Tak for debatten af vores forslag.
Der kom da nogle ganske få, kan man sige, klare politiske meldinger om, hvad man mener om de principper, der står i forslaget.
Så tak for det.
Meningen med det her forslag er, at Enhedslisten vil pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag, der sikrer to ting:
at børne- og ungeydelsen som hovedregel kun udbetales til forsørgere, hvis børnene har bopæl i Danmark, og at fjerne det optjeningsprincip, som VK-regeringen indførte i 2010, og som Enhedslisten sammen med de andre oppositionspartier stemte imod.
Lad os tage det sidste først.
Vi mener, at den lovgivning, som VKO indførte, diskriminerer både danske og udenlandske statsborgere, som ikke opfylder lovens optjeningskrav, for det, man siger til disse mennesker, er jo, at de skal betale skat på lige fod med os andre, når de arbejder her i landet, men de kan ikke få de samme velfærdsydelser, før de har været her et bestemt antal år, nemlig 2 år ud af 10 år.
Enhedslisten går ind for ligebehandling og lige vilkår.
Udenlandske arbejdere er velkommne her i landet, hvis de arbejder på lige vilkår med danske lønmodtagere – samme pligter, samme rettigheder.
Hvis de opfylder pligterne, herunder betaler skat, skal de også have de samme rettigheder som andre skatteydere.
Det samme skal selvfølgelig også gælde danske statsborgere, der ikke skal straffes, fordi de har været ude af landet i længere tid, end VKO's optjeningskrav siger.
De pågældende udenlandske og danske statsborgere og deres familier, der opholder sig her i landet, har de samme leveomkostninger som alle andre, og derfor skal børnene i disse familier også have de samme vilkår som andre.
Det skal ikke være afhængigt af, hvor længe man har været her.
Men børne- og ungeydelsen er netop tilpasset leveomkostningerne for familier med børn, der har bopæl i Danmark, ligesom den spiller sammen med andre sociale ydelser, der vedrører børnefamilier her i landet.
Derfor er det ikke rimeligt, at børnechecken udbetales til forsørgere, hvis børn ikke opholder sig her i landet.
Hertil kommer, at det kan misbruges til at trykke lønnen for udenlandske arbejdere fra lande med langt lavere løn- og leveomkostninger end i Danmark.
Danske virksomheder kan spekulere i at importere billig arbejdskraft, da en børnecheck anvendt i hjemlandet kan give et langt højere rådighedsbeløb, end de danske kollegaer har.
I øvrigt er det jo det bærende princip i den danske velfærdsmodel, at velfærdsydelserne er skattefinansierede og universelle rettigheder for de grupper af borgere, de nu er beregnet til, men at de som hovedregel er betinget af, at borgerne er fuldt skattepligtige og opholder sig her i landet.
Ser man på den gældende lov, burde der heller ikke være nogen tvivl om det.
Her vil jeg henvise til lovens § 2, stk.
2, hvor det klart fremgår, at det er en betingelse for at have ret til børne- og ungeydelsen, at barnet faktisk opholder sig her i landet.
Ikke desto mindre udbetales der ca.
200 mio.
kr.
i børnecheck til børn, som ikke opholder sig her i landet.
Det er jo ikke i den lovs ånd.
Det er noget, EU har pålagt os med støtte fra skiftende danske regeringer siden 1987.
Det er på tide, at vi får administrationen af denne lov bragt i overensstemmelse med lovens ordlyd og oprindelige mening.
Og det er meningen med vores beslutningsforslag, som behandles her i dag, og med det lovforslag, L 160, som senere kommer til behandling.
Afslutningsvis vil jeg præcisere, at vi med disse forslag ikke vil fratage nogen en ret til en børnecheck, som de allerede har erhvervet.
Derfor passer skræmmebilledet med, at vi tager børnechecken fra 5.000 danske familier – eller hvor mange det er – ikke.
Det kan man selvfølgelig ikke.
Folk har erhvervet en ret, og så må de beholde den, også selv om man måske skulle være uenig i de retningslinjer, som de har fået den efter.
Jeg indrømmer, at det ikke er præciseret i beslutningsforslaget, men det er det i det lovforslag, vi senere skal behandle.
Så vil jeg sige, at vi også er åbne over for at se på, om der kan være fornuftige afvigelser fra hovedreglen om, at børnechecken kun udbetales, hvis børnene opholder sig her i landet.
Vi har selv anført et enkelt eksempel.
Men det må jo så fremgå af den videre forhandling, om vi kan blive enige om, hvad det så skulle være for nogle undtagelser.