Ja, det vil jeg, for jeg må jo desværre konstatere, at når der om lidt trykkes på knapperne, er det faktisk kun SF, der bakker op om det her forslag.
Det er så meget desto mere overraskende, som at det altså kun er godt en uge efter EU-parlamentsvalget – undskyld, der signaleres til mig nu, at Dansk Folkeparti senere end ved førstebehandlingen har besluttet sig for at støtte op, og det glæder os rigtig meget.
Jeg må stadig væk bare konstatere, at der ikke er flertal, og det er altså så meget desto mere mærkeligt, som at vi kun befinder os godt en uge efter EU-parlamentsvalget, hvor alle, jeg tror samtlige partier var helt oppe at stå på lakridserne og sige, at der skal gøres noget ved den ulovlige cabotagetransport, og at der i det hele taget skal gøres noget ved det med social dumping på landevejsområdet.
Det her er et forholdsvis lille og uskyldigt forslag om, at man lader udenlandske vognmandsfirmaer registrere i RUT, så man ved, hvem det er, der ligger og kører rundt på de danske landeveje, så man ved, hvem det er, der eventuelt udfører ulovlig cabotage, når de bliver stoppet i en landevejskontrol.
Det er fuldkommen mærkværdigt, at man så kort tid efter et EU-parlamentsvalg er i stand til at løbe – meget hurtigt må man jo så sige det er – fra sine valgløfter under valgkampen, hvor alle var enige om, at der skulle gøres noget.
Glemt er alle de fine ord fra valgkampen.
Det er hævdet, at det her er i strid med den forordning, der ligger.
Det er det ikke.
I forordningen nævnes ikke noget om, at der ikke kan foretages en kontrol som den, der hedder registrering i RUT-registeret.
Jeg må gøre opmærksom på, at det jo i forvejen forekommer, at de udenlandske vognmandsfirmaer, der kører den såkaldte kombitransport, skal lade sig registrere i RUT, så det er heller ikke noget teknisk problem eller på anden måde et problem.
Det er rigtig sørgeligt, at det skulle gå så hurtigt med at løbe fra valgløfterne fra under EU-parlamentsvalgkampen.