Jeg vil gerne sige tak for den meget brede opbakning til lovforslaget og også anerkende, at Liberal Alliance gødede jorden for lovforslaget med beslutningsforslaget tilbage i 2012.
Vi synes i regeringen, at det er rigtig fint – med udgangspunkt i børnene – at børnene får et sammenhængende børneliv.
Og med dette lovforslag bliver det muligt, at også de helt små børn, hvis forældrene ønsker det, kan komme i et tilbud for børn fra 0 til 2½ år, i stedet for at de skal finde et eller andet andet tilbud, hvis de ønsker, at deres barn skal være f.eks.
i en børnehave, som godt kan være inden for de frie tilbud.
Nu kan man så lave et sammenhængende børneliv, hvis man ønsker det som forældre, for børn på fra 0 til 6 år.
Jeg vil bare knytte et par enkelte ord til de spørgsmål, der har været her undervejs i debatten.
For det første har Enhedslisten spurgt til ting omkring ejerformer på dagtilbudsområdet.
Det er jo sådan, at hele det område er rykket over til social-, børne- og integrationsministeren, og social, børne- og integrationsministeren vil snarest tage stilling til den udredning af ejerformer, som har været på trapperne.
Derfor vil jeg foreslå, at det emne bliver drøftet med den relevante minister på området.
Jeg har også lige behov for at sige en enkelt ting til Dansk Folkeparti, for jeg synes ærlig talt, at når vi nu har et lovforslag her, som der er meget bred opbakning til, og som tager udgangspunkt i barnet, om et sammenhængende børneliv med et godt pædagogisk tilbud inden for dagtilbudslovens rammer – der er intet, der bliver ændret dér; det bliver så også en mulighed for de helt små børn i de frie grundskoler, men inden for dagtilbudslovens rammer – må jeg sige, at det ærgrer mig, at Dansk Folkeparti alligevel ikke kan dy sig for generelt at mistænkeliggøre muslimske friskoler, som om de pr.
definition ikke lever op til friskoleloven.
Jeg er bare nødt til sige, at det jo er sådan, at uanset hvem der opretter en friskole, skal den leve op til friskoleloven.
Det gælder muslimske friskoler, kristne friskoler, grundtvigianske friskoler, alle mulige andre friskoler.
Det er også derfor, at der for det første er et klart lovgrundlag for, hvad det er, man skal leve op til, og for det andet er der også et tilsyn, sådan at hvis der er mistanke om, at man ikke lever op til loven, så kan der komme et skærpet tilsyn.
I sidste ende kan det også betyde, at man får frataget muligheden for at drive det skoletilbud.
Det er jo set enkelte gange, men i langt, langt de fleste tilfælde har vi jo rigtig gode friskoler, uanset hvad det er for en baggrund, der driver dem, fordi de skal leve op til det samme lovgrundlag.
Det ærgrer mig, at jeg skal stå her og bruge tid på den diskussion, for det er jo ret beset ikke det, lovforslaget handler om.
Det handler om et børnesyn, om et sammenhængende godt pædagogisk tilbud til børn i 0-6-årsalderen.
Det ærgrer mig så meget desto mere, fordi Dansk Folkepartis ordfører jo rent faktisk har henvendt sig til ministeriet lige præcis om det spørgsmål, om der kunne være nogle problemer i forhold til religiøse friskoler, som også ønskede at bruge muligheden for at lave dagtilbud for de mindste.
Nej, det er der selvfølgelig ikke.
Det her er jo en principiel, vigtig debat, og derfor vil jeg bare sige, at det ikke nytter bare at mistænkeliggøre over en kam.
Det står udtrykkeligt i friskoleloven, at frie grundskoler i hele deres virke og hermed også i driften af en daginstitution, som en skole måtte drive, skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Det følger heraf, at det, hvis det her lovforslag bliver vedtaget, ikke vil føre til dårligere integration, hvis en fri grundskole, der opfylder dette grundlæggende krav, opretter og driver en vuggestue.
Det har Dansk Folkepartis ordfører fået på skrift forinden, men alligevel vælger Dansk Folkeparti at mistænkeliggøre det og sige, at det nu vil føre til dannelse af parallelsamfund, at små børn kan få et sammenhængende tilbud.
Det synes jeg er ærgerligt, når der faktisk er bred tilslutning til at give den her mulighed.
Så tak i øvrigt for, at vi får vedtaget det her bl.a.
på baggrund af den diskussion, der har været tidligere på baggrund af bl.a.
Liberal Alliances beslutningsforslag, for det her giver et bedre tilbud set fra et børneperspektiv.