Tak for det.
Det her med jobcentrene har altid været et kildent spørgsmål at diskutere, for nogle synes, at der er for mange jobcentre, og andre synes, det er tilpas, og nogle ville måske nok have haft nogle flere.
Jeg tror nok, at de fleste synes, at det egentlig er tilpas med det antal jobcentre, vi har.
Man kan altid diskutere, om jobcentrene er for små.
Dengang, de blev lavet, var det sådan, at man skulle have over 30.000 indbyggere for at have sit eget jobcenter.
Havde man under 30.000 indbyggere, skulle man have et øget samarbejde med andre jobcentre.
Det er der også nogle af de små kommuner der har.
Når man så kigger på det med kommunernes størrelse, kan man i forslaget se, at en kommune skal have over 50.000 indbyggere, for at den kan have et selvstændigt jobcenter.
Hvis man begynder at kigge på det og ser på, hvilke kommuner der så skal af med deres jobcenter, er vi bange for, at hvis man nu tager sådan en kommune som Mariager – der bor omkring 40.000 – så kan den ikke have et selvstændigt jobcenter.
Det vil sige, at folk skal tage til Vesthimmerland eller Aalborg for den sags skyld, hvis endelig det skulle være.
Altså, man kan få rigtig langt at køre for at komme til et jobcenter.
Og man ved så, at jobcentrene gennemgående tager sig af de svageste på arbejdsmarkedet.
De stærkeste klarer sig selv.
95 pct.
af dem, der finder et job, gør det ikke, stort set, igennem et jobcenter.
Så kan man begynde at diskutere, hvad det er, man vil gøre her.
Hr.
Hans Andersen snakker meget om akademikerne.
Jeg ved godt, at akademikernes ønske sådan set ikke er, at det er jobcentrene, men deres a-kasse, der står for formidlingen.
Det er slet ikke jobcentrene, de er interesseret i, når det kommer til stykket.
For de stærkest ledige, og der regner jeg akademikerne med, kommer jo nok ikke ret meget i kontakt med jobcenteret, hvis de kan undgå det.
De siger jo selv, at de egentlig helst vil have, at det er deres a-kasse, der står for det i hvert fald den første tid, og så kan de altid se på, om det bliver nødvendigt at komme i et jobcenter.
Man skal passe på ikke sådan at generalisere og sige:
Nu er der behov for at ændre på jobcentrene.
Vi skal huske på, at det er de svageste, der kommer i jobcentrene – dem, der ingen bil har, dem, der skal ud på en cykel.
Det er ligesom hr.
Christian Juhl i hans unge dage, hvor han ingen bil havde.
Det var først, dengang cyklen punkterede, at han købte en bil.
Det var nok ligesom med os andre:
Hvis der blev for meget vrøvl med cyklen, blev man mekaniseret, gætter jeg på.
Jeg skal ikke påstå, at det er sådan.
Men så skal man kigge på:
Hvilke forbindelser, transportmuligheder er der?
Oppe, hvor jeg bor, i det nordjyske har vi langt fra den ene ende af kommunen til den anden.
Og begynder man at kigge på, hvor folk så skal hen, altså, når man kigger på kommunens geografiske sammensætning, kan man se, at folk sagtens kan komme til at køre 80 km for at komme til et jobcenter, og der er ingen busforbindelse.
Der skal folk måske bruge 3, 4, 5 timer på at komme ind til et jobcenter for at få en samtale på 10 minutter.
Der skal man altså kigge på, hvad der er rimeligt at gøre her.
Men jeg vil ikke udelukke, at der er jobcentre, der måske er for små.
Vi ved, at der på Sjælland er mange mindre kommuner, hvor man måske kunne kigge på et mere formelt samarbejde mellem jobcentrene.
Vi skal til at lave den her beskæftigelsesreform, og der var det jo selvfølgelig oplagt at se på det.
Jeg tror, det ville være en stor fejl at begynde at ændre på antallet af jobcentre, når vi ved, at vi skal igennem en stor reform.
Så kommer vi bare til at ændre det igen.
Det er prisværdigt, at forslagsstillerne kommer med det her forslag, og det er også positivt, og vi kan også godt se, at der er noget, der skal arbejdes med her.
Men det vil være en forkert vej at gå først at vedtage et beslutningsforslag og låse sig fast på, at det skal indgå i en reform.
Så skal vi til at sidde og forhandle om en reform, og så kommer det måske på tværs, og så kan det ikke opfyldes alligevel, hvis nu det bliver vedtaget.
Så jeg synes, at forslagsstillerne skal gemme det her, til vi kommer i gang med reformarbejdet, og så spille det ind i forhandlingerne om en reform.
Og så må vi se, hvor langt vi kan komme.
I Dansk Folkeparti kan vi sagtens se, at der kan ske ændringer, og det kan også være, at det egentlig bare er et lidt mere formelt samarbejde mellem nogle jobcentre, der er vejen ud af det, frem for at nedlægge dem.
For hvis man nedlægger jobcentrene, kan man også lige så godt diskutere, om man også skal lægge nogle kommuner sammen.
Det kunne også være, at der var nogle kommuner, der måske, fordi de var for små, ønskede at blive lagt sammen med nogle andre.
Men det kunne de jo gøre på frivillig basis.
Og man skal heller ikke hindre det, hvis der er nogle kommuner, der ønsker at have et formelt samarbejde om jobcentrene, hvis de synes, de er for små, og vil have dem lagt sammen på frivillig basis.
Det kan man altid.
Men det er noget, vi kan tage op i forhandlingerne, der kommer her i løbet af foråret.
Som det er nu, kan Dansk Folkeparti ikke støtte forslaget, men der er altså gode tiltag i, at vi skal se på, hvordan jobcentrene fungerer, og hvordan samarbejdet fungerer.