Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
B 6
Offentligt
1310557_0001.png
1310557_0002.png
1310557_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
09-12-2013I forbindelse med behandlingen af (B 6) Forslag til folketingsbeslutningom større frihedsgrader for frie skoler har Børne- og Undervisningsud-valget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) i brev af 15. november 2013stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 5:”Kan ministeren med henvisning til, at efterskolerne i dag for mangeunge er indgangen til en ungdomsuddannelse, og at efterskolerne derforindtager en vigtig rolle i forbindelse med studievejledning og overgangenfra folkeskolen til en ungdomsuddannelse, oplyse nærmere om eftersko-lernes nuværende muligheder for at samarbejde med virksomheder, ung-domsuddannelser, uddannelsesvejledere og andre relevante parter omvejledning af eleverne om uddannelses- og karrieremuligheder, samt omministeren mener, at der er lovgivningsmæssige eller andre barrierer, sombegrænser disse muligheder?”Svar:Efterskoler skal tilbyde de af deres elever, der efter folkeskoleloven erundervisningspligtige, en undervisning, der står mål med, hvad der al-mindeligvis kræves i folkeskolen, herunder også i det obligatoriske emne:uddannelses-, erhvervs-, og arbejdsmarkedsorientering.For så vidt angår reglerne om uddannelsesvejledning for efterskolerneselever, følger det af kostskoleloven - lov om folkehøjskoler, efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) - at skolen kantilbyde sine elever vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhvervi henhold til vejledningsloven - lov om vejledning om valg af uddannelseog erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. Det fremgår afkostskoleloven, at efterskolernes tilbud om vejledning til elever i 10. klas-se skal stå mål med kravene til vejledning i folkeskolen.
2Det fremgår af § 4, stk. 2, i vejledningsloven, at kommunalbestyrelsen,hvis den anmodes herom af en efterskole, der ligger i kommunen, skalsøge at indgå aftale med skolen om, at der gives vejledning om valg afungdomsuddannelse og erhverv til skolens elever. Aftalen skal omfatteaftale om skolens betaling af kommunens omkostninger i forbindelsemed vejledningen.Der er specifikt i vejledningsloven regler, som også gælder efterskolerneselever, og som forudsætter samarbejde. Det gælder bl.a. følgende:Efterskolerne er omfattet af reglerne om, at alle elever, der søger en ung-domsuddannelse i direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse, skal have envurdering af, om de er uddannelsesparate. Der skal endvidere udarbejdesen uddannelsesplan for alle elever. Der kan i den forbindelse bl.a. væresamarbejde med ungdomsuddannelserne og UU.Efterskolerne har mulighed for at tilbyde eleverne introduktionskurser tilungdomsuddannelse i 8. klasse og brobygning i 9. klasse, jf. reglerne ivejledningsloven og bekendtgørelse om brobygning og introduktionskur-ser til ungdomsuddannelse.I 10. klasse skal eleverne deltage i obligatorisk brobygning eller kombina-tioner af brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv i1 uge, og brobygningen skal omfatte mindst en erhvervsuddannelse elleren erhvervsgymnasial ungdomsuddannelse.Der er herudover mulighed for at tilbyde frivillig brobygning.Der er endvidere brobygningsmuligheder for unge, der har afsluttet 9.klasse og ikke går i 10. klasse, jf. kapitel 3 i bekendtgørelsen om brobyg-ning og introduktionskurser til ungdomsuddannelse.Det er Ungdommens Uddannelsesvejledning, der formidler og koordine-rer udsendelse af elever i introduktions-, og brobygningsforløb i det geo-grafiske område, som vejledningsenheden omfatter.Herudover har efterskolerne også mulighed for i forbindelse med under-visningen at invitere oplægsholdere fra fx virksomheder, ungdomsud-dannelsesinstitutioner eller Ungdommens Uddannelsesvejledning eller atforetage ekskursioner til virksomheder, uddannelsesinstitutioner m.m.Der er som beskrevet vide muligheder også for efterskolerne for samar-bejde med virksomheder, ungdomsuddannelsesinstitutioner og uddan-nelsesvejledere. Jeg mener derfor ikke, at der er lovgivningsmæssige ellerandre barrierer, der begrænser disse muligheder.
3Afslutningsvis skal jeg for en god ordens skyld bemærke, at jeg ikkeumiddelbart genkender de problemstillinger, som er rejst i spørgsmålet, idet beslutningsforslag (B 6) og bemærkningerne hertil, som spørgsmåletindgår som led i behandlingen af.
Med venlig hilsen
Christine Antorini