Om lidt skal vi stemme om det her forslag om en whistleblowerordning for forsvaret.
Da vi fra Enhedslistens side første gang luftede ideen om at indføre en whistleblowerordning for forsvaret, var der faktisk positive tilbagemeldinger, og der begyndte at tegne sige et bredt flertal i Folketinget; både Liberal Alliance og Socialdemokraterne var positive over for ideen.
Men om lidt vil formentlig alle andre medlemmer af Folketinget end os fra Enhedslisten desværre stemme imod.
Jeg må sige, at det undrer mig meget, at man fra Folketingets andre partiers side vil afvise forslaget om en whistleblowerordning for forsvaret.
Formålet med en whistleblowerordning er jo, at vi en gang for alle forsøger at komme skandalerne i forsvaret til livs, og at vi prøver at sikre, at de mennesker, som har modet til at stå frem med oplysninger, ikke skal stå alene og i værste fald blive mærket for livet, som det er sket under klapjagten på den tidligere efterretningsofficer Anders Kærgaard.
Anders Kærgaard har som mange andre danske soldater sat sit liv på spil i Irak, og efter at han fremlagde videoen, der viste mishandling af uskyldige civile irakere, er han blevet mødt med kulde og mistænkeliggørelse.
Forsvaret og Forsvarets Auditørkorps har med andre ord jagtet budbringeren i stedet for at forsøge at undersøge de alvorlige afsløringer om et muligt dansk medansvar for mishandling og tortur af civile irakere.
Hvis vi havde en instans, som Anders Kærgaard eller andre ansatte i forsvaret kunne gå til, ville Anders Kærgaard ikke havde stået alene, men i stedet ville whistleblowerinstansen kunne undersøge indholdet i det, som Anders Kærgaard lagde frem, og kunne have indledt en sag, som derefter kunne være blevet overdraget til Forsvarets Auditørkorps.
Det er derfor dybt skuffende, at der blandt Folketingets øvrige partier ikke for alvor er en vilje til og en interesse for at skabe mere åbenhed om forsvarets arbejde og for at sikre en større grad af tryghed for de ansatte i forsvaret, og jeg må sige, at jeg er fuldstændig uforstående over for denne manglende interesse.
Nogle vil måske påstå, at det bare er Enhedslisten, der jagter forsvaret.
Men har forsvaret ikke også selv en interesse i, at forsvaret som magtinstans har en folkelig opbakning, og skal den opbakning ikke lige præcis sikres ved, at befolkningen har tillid til, at forsvaret følger dansk lov, overholder internationale konventioner, at vi ikke, som det måske har været tilfældet i Green Desert-sagen, hvor Anders Kærgaard stod frem, er medansvarlige i tortur af uskyldige civile irakere?
Dette beslutningsforslag er det første af sin slags, der er blevet kørt igennem med den nye procedure, hvor man først tager udvalgsbehandling frem for behandling i Folketingssalen.
Før sagde forsvarsministeren, at forslaget var et skud fra hoften.
Det må stå for forsvarsministerens egen regning, for under udvalgsbehandlingen var der mulighed for samtlige partier i Folketinget til at komme med gode indspark til, hvordan det her forslag kunne ændres, såfremt man ønskede det.
Jeg havde personligt det naive håb, at Folketingets partier efter flere positive udmeldinger ville bakke op om forslaget, men det blev afvist af regeringspartierne med henvisning til, at man har nedsat et generelt udvalg for at se på ytringsfriheden for alle offentligt ansatte.
Onde tunger kunne måske finde på at påstå, at det er en syltekrukke frem for at lave den påkrævede politiske handling fra regeringens side, men jeg tillod mig i stedet at foreslå, at vi i Forsvarsudvalget skulle afgive en beretning til brug for dette udvalgsarbejde, hvor vi understregede vigtigheden af at have særligt fokus på forsvarets område samt behovet for en uafhængig whistleblowerordning for forsvaret.
Det viste sig at være et naivt håb, for det eneste parti, der bakkede op om det, var IA.
Den opbakning vil jeg gerne takke IA for her i dag.
Men resten af Folketingets partier afviste at afgive en sådan beretning.
Derfor behandler vi nu forslaget og har afstemning i dag.
Det oprindelige forslag fra Enhedslisten var ikke var et skud fra hoften, men vores bedste udgangspunkt for en forhandling, en forhandling, som blev afvist af resten af Folketingets partier.
Jeg må sige, at jeg personligt håber, at der sidder nogle folketingsmedlemmer med rigtig, rigtig røde ører, når de om lidt afviser forslaget fra Enhedslisten.
Jeg mener, at forsvarets ansatte skal kunne fortælle om ulovligheder uden frygt for at miste jobbet, uden frygt for at blive chikaneret, og det mener jeg dette beslutningsforslag kunne have banet vejen for.
Jeg mener, at vi ikke blot skylder de mennesker, der har modet til at træde frem, at vi vedtager dette beslutningsforslag i dag, men at vi også skylder demokratiet og danskerne det.
Befolkningen har krav på at vide, om det danske forsvar handler i tråd med internationale konventioner, handler i tråd med menneskerettighederne, når vi befinder os i konfliktområder rundtomkring i verden.
Jeg mener, at whistleblowerne er livsvigtige for demokratiet.
Desværre bliver de her selv samme whistleblowere i dag svigtet, og jeg synes, det er en trist dag for Danmark.