Tak for det.
Forslagsstillerne har fremsat et beslutningsforslag, hvori regeringen inden udgangen af 2014 pålægges at gøre reglerne for danske fiskere enklere ved 1) at gøre erhvervelsen af et fartøj for fiskere mere gennemskuelig ved at give ejeren af et fiskefartøj mulighed for gennem NaturErhvervsstyrelsen at få oplyst, hvor mange strafpoint et fartøj har fået for alvorlige overtrædelser, og 2) at danske fiskere med et fartøj på 12 m eller derover får mulighed for at sejle fra kajen med en manuel logbog i papirform som midlertidig løsning, hvis den elektroniske logbog svigter, forudsat at fejlen indrapporteres til myndighederne inden afgang fra kajen den pågældende dag.
Fiskeren skal inden næste afrejse fra havnen have bragt den elektroniske logbog i orden.
Jeg vil først og fremmest sige tak til forslagsstillerne for at tænke med og bidrage med ideer til, hvordan vi kan sikre gode, enkle og fleksible regler for fiskerne.
Jeg må dog samtidig sige, at jeg er en smule forundret over dette beslutningsforslag.
For begge forslags vedkommende er der, som jeg forstår det, reelt ikke noget problem for fiskerne med de regler, vi har i dag, og der er derfor ikke noget behov for at gennemføre forenkling af reglerne.
Jeg ser derfor frem til, at forslagsstillerne nærmere uddyber, hvilke forenklinger af reglerne der vil gøre hverdagen nemmere for fiskerne.
Lad mig dog først ridse situationen op, som den er i dag.
For så vidt angår det første punkt om oplysning om strafpoint, er det NaturErhvervsstyrelsen, der administrerer sanktionsordningen med tildeling af point.
Allerede i dag oplyser NaturErhvervsstyrelsen ejeren af et fiskefartøj om det antal point, som et fartøj er tildelt som følge af alvorlige overtrædelser af den fælles fiskeripolitik.
Denne oplysning får ejeren skriftligt i forbindelse med den administrative sagsbehandling, hvor der træffes afgørelse om tildeling af point.
Hvis det ikke er første gang, at en ejer af et fartøj får point for en overtrædelse af reglerne, vil ejeren blive oplyst både om det aktuelle tildelte antal point samt om det samlede antal point, som den pågældende har fået tildelt.
Ejeren oplyses endvidere om forældelsesreglerne for pointene, og ejeren får oplyst, på hvilken dato de tildelte point bortfalder som følge af forældelsen.
Skulle fartøjets ejer være i tvivl om antallet af point, der er bundet til fartøjet, kan ejeren til enhver tid henvende sig til NaturErhvervsstyrelsen og få en skriftlig erklæring om antallet af point.
Ekspeditionstiden for en skriftlig erklæring er sjældent mere end 1 dag.
Det vil især være relevant i en situation, hvor ejeren påtænker at sælge sit fartøj, da pointsystemet fungerer således, at pointene følger med fartøjet over til en ny køber.
NaturErhvervsstyrelsen er i øvrigt forpligtet til at afgive disse oplysninger til ejeren i henhold til EU-lovgivningen.
Jeg har derfor svært ved at se, hvad det er, der kan gøres mere gennemskueligt for en ejer af et fiskefartøj, der har fået tildelt point.
For så vidt angår forslagets andet punkt, muligheden for at tage på fiskeri og registrere fangsten i en papirlogbog i de tilfælde, hvor fartøjets elektroniske logbog ikke fungerer, har jeg også svært ved at se, hvad det er for en forenkling af reglerne, der skal gøre det nemmere at være fisker.
Lad mig indledningsvis nævne, at reglerne om kontrol med fiskeri er ganske detaljerede.
Og da hovedparten af kontrolreglerne er fælles EU-regler, herunder logbogsreglerne, er der klare grænser for Danmarks muligheder for at gennemføre regelændringer på dette punkt.
Det forhindrer naturligvis ikke, at vi fra dansk side skal arbejde for en forenkling af reglerne på EU-niveau, hvilket også sker så ofte som muligt, bl.a.
i forbindelse med gennemførelsen af den ny fælles fiskeripolitik med et forbud mod discard af fisk.
I dag er det sådan, at et fiskefartøj med en længde over 12 m skal have en fungerende elektronisk logbog om bord, inden fartøjet tager på fiskeri.
Det hænder, at elektronikken svigter, og at fejlen ikke kan nå at blive udbedret, inden fiskeren ønsker at tage på sin næste fangstrejse.
I de tilfælde kan den kontrollerende myndighed, altså NaturErhvervsstyrelsen, give tilladelse til fiskeri, på betingelse af at fartøjets fører anvender en papirlogbog og dagligt sender de sædvanlige logbogsdata til myndighederne via skibets radio eller mobiltelefon.
NaturErhvervsstyrelsen modtager jævnligt ansøgninger af den omtalte slags.
Som oftest sker der det, at en fisker på vej ud af havnen konstaterer, at den elektroniske logbog ikke fungerer.
I disse tilfælde skal de ansvarlige myndigheder kontaktes, og i nogle tilfælde kan problemet løses på stedet.
Kan fiskeren ikke få liv i sin elektroniske logbog, vil myndighederne i langt, langt de fleste tilfælde give fiskeren tilladelse til at fortsætte sin fangstrejse, hvis fiskeren i stedet registrerer sin fangst i en papirlogbog og dagligt afsender de registrerede oplysninger om fangsten.
Sidste år blev der givet 87 tilladelser til at tage på fiskeri med en defekt e-log.
Antallet af afslag er minimalt, og der blev sidste år blot givet tre afslag.
Et afslag skyldes typisk, at der også er problemer med fartøjets satellitovervågningsenhed, og i sådanne tilfælde gives der ikke tilladelse.
Den manglende satellitovervågningsenhed vil betyde, at fartøjet fisker helt uden overvågning.
Forslagsstillerne har formuleret deres forslag således, at en fisker bør kunne nøjes med at indrapportere fejlen på den elektroniske logbog før afgang, altså en form for ensidig underretning eller anmeldeordning i modsætning til reglerne i dag, hvor fiskerne aktivt skal kontakte myndighederne for at få en tilladelse.
Dette forslag vil imidlertid ikke være foreneligt med de gældende EU-regler, der forudsætter en egentlig tilladelse fra kontrolmyndigheden, før fartøjet kan forlade havnen med et defekt system.
I praksis er forskellen dog ubetydelig, da tilladelsen meddeles mundtligt ved telefonisk kontakt til NaturErhvervsstyrelsens Fiskeri Moniterings Center, der er døgnbemandet året rundt.
Hvis jeg afslutningsvis skal opsummere, vil jeg sige, at jeg som nævnt ikke ser noget reelt grundlag for den ønskede forenkling af reglerne om point i forbindelse med forslagets første del.
I forhold til forslagets anden del er de gældende EU-regler til hinder for, at en fisker med en defekt e-log tager på fangstrejse uden forudgående accept fra kontrolmyndighederne.
En sådan accept gives imidlertid stort set altid.
Regeringen kan af de nævnte årsager ikke støtte beslutningsforslaget.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen, hvor jeg vil gøre mit til, at eventuelle uklarheder bliver ryddet af vejen.
Tak.