Tak for ordet.
Og tusind tak for at give mig mulighed for netop at besvare forespørgslen.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, om kommunerne lever op til intentionerne og lovgivningen i Barnets Reform.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at kommunerne
skal
overholde lovgivningen – det er simpelt hen hævet over enhver diskussion – og det gælder selvfølgelig også de ændringer, som blev indført med Barnets Reform.
Men desværre ved vi, at der er kommuner, der har problemer med at overholde reglerne på børneområdet.
Det viser bl.a.
Ankestyrelsens praksisundersøgelser, og det fremgik også af den undersøgelse, som Socialstyrelsen og Ankestyrelsen gennemførte i 2012 om implementering af Barnets Reform.
Det handler f.eks.
om, at børn ikke bliver hørt og inddraget i tilstrækkelig grad i deres egne sager.
Det er, som jeg startede med at sige, naturligvis helt uacceptabelt og noget, som jeg som minister vil følge rigtig, rigtig tæt.
Samtidig er det vigtigt for mig at understrege, at vi har et klagesystem, hvor både børn og forældre kan klage og få afgørelser efterprøvet af Ankestyrelsen og domstolene.
Det er med til at sikre retssikkerhed for børn og forældre, også når kommunerne begår fejl.
Men et velfungerende klagesystem er selvfølgelig ikke nok.
Det er helt afgørende for mig, at vi får en bedre praksis i kommunerne, og det skylder vi simpelt hen de børn, som hele den her debat også drejer sig om, og som ordføreren for Dansk Folkeparti også var inde på.
Vi ved jo, at det her ikke er et nyt problem, og det er heller ikke noget, som vi lige kan løse med et snuptag.
Det er et stort problem, og der er mange udfordringer, som kommunerne har stået over for i mange år, og som vi i Folketinget i rigtig mange år har haft fokus på at gøre noget ved, f.eks.
med det, som hele den her debat tager udspring i, nemlig Barnets Reform, men også overgrebspakken.
Hvorfor står vi så med det samme problem efter mange års indsats?
Det kan man selvfølgelig spørge sig selv.
Og her tror jeg det er vigtigt at vi gør os helt klart, at det her område også er ekstremt komplekst.
Afgørelserne skal være socialt fagligt velbegrundede, de skal være juridisk korrekte, de skal tage højde for samarbejde mellem mange forskellige faggrupper osv.
Derfor skal vi også sætte ind på flere fronter, hvis vi for alvor skal have forbedret sagsbehandlingen.
For det første skal vi sikre, at sagsbehandlerne har kompetencen til at håndtere svære og komplekse børnesager, for de
er
svære og komplekse.
Det handler bl.a.
om, at de allerede på grunduddannelsen får de nødvendige redskaber til at arbejde.
Derfor er der også et arbejde i gang med at se på, hvordan socialrådgiveruddannelsen fremover bedre kan ruste sagsbehandlerne til mere systematisk sagsbehandling ude i de forskellige kommuner.
Men man er ikke færdig med at uddanne sig, bare fordi man bliver socialrådgiver.
Og det betyder også, at vi skal styrke efteruddannelsen for dem, der vælger at arbejde lige præcis med udsatte børn.
For det er ofte tunge og komplekse sager, som de sidder med.
Derfor har vi også i satskredsen ad flere omgange sat midler af til netop efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet.
Og netop i dag har vi holdt møde om, hvordan vi fremadrettet kan skrue efteruddannelserne sammen, så de er målrettet sagsbehandlernes behov.
For det andet kræver det tydelig ledelse, for selv den bedste sagsbehandler har behov for, at ledelsen sætter rammer og støtter fagligt op og følger med i, hvordan området udvikler sig.
Styrkelsen af den faglige ledelse er også et af fokusområderne for den taskforce, som vi har nedsat.
Når taskforcen bliver kaldt ind af en kommune, laver den en analyse af kommunens praksis.
På den baggrund bliver der opstillet en række anbefalinger og udarbejdet en udviklingsplan for, hvordan man f.eks.
får et bedre ledelsestilsyn med sagsbehandlingen.
Taskforcen er på den måde et vigtigt læringsredskab for kommunerne, og jeg har noteret mig med rigtig, rigtig stor glæde, at det er noget, som kommunerne gerne vil gøre brug af.
Men kommunerne kan selvfølgelig også lære af hinanden.
Med overgrebspakken har vi afsat midler til et permanent netværk for alle familiechefer i hele verden, var jeg lige vil sige, men det er nok en overdrivelse, så jeg nøjes bare med at sige i hele landet.
Jeg synes, at det siger meget om kommunernes ønske om at sætte målrettet ind på børneområdet, at samtlige 98 kommuner har tilmeldt sig netværket, fuldstændig ligesom ønsket om og interessen for at få besøg af taskforcen.
Men i sidste ende nytter alt det her, som jeg har stået og talt om, ikke, hvis vi ikke også husker at rette blikket mod dem, som det hele handler om, nemlig børnene.
De skal inddrages under hele forløbet, så den hjælp, der sættes i gang, tager udgangspunkt i, hvordan lige præcis de oplever problemerne, og hvilke ønsker de har.
Derfor indførte vi også med overgrebspakken tydeligere krav i loven om, hvornår der skal snakkes med barnet.
Samtidig har vi sikret, at ordningen med bisiddere til børn kan fortsætte, og vi har givet Børns Vilkår midler til at tilbyde professionel besiddere til de børn, der ikke selv kender en voksen, som de gerne vil have med.
Men her er det også vigtigt for mig lige at slå fast, at god sagsbehandling selvfølgelig tager hensyn til både barns tarv og forældrenes og barnets retssikkerhed.
Med Barnets Reform satte vi hensynet til barnets tarv i centrum, og det var og er helt klart stadig væk afgørende.
Men reformen understreger samtidig også, hvor vigtigt det er at støtte forældrene og hjælpe dem med at løfte deres ansvar netop som forældre.
På den måde sikrer vi også, at anbringelser så vidt muligt undgås, og vi understøtter, at børn og forældre, så længe det er forsvarligt, kan bevare en tæt kontakt.
Jeg mener altså, at vi her i Folketinget i fællesskab gennem en række reformer og aftaler har sat initiativer i gang og udstukket en kurs, som adresserer de forskellige udfordringer, men vi må jo selvfølgelig også erkende, at der stadig er en række udfordringer tilbage, for det
er
et langt, sejt træk, og det betyder selvfølgelig også, at vi er nødsaget til at arbejde på rigtig, rigtig mange fronter.
Men mit indtryk er også, at der ude i kommunerne er en vilje til og et ønske om at få styr på det område her.
Det vidner, som jeg har nævnt tidligere, taskforcens hjælp bl.a.
om.
KL har desuden nedsat en aktionsgruppe, hvor kommunerne arbejder med at rette op på fejl, som er påpeget af taskforcen og Ankestyrelsens praksisundersøgelse.
Det er selvfølgelig et arbejde, som jeg vil følge rigtig, rigtig tæt.
Samtidig mener jeg, at der er behov for at gøre det politiske niveau i kommunerne opmærksom på, at det bør være allerhøjeste prioritet at få styr på sagerne om de udsatte børn.
Det bør indskærpes over for kommunerne, at de er forpligtet til at gennemføre lovpligtige børnesamtaler og til at sikre lige præcis rettidig håndtering af underretninger, og at de bør sikre sig, at de har et grundigt ledelsestilsyn i sager om udsatte børn.
Endelig vil et særligt fokusområde for mig være at få set grundigt på plejefamilieområdet.
Det var, som man også er bekendt med, et centralt tema i Barnets Reform.
Flere og flere børn anbringes i plejefamilier, og vi skal være med til at sikre, at plejefamilierne netop er klædt på til den opgave, som er vanskelig at håndtere.
Det er der selvfølgelig ingen tvivl om.
Kommunerne ved, hvordan de sikrer et godt match mellem barn og familie.
Jeg er derfor i dialog med parterne på det her område og har bl.a.
også mødtes med et panel af børn anbragt i plejefamilier for netop også at høre om deres bud på udfordringer og løsninger.
Hvis jeg skal summere op, arbejder vi altså målrettet på at hjælpe kommunerne med at få styr på indsatsen over for de udsatte børn.
Med både de initiativer, der er i gang, og dem, der er på vej, understøtter vi, at intentionerne i Barnets Reform netop bliver omsat i praksis.
Vi tager de løbende udfordringer, som området står over for, op, og det skal vi blive ved med både her i Folketinget og ude i kommunerne.
Tusind tak for ordet.