Retsudvalget 2013-14
B 12
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. april 2014StrafferetskontoretMorten Holland Heide2013-0038-00171090718
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til folke-tingsbeslutning om forholdsregler ved udeblivelse i straffesager (B 12),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om forholdsregler ved udeblivelse i straffesager
(B 12):
”Vil ministeren oplyse, om der findes forskningsresultater ellerandre undersøgelser eller andet materiale, der belyser, hvorvidtindførelsen af muligheden for udeblivelsesdomme samt udvi-delsen af ordningen til at omfatte alle domme op til 3 månedersfængsel, har haft en præventiv effekt i forhold til tiltaltes ude-blivelse fra retsmøder, således at de tiltalte i højere grad ermødt op til retsmøderne, idet tiltalte har vidst, at det var enestemulighed, hvis tiltalte ønskede at medvirke i retsmødet?”Svar:
Justitsministeriet ses ikke at være bekendt med undersøgelser mv. af, omindførelsen af adgangen efter retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 4, til at afsi-ge udeblivelsesdomme i straffesager har ført til, at den tiltalte i højere gradmøder op til hovedforhandlingen.Det bemærkes dog, at Rigsadvokaten i 2004 udarbejdede en rapport omudeblivelsesdomme efter retsplejelovens § 847, stk. 3, nr. 4 (nu § 855, stk.3, nr. 4). Baggrunden for rapporten var, at Justitsministeriet i lovbemærk-ningerne til lov nr. 256 af 8. maj 2002, der bl.a. forhøjede grænsen for atafsige udeblivelsesdomme fra fængsel i 30 dage til fængsel i 3 måneder,havde tilkendegivet, at ministeriet ville følge udviklingen i bl.a. antallet afudeblivelsesdomme. Ministeriet anmodede på den baggrund Rigsadvoka-ten om at udarbejde en rapport om udviklingen på området, således at rap-porten kunne foreligge, når de nye regler havde været i kraft i 2 år. Derhenvises til Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 2083.Rapporten blev oversendt til Retsudvalget i november 2004 (Alm. del, bi-lag 84 (2004-05 (1. samling))) og er baseret på oplysninger om sager i ka-lenderåret 2003 indberettet af politikredsene.Det fremgår bl.a. af rapporten, at i hvert fald 29 af 85 sager, der blev af-gjort med udeblivelsesdom i 2003, ikke efter de tidligere gældende reglerkunne have været fremmet ved tiltaltes udeblivelse, idet straffen i disse sa-ger var højere end fængsel i 30 dage.Rigsadvokaten anførte videre i rapporten, at den udvidede adgang til at af-sige udeblivelsesdom derfor havde bevirket en vis ressourcebesparelse,selv om den måtte anses for beskeden. Rigsadvokaten anførte tillige, at det2
ikke kunne udelukkes, at selve den omstændighed, at der var indført mu-lighed for at afgøre flere sager med udeblivelsesdom, havde haft en gun-stig indflydelse på tiltaltes motivation til at møde til hovedforhandlingen.
3