Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
B 6
Offentligt
1310562_0001.png
1310562_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
09-12-2013I forbindelse med behandlingen af (B 6) Forslag til folketingsbeslutningom større frihedsgrader for frie skoler har Børne- og Undervisningsud-valget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) i brev af 15. november 2013stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 6:”Vil ministeren redegøre for muligheder og begrænsninger for eftersko-ler og frie skoler for eksport af viden inden for uddannelse?”Svar:Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)har efter lov om frie kostskoler til formål at tilbyde undervisning ogsamvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning ogdemokratisk dannelse. Efterskolerne tilbyder undervisning på grundsko-leniveau, mens husholdningsskolerne og håndarbejdsskolerne giver un-dervisning til elevgruppen fra 16 år og opefter.Frie grundskoler giver inden for rammerne af friskoleloven undervisning,der stemmer overens med skolernes egen overbevisning, inden for bør-nehaveklasse og 1. – 9. klassetrin. Skolerne kan tillige omfatte 1-årig un-dervisning på 10. klassetrin.Det falder således ikke inden for lovgivningens formål for de frie skolerat drive systemeksport som eksportforretning med fortjeneste for øje.Frie skoler finansieres af staten, og brugerne betaler en egenbetaling.Erhvervsmæssig virksomhed på en efterskole indebærer såvel mulighedfor fortjeneste som risiko for økonomisk tab for skolen. En fri skolesmidler må alene bruges til skolens skole- og undervisningsvirksomhed.Skolerne kan i meget begrænset omfang have accessorisk virksomhedsom en naturlig udløber af skolens daglige virksomhed som undervis-
2ningsinstitution. Frie skoler må således ikke drive egentlig erhvervsmæs-sig virksomhed bortset fra udlejning af overskydende lokaler.
Jeg mener som udgangspunkt, at frie skoler, som fx efterskoler, skalkoncentrere sig om den opgave, de er godkendt til, nemlig at give voresbørn den bedst mulige undervisning og dermed et godt grundlag for atsikre børnene en god fremtid. Skolerne skal ikke bruge ressourcer, her-under leder- og lærerkræfter, på at drive forretningsvirksomhed.Såfremt der på en fri skole er et ønske om at opbygge systemeksportmed eksport af uddannelsesydelser, er der flere forskellige mulighederherfor, uden at skolen løber en økonomisk risiko. Det er i den forbindel-se afgørende, at det foregår uafhængigt af skolen, og at skolens midler ogressourcer ikke anvendes til eksportforretningen. Der kan for eksempeletableres en privat fond uafhængigt af skolen, som forestår eksport afuddannelsesydelser. En anden mulighed er, at de ansatte på en fri skoleetablerer en selvstændig virksomhed, som varetager eksportforretningen.Afslutningsvis skal jeg for en god ordens skyld bemærke, at jeg – ligesomdet er tilfældet med det foregående spørgsmål - ikke umiddelbart gen-kender de problemstillinger, som er rejst i spørgsmålet, i det beslutnings-forslag (B 6) og bemærkningerne hertil, som spørgsmålet indgår som ledi behandlingen af
Med venlig hilsen
Christine Antorini