Udvalget for Forretningsordenen 2013-14
B 116
Offentligt
1386720_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Procesretskontoret
Marie Green
2014-4000-0124
1212201
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 til forslag til folketingsbe-
slutning om nedsættelse af en kommission til undersøgelse af politiets og
andre myndigheders behandling af politianmeldelser indgivet af Divine
Business Solutions ApS og Lisborg Holding ApS og forhold relateret hertil
hos bl.a. SKAT (B 116), som Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
har stillet til justitsministeren den 3. juni 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 8 (B 116) fra Folketingets Udvalg for Forretningsord-
nen:
”Vil justitsministeren oplyse, om retsplejeloven giver justits-
ministeren mulighed for at bevilge fri proces til forurettede til
sagsnummer H-99-10 ved Sø- og Handelsretten, nu hvor sagen
skal genanlægges under et andet sagsnummer, fordi sagsnum-
mer H-99-10 er blevet afvist ved Sø- og Handelsretten med
den begrundelse, at sagsøgerens advokat ikke har overholdt en
termin for indlevering af processkrift?”
Svar:
1.
Jeg kan generelt oplyse, at reglerne om fri proces findes i retsplejelo-
vens kapitel 31.
Det følger af bestemmelsen i retsplejelovens § 328, at der kan meddeles fri
proces, hvis ansøgeren skønnes at have rimelig grund til at føre proces, og
den pågældende opfylder betingelserne i retsplejelovens § 325, herunder
opfylder de økonomiske betingelser og ikke har en retshjælpsforsikring el-
ler anden forsikring, der dækker omkostningerne ved sagen.
I vurderingen af, om ansøgeren har rimelig grund til at føre proces, indgår
blandt andet sagens betydning for ansøgeren, udsigten til, at ansøgeren vil
få medhold i sagen, sagsgenstandens størrelse, størrelsen af de forventede
omkostninger ved en eventuel sag og muligheden for at få sagen afgjort
ved et administrativt nævn eller et privat klage- eller ankenævn, der er
godkendt af erhvervs- og vækstministeren.
Retsplejelovens § 327 opregner dog en række særlige sagstyper, hvor det
ikke er en betingelse, at ansøgeren har rimelig grund til at føre proces. I
disse sager skal der meddeles fri proces, blot ansøgeren opfylder de øko-
nomiske betingelser i retsplejelovens § 325. Dog må det ikke være åben-
bart, at ansøgeren ikke vil få medhold i sagen.
Efter bestemmelsen i retsplejelovens § 329 kan der, når særlige grunde ta-
ler derfor, efter ansøgning meddeles fri proces, selv om de almindelige be-
tingelser i retsplejelovens § 325, jf. §§ 327 og 328, ikke er opfyldt. Efter
denne bestemmelse kan der altså i særlige tilfælde meddeles fri proces,
selv om den pågældende ansøger ikke opfylder de økonomiske betingelser
i § 325, og selv om den pågældende har en retshjælpsforsikring.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Adgangen til at meddele fri proces efter retsplejelovens § 329 omfatter
navnlig sager af principiel karakter eller af almindelig offentlig interesse,
eller som har væsentlig betydning for ansøgerens sociale eller erhvervs-
mæssige situation.
Der er med retsplejelovens § 329 ikke givet en almindelig udvidet adgang
til ved siden af retsplejelovens §§ 327 og 328 at meddele fri proces, idet §
329 alene finder anvendelse, når særlige grunde taler herfor.
2.
Behandlingen af sager om fri proces varetages – på justitsministerens
vegne – af Civilstyrelsen. Ansøgninger om fri proces skal derfor indgives
til Civilstyrelsen. Er sagen omfattet af en af de særlige sagstyper i retsple-
jelovens § 327, skal ansøgningen dog indgives til den domstol, hvor sagen
behandles.
Afslår Civilstyrelsen en ansøgning om fri proces, kan afslaget påklages til
Procesbevillingsnævnet inden 4 uger efter, at ansøgeren har fået meddelel-
se om afslaget.
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis der foreligger væsentlige, nye op-
lysninger, vil en ansøger kunne indgive en ny ansøgning om fri proces,
selvom klagefristen er udløbet, og uanset om Procesbevillingsnævnet efter
påklage har stadfæstet Civilstyrelsens afslag på fri proces.
Der kan endvidere henvises til § 15 i forretningsordenen for Procesbevil-
lingsnævnet, hvoraf fremgår, at nævnet på begæring kan omgøre en afgø-
relse, såfremt der foreligger væsentlige, nye oplysninger. Det tilkommer
Procesbevillingsnævnet selv at tage stilling til, hvorvidt der forelægger så-
danne væsentlige, nye oplysninger i en konkret sag, at Procesbevillings-
nævnet vil imødekomme en begæring om genoptagelse.
3