Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 100
Offentligt
1334704_0001.png
1334704_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
14-02-2014I forbindelse med behandlingen af (L100) Forslag til Lov om ændring aflov friskoler og private grundskoler m.v. (Tilbud til børn i alderen 0-2½år) har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF) i brev af 20. januar2014 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:"Hvordan vil ministeren sikre, at lovforslaget ikke medfører dårligereintegration for børn, der bliver indskrevet i vuggestuer drevet af muslim-ske friskoler?"Svar:De overordnede indholdsmæssige krav til privatinstitutionerne samt reg-lerne for udbetaling af tilskud til disse institutioner og reglerne om privatdagpasning følger af dagtilbudsloven og henhører under Ministeriet forBørn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.Alle privatinstitutioner skal leve op til dagtilbudslovens specifikke formålfor dagtilbud. Heraf fremgår det bl.a., at dagtilbuddene skal give børnmedbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati samt bidrage tilat udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fælles-skaber samt samhørighed med og integration i det danske samfund.Herudover følger det af kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse, atkommunalbestyrelsen ved godkendelsen af en privatinstitution skal sikresig, at privatinstitutionens formål er lovligt, herunder at de kommunalemidler alene anvendes til lovlige formål.Hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at kommunale tilskudtil en privatinstitution går til ulovlige formål – dvs. formål der stridermod lovgivningen – må kommunen efter omstændighederne standsetilskuddet til privatinstitutionen.
2Ifølge dagtilbudslovens § 78 om private pasningsordninger skal kommu-nen give tilladelse, hvis ordningen omfatter flere end to børn, og kom-munen fører tilsyn med forholdene i den private pasningsordning.Det følger endvidere af friskolelovens § 1, at frie grundskoler i hele deresvirke – og hermed også i driften af privatinstitutioner og private pas-ningsordninger, som en skole måtte drive – skal forberede eleverne til atleve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikleog styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds-og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Undervisningsministeriet fører tilsynmed, om de frie grundskoler opfylder bl.a. det nævnte krav.Der er derfor min forventning, at en udvidelse af den bestående adgangtil at etablere tilbud for børn i børnehavealderen til også at omfatte børni alderen 0-2½ år ikke vil bane vejen for oprettelse af pasningsordninger,som hæmmer integrationen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini