Finansudvalget 2013-14
L 1
Offentligt
1352411_0001.png
1352411_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren31. marts 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7(L1) af 16. december2013 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad finanseffekten af finansloven for 2014 ville have væreti både førsteårsvirkning og flerårsvirkning, hvis vækstplanens øgede skatteudgiftertil selskabsskat og afgiftslempelser til erhvervslivet i stedet var brugt som offentli-ge investeringer eller som offentligt forbrug?Svar
Med udgangspunkt iAftale om Finansloven for 2014skønnes den samlede finanspoli-tik og øvrige økonomisk-politiske initiativer fra om med 2012 at øge BNP-niveauet med ca. 0,4 pct. af BNP i 2014, mens virkningen skønnes at være om-trent neutral i 2015,jf. tabel 1.Aktivitetsvirkningen afspejler den samlede virkning af den førte økonomiske poli-tik siden 2012 inklusive elementerne i Vækstplan DK og fremrykningen af deleheraf i forbindelse medAftale om Finansloven for 2014.Tabel 1

Aktivitetsvirkning af finanspolitikken og øvrige økonomisk-politiske initiativer fra og med 2012

Pct. af BNP

BNP-niveau

Økonomisk Redegørelse, december 20130,40,0

2014

2015

Aktivitetsvirkning, hvis selskabsskattenedsættelse ogafgiftslempelser til erhvervslivet i Vækstplan DK1)veksles til:Øgede udgifter til offentligt forbrugØgede udgifter til offentlige investeringer0,50,50,10,1
1)
Beregningen er baseret på følgende initiativer i Vækstplan DK (inkl. fremrykning i forbindelse med Aftalenom Finansloven for 2014): Afskaffelse af energispareafgift, bortfald af eldistributionsbidraget, lavere omkost-ninger på affaldsområdet, brændsel til proces på minimumsafgift, nedsættelse af selskabsskattesatsen (inkl.virksomhedsordningen), kørselsafgift på lastbiler indføres ikke, fremrykning af lempelse for procesenergi, af-skaffelse af afgift på sodavand, lavere afgift på øl og afskaffelse af den vægtbaserede emballageafgift. I bereg-ningen tages der højde for forskelligt tilbageløb af de pågældende tiltag.Kilde:Økonomisk Redegørelse,december 2013 og egne beregninger.
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af2
Hvis de lempelser i Vækstplan DK, der kan henføres til lavere selskabsskat ogafgifter for erhvervslivet, samt de hertil knyttede fremrykninger i forbindelse medAftale om Finansloven for 2014istedet var blevet prioriteret til at øge det offentligeforbrug eller de offentlige investeringer, ville aktivitetsvirkningen isoleret set øgesmed knap 0,1 pct. af BNP 2014 og ca. 0,1 pct. af BNP i 2015 (opgjort som denflerårige virkning),jf. tabel 1.Virkningen på den et-årige finanseffekt i 2014 villigeledes udgøre knap 0,1 pct. af BNP.Aktivitetsvirkningen af at veksle vækstplanens nedsættelse af selskabsskattesatsenog afgiftslempelser til erhvervslivet til øgede udgifter til offentligt forbrug elleroffentlige investeringerafspejler, at de kortsigtede aktivitetsmultiplikatorer iADAM-modellen generelt er lavere for skatte- og afgiftsinstrumenter end for of-fentlige udgifter.Det bemærkes imidlertid, at sigtet med Vækstplan DK er langt bredere end deefterspørgselsdrevne aktivitetsvirkninger af de enkelte initiativer, der kan beregnesfor de første år. De aftalte lempelser af erhvervslivets vilkårunderstøtter således dedanske virksomheders konkurrencedygtighed og fremadrettede vækstbetingelser.Initiativerne bidrager dermed til indfrielse af vækstmålsætningen i VækstplanDK.MenVækstplan DK indeholder også initiativer, som understøtter aktivteten påhelt kort sigt – blandt andet et løft af de offentlige investeringer. Samtidig sikresder plads til en moderat vækst i det offentlige forbrug frem mod 2020.Det bemærkes desuden, at de planlagte offentlige investeringer og forbrugsudgif-ter i 2014allerede er høje både i et historisk perspektiv og i forhold til det holdbare2020-niveau.Samlet skønnes det offentlige forbrug og investeringer at udgøre ca.29� pct. af(konjunkturrenset) BNP i 2014. Det er højere end i samtlige år førfinanskrisen ogomtrent �-1 pct. af BNP højere end det holdbare 2020-niveau.Det høje investeringsniveau indebærer, at mange anlægsprojekter allerede er sat igang.Den samlede økonomiske politik er tilrettelagt inden for rammerne af Budgetlo-ven og EU’s Stabilitets- og Vækstpagt.
Med venlig hilsenBjarne Corydon