet er ikke bekendt med data hvorfra en patient umiddelbart og iethvert tilfælde skal kunne se, om en bestemt læge eller klinik er omfattet af etlands offentlige sundhedsvæsen. Der må således henvises til, at borgeren spørgerherom hos lægen/klinikken eller søger oplysning herom hos de lokale myndighe-der.På de fleste turistdestinationer kan rejseselskabets guide endvidere være behjæl-pelig, ligesom også hotelpersonale mv. må formodes at kunne give en vis vejled-ning om lokale forhold. Som et led i planlægningen af informationskampagnen, jf.nedenfor, vil ministeriet rejse spørgsmålet over for rejsebranchen.Forsikring og Pension har endvidere over for ministeriet oplyst, at der typisk eralarmcentral knyttet til de private rejseforsikringer.Det er ministeriets opfattelse, at denne information og vejledning er tilstrækkelig ogændrer således ikke forslaget på denne baggrund.For så vidt angår øvrig service fra SOS International bemærkes, at selvom deneksisterende administrationsaftale forudsættes opsagt pr. 1. august 2014, vil derefter 1. august 2014 være behov for håndtering af de ikke-afsluttede sager. Detforventes, at regionerne og SOS International indgår en særlig aftale om afviklin-gen af de sidste sager. I den forbindelse bemærkes, at der er i administrationsafta-len som udgangspunkt er fastsat en anmeldelsesfrist på 6 måneder. Der henvisestil bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige rejsesygesikring §§ 5og 7. Opmærksomheden henledes i øvrigt på, at overgangsordningen i lovforslageter ændret i forhold til høringen og nu indebærer, at den eksisterende ordning op-retholdes for rejser, der påbegyndes senest den 31. juli 2014. Dvs. med mulighedfor at kontakte SOS International og med dækning efter den offentlige rejsesyge-sikring.Ikrafttrædelse og tidsmæssige aspekterEn række høringssvar påpeger, at det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt (1. au-gust 2014) indebærer en række udfordringer og uhensigtsmæssigheder.For det første at forslaget træder i kraft i sommerperioden, således at man er dæk-ket, hvis man starter sin sommerferierejse i juli, men ikke hvis ferien først starter iaugust. Forsikring og Pension, Danmarks Rejsebureau Forening, Region Hoved-staden og Dansk Erhverv henstiller til en udskydelse af ikrafttrædelsen til højsæ-sonen er overstået.Endvidere fremhæver Danske Regioner, Amgros, KL og Region Hovedstaden, atder er væsentlige tidsmæssige udfordringer i forhold til de praktiske konsekvenseraf lovforslaget, herunder eventuelle overvejelser om udstedelse af nye sundheds-kort og planlægningen af en effektiv informationskampagne.
Side 7
Ministeriets bemærkningerFor at imødekomme bemærkningerne er forslagets overgangsordning ændret,således at den offentlige rejsesygesikring fortsat dækker rejser, der påbegyndessenest den 31. juli 2014. Dvs. med mulighed for at kontakte SOS International ogmed dækning efter den offentlige rejsesygesikring.Ministeriet har noteret sig bemærkningerne. Den indgåede finanslovsaftale, derligger til grund for lovforslaget, er imidlertid baseret på, at den offentlige rejsesyge-sikring ophæves pr. 1. august 2014.I samarbejde med relevante aktører arbejdes på at undersøge løsningsmulighe-derne i forhold til de praktiske udfordringer.InformationskampagneDer er bred opbakning til den planlagte informationskampagne. Dansk Rejsebu-reauforening og Forsikring og Pension stiller sig åbne over for at drøfte samarbejdeom kampagnen, ligesom også Danske Regioner og KL vil indgå i et samarbejdeherom.Ældresagen, Dansk Erhverv, Region Hovedstaden, Forbrugerrådet TÆNK ogDanmarks Rejsebureau Forening gør opmærksom på behovet for, at borgernebliver grundigt informerede om ophævelsen og konsekvenserne heraf.Ministeriets bemærkningerMinisteriet finder det afgørende, at borgerne forud for ophævelsen informeres omophævelsen og konsekvenserne heraf. Der er afsat 7 mio. kr. til en informations-kampagne, og en organisering og planlægning er igangsat. Ministeriet kvitterer for,at både rejsebranchen og forsikringsbranchen er positive over for et samarbejde.Det er ministeriets opfattelse, at kampagnen får den størst mulige effekt, når dentilrettelægges i et samarbejde mellem alle relevante aktører.Økonomiske konsekvenser for det offentligeRegion Hovedstaden fremhæver i sit høringssvar de økonomiske konsekvenser afforslaget, herunder at udgifter og ansvar flyttes fra regionerne til staten. Amgrosgiver oplysning om udgifter til udstedelse af sundhedskort, og Danske Regionergør opmærksom på, at forslaget skal indgå i de kommende DUT-forhandlinger.Ministeriet bemærkningerDe økonomiske forudsætninger bag finanslovsaftalen og lovforslaget beror af prak-tiske hensyn på 2012-tal og indebærer et vist skønsmæssigt element.Efter fremsættelsen af lovforslaget vil ministeriet efter vanlig praksis sende lovfors-laget i DUT-høring hos Danske Regioner og KL med henblik på at aftale omforde-lingen af udgifter mellem staten, regioner og kommuner.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.AndetLægeforeningen og Danske Fysioterapeuter anfører, at forslaget medfører øgetbrugerbetaling i sundhedsvæsenet.
Side 8
Lægeforeningen har hæftet sig ved, at adgangen til hjemtransport fra Grønland ogFærøerne bortfalder.Ministeriets bemærkningerMinisteriet er ikke enig i, at ændring i den offentlige dækning for udgifter til syge-hjælp under ferie- og studierejse, herunder evt. med egenbetaling for behandling iet andet land, er et udtryk for brugerbetaling i det danske sundhedsvæsen, idetforslaget ikke har konsekvenser i forhold til den behandling, der tilbydes herhjem-me.Vedr. lægeordineret hjemtransport fra Færøerne og Grønland oplyses, at der efterden seneste ændring af dækningen efter den offentlige rejsesygesikring har værettale om en særlig ordning. Det blå EU-sygesikringskort dækker som det helt klareudgangspunkt ikke hjemtransport, bortset fra særlige regler om arbejdsskade. Derhenvises til bemærkningerne til lovforslaget.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.