Tak for det.
Jeg vil egentlig godt indlede det her med at tage udgangspunkt i en af de ting, som Venstres ordfører, hr.
Kristian Pihl Lorentzen, nævnte i forbindelse med det tidligere beslutningsforslag, som vi behandlede, for der syntes jeg ordføreren sagde noget rigtig klogt.
Der blev kvitteret for, at man tog imod beslutningsforslaget og kun gav det en blid afvisning.
Så blev der sagt, at det jo så måtte være ensbetydende med, at der alligevel var noget sund fornuft i det forslag, som vi behandlede.
Jeg syntes, det var en fornuftig konklusion.
Når jeg nævner det nu, er det, fordi der med det næste beslutningsforslag, vi skal behandle i dag, er tale om et beslutningsforslag, som handler om at ændre aldersgrænsen for, hvornår unge må køre på knallert.
Her vil jeg nemlig komme med en meget, meget ublid afvisning, og så kan man jo selv lægge i det, hvad man vil.
Men fra min side er der hermed tale om, at det er, fordi der absolut ikke er sund fornuft i det her forslag, og derfor afviser regeringen det.
Forhistorien kender de fleste jo nok.
Den tidligere regering valgte at nedsætte aldersgrænsen for, hvornår man må køre på lille knallert, fra 16 til 15 år.
Det gjorde man vel vidende, at der var en ekspertgruppe, som havde arbejdet med sagen, og som havde konkluderet, at det ville være en dårlig idé, at det ville føre til flere trafikdræbte.
Alligevel valgte den tidligere regering at gennemføre det, at ændre alderskravet for, hvornår unge må køre på knallert, fra 16 til 15 år, fordi man samtidig foretog nogle forbedringer i knallertuddannelsen.
Det var, på trods af at Rådet for Sikker Trafik havde været ude at sige, at de ændringer, regeringen ville foretage, altså slet ikke opvejede den risiko, som man ville ende med at påføre de unge.
Når jeg gerne vil afvise det her forslag i dag, er det jo ikke, fordi jeg ikke synes, det er rimeligt, at unge mennesker kan komme omkring, eller fordi jeg ikke synes, det er godt, at de kan køre.
Jeg synes bare, det er vigtigt, at vi passer på dem, og det er altså hensynet til de unge, der er det vigtige for regeringen, når vi i dag afviser det her forslag.
Når vi gør det, er det, fordi Rådet for Sikker Trafik i sit høringssvar vedrørende det lovforslag, jeg lige nævnte, som den tidligere regering gennemførte, fremhævede, at risikoen på lille knallert er omkring 15-20 gange højere end risikoen ved at være på cykel eller til fods, mens den er 200 gange højere end i bil og ca.
1.000 gange højere end i bus.
Risikoen på lille knallert er også seks-syv gange højere end risikoen på stor knallert.
Det vil sige, at det altså ikke er omkostningsfrit at sige til unge mennesker helt ned til 15 år, at de bare kan færdes frit omkring på knallert.
Og det nytter heller ikke at bruge det argument, at der er mange af dem, der gør det i forvejen.
Vi ved, at rigtig mange af dem bliver dræbt, og det er her, vi har behov for at sætte ind med en af de rigtig, rigtig store indsatser.
Når vi gerne vil gøre det, er det, fordi de ændringer, som den tidligere regering lagde op til, slet ikke kan opveje de negative ulykkesmæssige konsekvenser, som en sænkning af aldersgrænsen ville have haft, og derfor var noget af det første, den her regering gjorde, jo at ændre den lov igen, sådan at ophævelsen trådte i kraft for omkring 1 år og 1 måned siden.
Når vi gjorde det, var det, fordi knallerten er det farligste transportmiddel, vi har, når man ser på antallet af ulykker pr.
kørt kilometer.
Og derfor er jeg sådan set også meget uenig med forslagsstillerne, som siger, at kørsel på knallert kan sammenlignes med kørsel på cykel, når det gælder betydning for færdselssikkerheden.
Det er simpelt hen ikke rigtigt, for der er mange, mange flere, der bliver slået ihjel, når de kører på knallert.
Det, vi ved, er, at modenhed betyder noget.
Det kan godt være, at unge mennesker, som er mellem 15 og 16 år, kender risikoen, og det kan også godt være, at de ved, det er farligt, hvis de opfører sig tosset, men det ændrer bare ikke ved, at de alligevel gør det, at de beregner risikoen, og at de så tager chancen.
Vi har for mange ulykker, som er kombineret med spiritusindtag, med unge mennesker, som kører uden hjelm, med folk, som tager chancen.
Så det vil sige, at de godt ved, det er farligt, men de gør det alligevel.
De har ikke den fornødne modenhed til at føre en knallert.
I perioden fra 2003 til 2012 tegnede de 15-17-årige sig for hver fjerde ulykke med dræbte eller alvorligt tilskadekomne på knallert, og det tal er altså så højt, at det betyder, at vi må have en særlig forpligtelse i forhold til at nedbringe antallet af de unge knallertførere i ulykkesstatistikkerne.
De unge tager chancer, som jeg nævnte, og derfor har jeg meget svært ved at se, at det kan være en god idé at nedsætte aldersgrænsen til 15 år.
Så opsummerende vil jeg slutte af med at sige, at færdselssikkerheden står meget højt på regeringens dagsorden, og at der bestemt er grund til at sætte ind over for unge, som desværre stadig er overrepræsenteret i vores ulykkesstatistikker.
Reformen af knallertområdet, herunder den forbedrede knallertuddannelse, trådte i kraft i januar sidste år, og der har heldigvis også været en positiv udvikling i ulykkestallene, men der er desværre lang vej endnu.
Og nedsættelse af aldersgrænsen vil efter regeringens opfattelse være at gå et skridt tilbage og et skridt i den forkerte retning, og derfor kan regeringen ikke støtte forslaget.