Finansudvalget 2013-14
L 1 Bilag 3
Offentligt
1312461_0001.png
1312461_0002.png
1312461_0003.png
1312461_0004.png

Bemærkninger til ændringsforslag fra partierne til FFL 2014

Til nr. 419 af DF og LA

Dansk Folkeparti og Liberal Alliance ønsker at nedsætte udviklingsbistanden til at udgøre 0,7 pct. af BNI i2014. Dermed vil Danmark fortsat være blandt den lille gruppe af lande i verden, der opfylder FN’smålsætning om en udviklingsbistand på 0,7 pct. af BNI. Reduktionen i udviklingsbistanden vil betydeoffentlige mindreudgifter på 2,549 mia. kr. i 2014.

Til 420 af LA

Af hensyn til retssikkerheden mener LA, at det bør være omkostningsfrit at få medhold i skattesager imodmyndighederne. Derfor genindføres fuld omkostningsgodtgørelse til virksomheder og fonde i vundneskattesager. Forslaget skønnes at medføre udgifter for 50 mio. kr.

Til nr. 421 af LA

Grundskylden vil i de kommende år stige med ca. 14 mia. kr. fra ca. 26 mia. kr. til ca. 40 mia. kr. om året i2020. Det er en voldsom og urimelig skattestigning, som vil tvinge folk fra hus og hjem. Liberal Alliance vilmed forslaget sikre boligejerne mod disse grundskyldsstigninger. Liberal Alliance afsætter 1,1 mia. kr. i2014.Rigsrevisionen har påpeget, at de offentlige ejendomsvurderinger i 41 pct. af tilfældene er for høje. Det harbetydet, at rigtigt mange danskere er blevet opkrævet ejendomsskat, de ikke skulle have betalt. Der ertilsyneladende en vis træghed i det politiske system i forhold til at give borgerne det tilbage, der retmæssigttilhører borgerne. Det kan ikke være rimeligt, at danskere, der under skiftende regeringer, er blevet opkrævetfor meget i skat, ikke kan få deres penge tilbage. Liberal Alliance stiller derfor ændringsforslag til finansloven2014 om, at de danskere, der fejlagtigt er blevet opkrævet for meget i ejendomsskat, automatisk skal havetilbagebetalt deres penge, hvis man har betalt for meget ejendomsskat siden 2003.Liberal Alliance afsætter 1 mia. kr. i 2014, så danskerne kan få deres penge tilbage.

Til nr. 422 af LA

Med aftalen om genopretningspakken fra maj 2010 blev det besluttet at reducere tilskuddene tilfolkehøjskoler, så særligt de kortere kurser på 4 uger eller derunder blev ramt. Det initiativ har ifølgeeksperter betydet, at en række højskoler står i en særligt sårbar situation, som i sin yderste konsekvens kanbetyde, at de vil være nødt til at lukke. Liberal Alliance noterer sig, at partierne bag den siddende regering i2010 lovede at tilbagerulle reduktionen af tilskuddene til folkehøjskolerne, og vil med dette forslag gøre sit til,at der følges op på dette løfte. Af aftalen om genopretningspakken fremgår det, at besparelserne påfolkehøjskolerne er en del af en samlet besparelse på 55 mio. kr. Beløb dækker, ud over besparelsen påhøjskolerne, også over planlagte besparelser på husholdnings- og håndarbejdsskolerne. Disse er dogallerede rullet tilbage. Finansieringsbehovet er således markant mindre, end man kan få indtryk af fragenopretningspakken.

Til nr. 423 af LA

Det offentlige forbrug i Danmark er meget stort. Også i internationale sammenligninger. Men vi behøverfaktisk ikke bruge så mange penge. Senest har Produktivitetskommissionen gjort det klart, at potentialet forbesparelser i den offentlige sektor er stort. Det er samlet set nødvendigt at få meget mere ud af de kroner, vibruger på offentlig serviceproduktion. Det er muligt at fastholde den nuværende produktion for færreskattekroner. Liberal Alliance foreslår i tråd med Produktivitetskommissionen, at produktiviteten forbedresmed 10 pct. frem mod 2020. I 2014 giver det en produktivitetsforbedring i det offentlige forbrug på 1,5 pct.svarende til 7,94 mia. kr. i 2014.

Til nr. 424 af LA

Liberal Alliance mener, at den offentlige sektor for længst har nået sin maksimale størrelse. Og når et flertal iFolketinget ønsker et yderligere pengeforbrug i det offentlige, så stiller det sig i vejen for, at de sammepenge kan bruges til at lette erhvervslivets og danskernes skattebyrde. Nulvækst i det offentlige forbrug fremmod 2020, i stedet for den planlagte vækst i det offentlige forbrug, vil samlet set medføre, at der i 2020 er etfinanspolitisk råderum på 22 mia. kr. Liberal Alliance finder således finansiering på 3,2 mia. kr. i 2014.

Til nr. 425 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 1 mia. kr. til en forstærket indsats inden forsundhedsområdet.

Til nr. 426 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 700 mio. kr. til en forstærket indsats for socialt udsatte.

Til nr. 427 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 1 mia. kr. til en øget indsats inden for det retspolitiskeområde, herunder til større politiindsats.

Til nr. 428 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 200 mio. til en øget indsats i forhold til landdistrikter og øersamt øget statsligt engagement i forhold til netadgang og statslig støtte til færgedrift.

Til nr. 429 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 100 mio. kr. til sikring af dansk kulturarv. Puljen skalanvendes til at sikre fregatten Jylland og de danske kulturminder i udlandet og til at bevare gamle træskibe iprivate og foreningseje.

Til nr. 430 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 100 mio. kr. til repatriering af flygtninge smat til oprettelse afasylcentre i asylansøgeres nærområder.

Til nr. 431 af DF

Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 50 mio. kr. Puljen skal anvendes som lånepulje til borgere,som er kommet i klemme i lovgivningen omkring kloakering i det åbne land.

Til nr. 432 af DF

Med ændringsforslaget skal statens brug af eksterne konsulenter reduceres. Det medfører en mindreudgiftpå 500 mio. kr. 2014.

Til nr. 433 af DF

Med ændringsforslaget tages der initiativ til en normalisering af udlændingepolitikken. Deudlændingelempelser, som regeringen har gennemført de seneste år, tilbageføres. Det drejer sig blandtandet om starthjælp, loftet over kontanthjælp, 500-kroners-nedsættelse, 225 timers regel,introduktionsydelse m.v., samt beslutningen om at bringe asylansøgere ud af asylcentrene.

Til nr. 434 af LA

Danmark har verdens højeste skattetryk, og det koster os dyrt. Høj skat er dårligt for konkurrenceevnen, ogdet koster os arbejdspladser. Liberal Alliance ønsker, at det skal være attraktivt at tage en uddannelse, væreiværksætter og at yde en ekstra indsats på arbejdet. Det vil en afskaffelse af topskatten medvirke til. Når visænker skatten, mindsker vi på samme tid sort arbejde. Samtidig sikrer vi, at de knap 600.000 danskere, deri dag betaler topskat, vil kunne beholde en større del af deres indkomst. Liberal Alliance vil i forbindelse medfinansloven for 2014 tage det første skridt til en afskaffelse af topskatten. Der afsættes 2 mia. kr. til at tagede første skridt mod afskaffelse af topskatten.Ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriet har 330.000 danskere ringe tilskyndelse til at arbejde i stedet for atvære på overførselsindkomst. Og rigtigt mange mennesker, 18.100 personer, vil opnå en nettogevinst ved atopsige deres job og gå på overførselsindkomst. Dertil kommer, at hele 57.000 danskere påoverførselsindkomst vil få en gevinst på under 1.000 kr. ved at tage et arbejde i stedet for at være påoverførselsindkomst. Det vil Liberal Alliance gøre op med. Det skal altid kunne betale sig at tage et arbejde,og gevinsten skal være mærkbar. Derfor vil Liberal Alliance indføre et nyt fradrag i bunden, så de første
7.000 kr., der tjenes hver måned, bliver gjort skattefri. Det betyder, at hver dansker med arbejdsindkomst vilfå en skattelettelse på knap 20.000 kroner om året. Der afsættes 7 mia. kr. til at tage de første skridt modfuld indfasning af bundfradraget.I forbindelse med skatteaftalen 2012 blev det besluttet at skærpe reglerne for beskatning af arbejdsudleje.Imidlertid er flere brancher blevet hårdt ramt som følge af de ændrede regler, herunder bl.a. it-branchen.Det er nødvendigt for virksomheder at have adgang til kvalificeret arbejdskraft, men desværre rammer deskærpede regler for beskatning af arbejdsudleje virksomhederne, når de henter udenlandske specialisterind. Det er konkurrenceforvridende for danske virksomheder og kan betyde, at virksomheder vælgerDanmark fra, hvorved Danmark vil gå glip af arbejdspladser og omsætning. Liberal Alliance ønsker medforslaget at ændre reglerne for beskatning af arbejdsudleje, så reglerne bliver lempet til gavn for danskevirksomheder og dansk konkurrenceevne. Lempelsen vil medføre et statsligt mindreprovenu på ca. 100 mio.kr.

Til nr. 435 af DF

Med ændringsforslaget annulleres nedsættelsen af selskabsskatten med ½ procentpoint. I ”Aftaler omVækstplan DK”, er regeringen og V, LA og K enige om en nedsættelse af selskabsskattesatsen i Danmarkfra de nuværende 25 pct. til 22 pct. i 2016. Aftaleparterne er samtidig enige om, at nedsættelsen afselskabsskattesatsen skal ske gradvist med ½ procentpoint i 2014. Denne nedsættelse i 2014 ønsker DF atannullere. Det vil udgøre en merudgift på 500 mio. kr. i 2014.

Til nr. 436 af LA

Danske bilister bliver årligt opkrævet ca. 43 mia. kr. til statsfinanserne via registreringsafgift, vægtafgift,ansvarsforsikringsafgift og brændstofafgifter, mens omkostningerne til anlæg, drift og vedligehold af veje istat og kommuner i alt kun udgør ca. 10 mia. kr. (2011-tal). Danske bilister betaler altså for meget mere ogandet end blot at købe og have bil. Skatteministeriet har i et svar til Folketinget oplyst, at der er enselvfinansieringsgrad på 115 pct. ved den første lettelse af benzin- og dieselafgiften. Der vil altså værepositivt provenu ved at sænke benzin- og dieselafgiften. En 1 pct. lettelse af benzin- og dieselafgiftenmedfører en provenugevinst på 30 mio. kr. Provenuet fra lettelsen af benzin- og dieselafgiften bruges på atlette registreringsafgiften.

Til nr. 437 af LA

De danske bilister betaler væsentligt mere for at købe og have bil end borgere i de lande, som vi normaltsammenligner os med. Faktisk betaler danskerne mere for biler end noget andet folk i EU. Nemlig hele 67pct. mere end gennemsnittet i EU. Og vi betaler 66 pct. mere end svenskerne og tyskerne. Begge lande harafskaffet registreringsafgiften. De høje danske priser skyldes, ud over betydelige grønne afgifter, isærregistreringsafgiften, som for personbiler er 105 pct. af værdien op til 79.000 kr. og 180 pct. af resten.Skatteministeriet har i et svar til Folketinget oplyst, at selvfinansieringsgraden ved den første lettelse afregistreringsafgiften er 95 pct. Det er med andre ord næsten omkostningsfrit at sænke registreringsafgiften.En 1 pct. lettelse af registreringsafgiften vil medføre et provenutab på 5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.Finansieringen af lettelsen af registreringsafgiften findes ved at lette benzin- og dieselafgiften, der ifølgeSkatteministeriet har en selvfinansieringsgrad på 115 pct. på den første lettelse.