Først vil jeg sige tak for debatten og så specielt tak til Venstre, Liberal Alliance og Konservative for støtten til forslaget.
Det glæder mig rigtig meget, men samtidig kan jeg også sige, at det ikke ærgrer, men undrer mig meget, at regeringspartierne ikke kan støtte det her forslag, for det er jo sådan set ikke et sprængfarligt politisk emne.
Det handler om, at vi gerne vil have nedsat en lovkommission med nogle uvildige eksperter, som så kan komme med en række anbefalinger, som politikerne så senere hen kan tage hånd om.
Det er jo en revision af skattekontrolloven, vi efterspørger, og med det her forslag pålægger vi regeringen inden den 1.
marts i år at nedsætte en lovkommission, som skulle komme med en afrapportering inden den 1.
januar 2015.
Skattekontrolloven er jo en lov, der stammer helt tilbage fra 1946.
Den er blevet rettet utallige gange og står i dag som en meget usammenhængende lov, der er meget uklar med hensyn til de beføjelser, SKAT har.
Flere eksperter og professorer har sågar i medierne og i forbindelse med SKATs interne høring sagt, at den er et kludetæppe, og at det er et sammensurium af forskellige regler, som giver den uklarhed.
De anbefaler stærkt, at vi får kigget på det her område og laver en lovkommissionen.
Man kan også se, at der i medierne har været en lang række uheldige sager.
Der har været mange dårlige historier om SKAT med, at SKAT nogle gange har misbrugt deres beføjelser; om ikke andet har der i hvert fald været nogle uklarheder, så man har været nødt til at spørge Europa-Kommissionen , om det nu var den rigtige måde, man fortolkede tingene på.
Kigger man på skattekontrolloven, kan man ikke være i tvivl om, at SKAT har adgang til nogle utrolig omfattende og detaljerede oplysninger om borgerne, oplysninger, som ikke engang politiet kan få adgang til, uden at de kommer med en dommerkendelse.
Så jeg synes, at der rent retssikkerhedsmæssigt er behov for, at vi får kigget på det her område, så det bliver sikret, at de instrumenter, som SKAT har adgang til, selvfølgelig skal være gode til skatteinddrivelse, men at de skal bruges med respekt for retssikkerheden.
Det kan man godt være i tvivl om sker i dag.
Det er utrolig vigtigt, når det handler om retssikkerheden, at vi har klarhed over regler og beføjelser, og der synes jeg altså ikke at loven sætter nogen grænser i dag.
Jeg synes jo, det er meget betænkeligt med de foranstaltninger, SKAT har adgang til at gøre i dag.
Herpå kan jeg nævne bl.a.
eksemplet med brugen af skattekontrollovens § 8 D.
Det handler om, at SKAT har krævet udlevering af teleoplysninger om en borger, hvilket viste sig at være i strid med nogle EU-direktiver.
Men SKAT har trods alt holdt fast i det igennem rigtig lang tid.
Et andet eksempel på, at SKAT ikke selv er helt klar over, hvad de har mulighed for at gøre efter skattekontrolloven, er det eksempel, som jeg også nævnte i et af mine tidligere spørgsmål om § 6.
Her krævede SKAT udleveret fortrolige oplysninger, som er underlagt tavshedspligt fra såvel rådgivere som revisorer og advokaters side, selv om de oplysninger klart er beskyttet af reglerne i retsplejeloven.
Jeg synes, det er meget uheldigt, og det duer altså ikke, at SKAT på den måde mener at have forrang, når det handler om grundlæggende rettigheder, bl.a.
tavshedspligten om de drøftelser, man har med sin advokat.
Det viser altså tydeligt for mig sammen med andre eksempler, der har været nævnt, at der er behov for en revision af skattekontrolloven, således at Folketinget har et solidt grundlag for at tage en diskussion af, hvilke beføjelser SKAT nu skal have.
Det er ikke sådan, at SKAT ikke skal have nogen beføjelser, men de skal altså være i balance med borgernes retssikkerhed.
Derfor synes vi i Dansk Folkeparti, at det kunne være godt at have en lovkommission, som kunne komme med nogle uvildige anbefalinger om, hvordan man kunne gøre det her.
Men trods alt tak for debatten, og igen:
Det ærgrer mig, at der ikke er opbakning til det.