Tak for det.
Der er jo noget kritik, der er nemmere at leve med end anden, og jeg tror, vi i regeringspartierne er glade for hr.
Esben Lunde Larsens karakteristik af, at vi, når vi møder op til forhandlinger, så gør det i fælles flok og enighed, og det vil jeg i hvert fald tage som en slags kompliment.
Så vil jeg rose hr.
Esben Lunde Larsen som ordfører for forespørgerne for en, synes jeg, god tale, hvor det i virkeligheden var meget vanskeligt at finde noget at være uenig i.
Jeg synes også, det er afgørende, at vi med det udvalgsarbejde, der bliver gjort, får et afsæt til at diskutere, hvad kvalitet er, og jeg kvitterer for det bidrag, der kom der, som jeg i hvert fald på lange stræk kan erklære mig enig i.
Jeg vil så bare gøre opmærksom på i forhold til det med at inddrage i arbejdet, at det fremgår meget tydeligt af kommissoriet for udvalgsarbejdet, at alle relevante parter skal inddrages, og det sagde jeg også i min besvarelse af forespørgslen.
Men vi ønskede et udvalg bestående af folk, der var udpeget i deres personlige egenskab, og som inddrager repræsentanter for alle de forskellige aktører, der er på området, frem for at lave en partskommission, hvor man kom med hver sine interesser, som man sad og prøvede at forhandle om.
Så fulgte jeg meget interesseret diskussionen mellem fru Kirsten Brosbøl og hr.
Esben Lunde Larsen om, om der er et problem, og jeg troede egentlig også, at udgangspunktet var, at der var et problem, i hvert fald når man læste forespørgernes tekst.
Men jeg vil bare i al stilfærdighed gøre opmærksom på, at Rigsrevisionen i hvert fald har den opfattelse, at der er nogle problemer, som man bør kigge på, i øvrigt med en kritik af både det ministerie, jeg har ansvaret for, og af universiteternes administration, både i forhold til forskningsbaseringen og undervisningens omfang, og det synes jeg bestemt ikke man kan sidde overhørig.
Hr.
Esben Lunde Larsen havde også travlt med at sige, at vi ikke forholdt os til akkrediteringen.
Der vil jeg bare gøre opmærksom på, at det i den turnus, der er lavet i forbindelse med uddannelsesakkrediteringen, er mere end 15 pct.
af uddannelserne, som har fået en betinget godkendelse, hvilket jo dermed også er en indikation på, at man i hvert fald ikke alle steder lever op til de regler, vi har sat for, hvordan man skal bedrive uddannelse.
Men nu ændrer vi jo grundlæggende på akkrediteringen, som flere også var inde på, i fællesskab.
Jeg vil også sige, at jeg sådan set som sagt er enig med fru Kirsten Brosbøl i, at det er lidt mærkeligt, at man ikke helt kan få at vide, hvad det er, Venstre synes problemerne må være.
Men jeg kunne da konstatere, da vi forhandlede om læreruddannelsen, at vi var enige om, at der var en række problemer, og et af dem var, at undervisningens omfang ikke var tilstrækkeligt.
Så man har da i hvert fald tidligere været mere klar i mælet, også hvad angår konkrete uddannelser.
Som ansvarlig minister kan jeg jo selvfølgelig vælge at glæde mig over, at Venstres ordfører ikke kan pege på konkrete kvalitetsproblemer i den sektor, jeg har ansvaret for, men jeg vil nu alligevel sige, at jeg tror, det er meget godt at have et ekspertudvalg, som kommer med et samlet billede, og som giver os et godt sted at føre diskussionen ud fra.
Hr.
Jens Henrik Thulesen Dahl havde, synes jeg også, fat i mange af de rigtige ting.
Jeg har også selv fulgt diskussionen i kølvandet på den her dokumentarudsendelse, hvor man også kunne konstatere, at det i hvert fald er undervisernes opfattelse, at der nogle steder er folk, der består, som ikke havde niveauet til det, og som burde være dumpet.
Det synes jeg også er en indikation på, at der er kvalitetsudfordringer, som vi er nødt til at gøre noget ved.
Vores egen evaluering af censorordningen, som jeg var inde på i min besvarelse, viser også, at den feedbackmekanisme, der ligger i en velfungerende censorordning, heller ikke bliver anvendt, også selv om det endda er lovfæstet, at man skal gøre det.
Så også dér er der udfordringer.
Jeg tror så, som hr.
Jens Henrik Thulesen Dahl var inde på, at det selvfølgelig også handler om, hvilke krav og forventninger man møder de studerende med, og det har vi jo da også i fællesskab i en meget bred kreds af partier gjort noget ved.
Men jeg vil bare anholde én ting, og det er, at det ikke er min opfattelse, at det som sådan er motivationen, der er problemet.
Altså, de studerende, jeg møder rundtomkring, synes jeg er både engagerede og motiverede.
Det, som jeg i min tid som minister er blevet mødt mest med, er jo ønsket om eksempelvis at have studier med højere intensitet.
Det er jo også noget af det, jeg diskuterer udeomkring på institutter og andre steder, pladser, osv., hvor diskussionen om de reformer, vi har vedtaget, har kørt i fuld flor, altså at det alligevel er lidt underligt, at man på den ene side ønsker en højere intensitet, men man på den anden side så er kritisk, når vi sådan set tager skridt til at sikre studier af høj intensitet.
Men min pointe er bare, at det ikke er min oplevelse, at det er motivationen, der er problemet.
Men jeg er selvfølgelig enig i, at man skal forholde sig til, hvem man optager, og man også skal forholde sig til, hvordan man optager.
Der har vi jo i Danmark af historiske grunde valgt at gøre det på en meget ensidig måde, også fordi den borgerlige regering holdt optagesystemet i et jerngreb, hvor man højst måtte optage 10 pct.
med andet end karaktergennemsnittet i kvote I.
Den begrænsning har vi jo fjernet, og derfor bliver der nu også eksperimenteret mere med andre typer af optag.
Vi har jo i fællesskab også indført med læreruddannelsen, at en meget stor del af ansøgerne skal til optagelsessamtale, for at finde ud af, om de overhovedet har forudsætningerne og motivationen for at gennemføre uddannelsen.
Men noget af det, vi kommer til at diskutere efter udvalgets arbejde, er jo også taxametersystemets indretning, som givetvis også har en betydning for nogle af de her ting.
Men i sidste ende er det jo institutionernes ansvar, hvem de optager.
Der er frit optag her i landet; man skal ikke optage en eneste studerende, man ikke mener har forudsætningerne for det; det er institutionerne selv, der beslutter, hvordan de vil optage.
Jeg er så også meget enig med fru Lotte Rod i, at det er vigtigt, at diskussionen ikke reduceres til at handle om antallet af timer, og at vi også kommer et spadestik dybere.
Jeg ved, at alle regeringspartierne, også før de blev regeringspartier, var meget optaget af et tema, som jeg tror kommer til at fylde noget, nemlig spørgsmålet om undervisernes kvalifikationer, ikke de faglige kvalifikationer, men de pædagogiske kvalifikationer.
Altså, det, at man er dygtig til sit fag, er jo ikke nødvendigvis det samme, som at man også er dygtig til at undervise i det.
Der tror jeg at vi kan få meget ud af at se på nogle af dem, der har valgt at arbejde med det struktureret, og se, om ikke det på den ene eller den anden vis kan udstrækkes til at gælde hele sektoren.
Fru Rosa Lund havde, synes jeg også, mange gode pointer, men jeg må alligevel anholde i hvert fald én ting, og det er, når der bliver sagt, at universiteternes tilskud er blevet mindre år for år; det er jo en sandhed, man bare kan slå op i bøgerne og se simpelt hen ingen berettigelse har.
Tværtimod er det jo tilfældet, at universiteternes budgetter er vokset år for år – og selvfølgelig som følge af, at der er kommet flere studerende.
Der er aldrig blevet investeret så meget i de videregående uddannelser i Danmark, som der bliver nu; vi er det land i den vestlige verden, der investerer mest i vores unge uddannelsessøgende, og vi har valgt at prioritere.
På trods af at det har været tider med meget knappe ressourcer, har vi valgt at prioritere det at finansiere hver eneste nye studerende med et nyt taxameter.
Fru Rosa Lund er inde på fremdriftspakken som en del af den samlede SU-reform.
Jeg må bare vende tilbage til det udgangspunkt, det er at sige, at når vi nu i Danmark i fællesskab vælger – hvad jeg er meget enig i og optaget af at vi gør – at finansiere uddannelser som en hjørnesten i vores velfærdssamfund, og vi nu giver, hvad der formentlig er verdens bedste studieunderstøttelse undervejs, så synes jeg ikke, det er urimeligt at stille krav til de studerende om, at de så også er fuldtidsstuderende.
Jeg synes heller ikke, det er urimeligt at stille krav til universiteterne om, at det er muligt at få merit for både sin praktik og sit udlandsophold, og at de stiller uddannelse til rådighed på en måde, så det er muligt at være fuldtidsstuderende.
Jeg synes ikke, at vi i et uddannelsessystem, som er finansieret af os alle sammen, skal være bange for at stille krav, hverken til de studerende eller til institutionerne, fordi vi ved, at det er rigtig godt for den enkelte, men vi også ved, at det tjener samfundet rigtig godt at gøre det på den måde.
Fru Merete Riisager havde, synes jeg da man må sige, en noget mere klar tale i forhold til kvalitetsproblemerne, end ordføreren for forespørgerne havde, idet der, kunne jeg forstå, var en stor uddannelsesmæssig krise.
Jeg er sådan set enig i, at der er meget, der tyder på, at det ikke er gået den rigtige vej med kvaliteten.
Jeg tror så også, at det har handlet meget om, at det ikke har været i fokus, og det var vel også det, fru Merete Riisager sagde, altså at der har været andre ting, som er løbet med den politiske opmærksomhed, og der prøver jeg ikke at sende aben videre; jeg siger bare, at vi nu trods alt har valgt at sætte en ny dagsorden.
For det går rigtig godt med at få optaget, og jeg tror, det er vigtigt, at vi løfter uddannelsesniveauet generelt i Danmark, og at flere tager en uddannelse, men det er også afgørende, at kvaliteten højnes, og at vi får en positiv spiral, så vi i hvert fald ikke får en negativ spiral, som nogle hævder, og som mange indikationer tyder på.
Derfor er jeg også, kan man sige, på det principielle plan enig i, at der er brug for at finde en vej til at give mere frihed i opgaveløsningen, men til gengæld være meget mere stålsat på, at vi når de mål, vi har, både for den enkelte i forhold til at nå sit yderste potentiale, og for samfundet i forhold til at vi får løst de opgaver, der står foran, hvor uddannelse spiller en meget væsentlig rolle.
Derfor vil jeg også bare til fru Merete Riisager sige igen, at jeg ikke tror, man skal tage fejl af, at det ikke er de studerendes motivation, der mangler; det ønske, de har mest, er uddannelser af høj kvalitet og med høj intensitet.
Og det er det, vi skal finde veje til, og så skal vi selvfølgelig være klar til også at stille krav om, at de så udnytter det.
Fru Vivi Kier sagde, at ansvar er det nye sort.
Det ved jeg ikke; jeg synes, ansvar har været sort længe, eller hvad man skal sige.
Men jeg er i hvert fald helt enig i, at det er afgørende, at alle aktører tager ansvar; at vi tager ansvar for de politisk skabte rammer, at institutionerne tager deres ansvar på sig, men at de studerende også tager deres del af ansvaret, og jeg vil gerne takke for et formidabelt samarbejde, hvor vi har nået rigtig mange ting.
Jeg håber, at fru Vivi Kier vil lægge vejen forbi.
Jeg vil tro, at det, når det gælder høringer og andet, bliver åbent, og da gammel kærlighed ikke ruster, kan man jo vende tilbage og deltage.
Jeg er rigtig glad for, at den her debat, når forslaget til vedtagelse ellers bliver sat til afstemning, vil slutte af med, at Folketinget i fuld enighed og – kan man sige – endnu en gang på det her område demonstrerer, at uddannelsespolitik står højt på dagsordenen, og at vi har en række fælles bekymringspunkter, som vi vil adressere.
Så vil jeg bare helt til slut sige til hr.
Esben Lunde Larsen, som jo citerede Einstein for at sige, at ikke alt, der kan tælles, tæller, og at ikke alt, der tæller, kan tælles, at jeg i virkeligheden synes, det er et fremragende citat.
Jeg vil simpelt hen laminere det; så vil jeg tage det i lommen, og når vi så har forhandlinger, og der igen og igen bliver rejst krav om ting, vi lige skal indsamle informationer om, vil jeg tage det frem og lægge det på bordet, så vi alle sammen husker på det.
Tak for debatten.