Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
B 6
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
09-12-2013I forbindelse med behandlingen af (B 6) Forslag til folketingsbeslutningom større frihedsgrader for frie skoler har Børne- og Undervisningsud-valget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) i brev af 15. november 2013stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren tilkendegav under 1. behandling fsva. forslaget om mulighedfor at etablere filialer, at ministeren var indstillet på at finde konkreteløsninger på konkrete problemer. Ministeren bedes redegøre for ministe-rens muligheder for at finde konkrete løsninger med det nuværende lov-grundlag?”Svar:Jeg mener ikke, at man kan tage mig til indtægt for, at jeg kun skulle væreinteresseret i at finde konkrete løsninger på konkrete problemer indenfor den nugældende lovgivnings rammer.Tværtimod har jeg under førstebehandlingen af lovforslaget – som etgodt eksempel på en konkret løsning på et konkret problem – netopfremhævet den ændring af friskoleloven i 2010, som åbnede mulighedfor, at internationale skoler kunne oprette filialer.Og som et helt aktuelt eksempel kan jeg henlede opmærksomheden på,at regeringen har taget hånd om den særlige situation, som Sportsefter-skolen SINE befinder sig i, idet kulturministeren den 26. november 2013har stillet et ændringsforslag til forslag nr. L 21 af 2. oktober 2013 til lovom folkehøjskoler. Ændringsforslaget etablerer en hjemmel for kultur-ministeren til i særlige tilfælde for kombinerede institutioner at dispense-re fra lovens krav om geografisk og bygningsmæssig enhed.Med hensyn til muligheder for konkrete løsninger inden for den gælden-de lovgivning kan jeg bekræfte, at der efter den gældende lovgivning ikke
2er hjemmel til, at ministeren kan tillade fravigelser fra kravet i loven omgeografisk og bygningsmæssig enhed/nærhed. Ligesom det er tilfældetmed det ændringsforslag til forslaget til lov om folkehøjskoler, som kul-turministeren netop har fremsat, ville der også skulle fastsættes nærmererammer og betingelser for anvendelse af en sådan hjemmel, hvis der poli-tisk måtte ønskes vedtaget en sådan bemyndigelse til ministeren. Fastsæt-telse af sådanne rammer og betingelser vil efter min mening fortsat bedstkunne ske på grundlag af nogle konkrete eksempler. Undervisningsmini-steriet har derfor taget dette spørgsmål op med Efterskoleforeningen ogForeningen af Frie Fagskoler, ligesom spørgsmålet snarest vil blive tagetop over for foreningerne for de frie grundskoler og de private gymnasier.
Med venlig hilsen
Christine Antorini