Tak for det.
Det er et mål for mig, at alle børn i Danmark skal have gode og trygge opvækstvilkår.
Jeg kan ikke acceptere, at vi har børn, der frygter for, hvordan dagen bliver, og om deres far eller mor kommer fulde eller påvirkede hjem.
Børn og unge, der vokser op i familier med alkohol- eller stofmisbrugsproblemer, er en særlig udsat gruppe, som er i risiko for omsorgssvigt og mistrivsel, og mange af dem kommer senere i livet til at kæmpe med svære problemstillinger som følge af de opvækstbetingelser, de har haft.
Børn og unge skal selvfølgelig have den nødvendige hjælp, hvis deres forældre ikke kan tage vare på dem, eller hvis de senere i livet oplever senfølger af en svær opvækst.
Der gælder det samme for børn, der vokser op i misbrugsfamilier, som for børn, der har en far, der slår, eller som har andre store problemer.
Det er kun med den nødvendige og rettidig hjælp, at vi får bugt med den negative sociale arv.
Vi ved, at børn og unge, der vokser op i familier med misbrugsproblemer, er i fare for at udvikle et misbrug som voksne.
Derfor er regeringen også helt enig i intentionerne, der ligger bag beslutningsforslaget.
Som serviceloven er skruet sammen, så har børn og unge i dag ret til at få den nødvendige hjælp fra kommunen, hvis de har behov for det.
Det gælder uagtet årsagen.
Kommunerne har en klar pligt til at levere hjælpen, og dermed har barnet også en klar ret til at modtage hjælpen.
For unge over 18 år, som enten har været anbragt, eller som har haft en kontaktperson umiddelbart op til det fyldte 18.
år, er der mulighed for gennem efterværnsordningen at fortsætte støtten indtil det fyldte 23.
år.
For de unge over 18 år, som ikke er berettiget til efterværn, er der mulighed for at få støtte gennem servicelovens voksenbestemmelser.
Her er der allerede i dag krav om, at kommunerne
skal
tilbyde en særlig indsats til voksne med særlige sociale og/eller psykiske problemer.
Årsagen til problemerne kan være mange, f.eks.
at man oplever senfølger eller er påvirket af bestemte opvækstvilkår.
I familier, hvor mor eller far har et misbrug, skal kommunen ud over at tilbyde misbrugsbehandling til forældrene sikre, at der tages hånd om familiens samlede situation.
Det er helt afgørende, at kommunerne ikke kun sætter ind over for misbruget, men også sætter ind i forhold til familiernes andre problemer.
Det betyder også, at kommunen skal reagere hurtigt, når der er mistanke om, at børn i en familie med misbrugsproblemer mistrives.
På den baggrund mener jeg sådan set, at lovgrundlaget allerede er på plads.
De børn og unge, der har behov for det, skal have den nødvendige hjælp, og det skal ske, uanset hvad årsagen er.
Det har de krav på, og det gælder både i forhold til forældrenes misbrug og i forhold til andre problemer i familien.
Jeg ser derfor ingen grund til at indføre en særlig behandlingsgaranti, som sikrer børn og unge i familier med misbrugsproblemer rettigheder, når kommunerne allerede i dag helt klart har forpligtigelsen til at hjælpe dem, når de har brug for det.
Problemer i familier med stof- eller alkoholmisbrug kan være meget forskellige.
Nogle er meget komplekse, andre mindre komplekse.
Det betyder også, at det kan kræve meget forskellige indsatser at komme problemerne til livs.
Der vil f.eks.
være børn og unge, som har behov for en massiv indsats, f.eks.
i form af decideret behandling, og hvor f.eks.
et gruppeforløb eller psykologhjælp slet ikke vil være nok.
Vi ved også, at der er familier, hvor mor og far ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv får for meget rødvin i weekenderne, men det er ikke det samme som, at børnene nødvendigvis har behov for en social indsats.
Med en behandlingsgaranti for alle børn og unge i stof- eller alkoholramte familier risikerer vi altså at iværksætte en indsats, som slet ikke matcher det enkelte barns behov.
I regeringens optik giver det bedst mening at bruge pengene der, hvor de giver størst gavn.
Som jeg ser det, er det derfor bedre, at vi lader servicelovens bestemmelser forblive behovsbestemte, sådan som de er i dag.
På den måde sikrer vi det bedste grundlag for, at ethvert barn eller ungt menneske får den hjælp, de har behov for.
Det er dog vigtigt for mig at få sagt helt tydeligt, at regeringen er helt enig i, at familier med misbrugsproblemer skal have den nødvendige hjælp.
Derfor har regeringen netop sammen med V og K afsat midler på finansloven for 2014 til to større initiativer, som skal være med til at styrke indsatsen på området.
For det første er der afsat 112 mio.
kr.
i perioden 2014-2017 til at styrke den familieorienterede alkoholbehandling for at reducere eller helt undgå de skader, som børn i familier med alkoholproblemer er i fare for at udvikle.
For det andet har vi afsat 280 mio.
kr.
i perioden 2014-2017 til en større forebyggelsespakke.
Som en del af pakken indgår et initiativ, der skal fremme samarbejdet mellem kommuner og frivillige organisationer om den forebyggende indsats til børn og unge, der vokser op i familier med f.eks.
alkohol- eller stofmisbrugsproblemer, for jeg er helt enig med forslagsstillerne i, at de frivillige organisationer kan noget helt særligt i forhold til børn og unge med misbrugsproblemer.
Mange af dem har opbygget en høj faglighed og ekspertise, en ekspertise, som vi ikke har råd til at sidde overhørig, og som vi skal benytte os af.
Vi regner med at melde en pulje ud i juni måned, som de frivillige organisationer kan søge.
Afslutningsvis vil jeg gerne gentage, at jeg er helt enig med forslagsstillerne i intentionerne bag beslutningsforslaget.
Børn og unge, der vokser op i familier med alkohol- eller stofmisbrugsproblemer, er en særlig udsat målgruppe, som skal have den nødvendige hjælp, men jeg mener også, at vi allerede har lovgrundlaget på plads.
Som serviceloven er skruet sammen i dag, har kommunerne pligt til at hjælpe børn og unge, der har behov for det.
Det er samtidig regeringens opfattelse, at vi skal have understøttet bestemmelserne i loven med initiativer, der sætter fokus på børn og unge, der vokser op i familier med stof- eller alkoholproblemer, og med finansloven for 2014 har vi allerede taget væsentlige skridt i den retning og igangsat to store og vigtige initiativer.
På den baggrund kan regeringen ikke støtte beslutningsforslaget.