Finansudvalget 2013-14
B 30
Offentligt
1322113_0001.png
1322113_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. januar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 73 (B 30 - § 7) af 13.januar 2014

Spørgsmål

”Det fremgår af svaret på spørgsmål 37, at kravet om statslig aktiemajoritet skyl-des hensyn til dansk forsyningssikkerhed og sikring af arbejdspladser og kompe-tencer i Danmark. Man må formode, at aktiemajoriteten dermed skal sikre vareta-gelse af hensyn, der ikke bare følger af, at DONG skal drives på kommercielle vil-kår. Vil ministeren oplyse, hvordan det stemmer overens med udsagnet om, atDONG udelukkende skal drives kommercielt, og hvorfor er f.eks. hensyn til kli-maet ikke på tilsvarende måde nævnt som en interesse, der kan varetages via enstatslig aktiemajoritet?”

Svar

Det fremgår af svar på spørgsmål nr. 37 (B 30 - § 7) af 17. december 2013 bl.a., at:”Vedat fastholde aktiemajoriteten sikres det for det første, at DONG Energy vedbliver med atvære et danskbaseret selskab, der er bevidst om det ansvar, der bl.a. følger af at eje en væsentligdel af den danske energiinfrastruktur og nogle af de kraftvarmeværker, der bidrager til, at detdanske elsystem fungerer.For det andet betyder det, at selskabets hovedkontorfunktioner og unikke kompetencer inden forisær havvindmøller i høj grad forbliver i Danmark og bidrager til den fortsatte økonomiske ud-vikling.”Som det fremgår, vedrører det første afsnit det forhold, at staten forventer, at destatslige aktieselskaber generelt udviser en ansvarlig adfærd, jf. også svar påspørgsmål nr. 50 (B 30 - § 7) af 18. december 2013, og der er således ikke tale omen specifik forpligtelse, idet hensyn til forsyningssikkerheden grundlæggende vare-tages gennem lovgivningen på Klima-, Energi- og Bygningsministeriets område.Alt andet lige er det lettere for staten at fastholde selskaberne på denne forvent-ning, når staten har aktiemajoriteten, og DONG Energy dermed fortsat er endanskbaseret virksomhed, mens det ikke er givet, at fx en udenlandsk ejer afDONG Energy ville tillægge en sådan adfærd samme vægt.Ligeledes er det også det forhold, at DONG Energy fortsat vil være et danskbase-ret, så længe staten er majoritetsaktionær, der vurderes at ville medvirke til, at sel-
Side 2 af 2
skabets hovedkontorfunktioner og kompetencer inden for fx havvindmøller i højgrad vil vedblive med at være i Danmark.Fastholdelsen af den statslige aktiemajoritet kan således siges at udgøre en ”slags”forsikring mod, at DONG Energy blev overtaget af fx en udenlandsk konkurrent,der kunne se fordele i at flytte fx en række hovedkontorfunktioner til sit hjemland.Den fortsatte statslige aktiemajoritet udgør dermed et rammevilkår for DONGEnergy på linje med de lovgivningsmæssige rammevilkår, der i øvrigt gælder forselskabet, og inden for hvilke selskabet skal drives forretningsmæssigt.På tilsvarende vis har staten som aktionær en forventning om, at de statsligt ejedeselskaber er bevidste om deres samfundsansvar, herunder miljø- og klimamæssigeforhold, og følger bedste praksis i forhold til, hvad der må forventes af moderneog ansvarlige virksomheder, jf. også svar på spørgsmål nr. 50 (B 30 - § 7) af 18.december 2013.Som det gælder i forhold til forsyningssikkerheden, er dette imidlertid heller ikkeen specifik forpligtelse, der pålægges DONG Energy med henblik på, at DONGEnergy som statsligt aktieselskab har en særlig rolle i forhold til at realisere fx depolitisk fastsatte klima- og energipolitiske målsætninger. De klima- og energipoliti-ske hensyn varetages således bl.a. i lovgivningen under Klima-, Energi- og Byg-ningsministeriet, der gælder for alle selskaber, uanset hvem de er ejede af.
Med venlig hilsenBjarne Corydon