Retsudvalget 2013-14
B 12
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
19. marts 2014StrafferetskontoretMorten Holland Heide2013-0038-00171061559
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til folke-tingsbeslutning om forholdsregler ved udeblivelse i straffesager (B 12),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om forholdsregler ved udeblivelse i straffesager
(B 12):
”Ministeren omtalte under førstebehandlingen en stikprøveun-dersøgelse gennemført af Domstolsstyrelsen i 2012. Ministerenbedes oversende undersøgelsens resultater herunder baggrun-den for det af Domstolsstyrelsens anslåede beløb på omkring10-12 mio. kroner årligt som udgifter i forbindelse med ude-blivelser med lovligt og uden lovligt forfald. Ministeren bedesherudover redegøre for, hvilke retter der var en del af undersø-gelsen, og om ministeren vil overveje at bede Domstolsstyrel-sen lave en undersøgelse, hvor samtlige retter i landet inddra-ges.”Svar:
1.
Den undersøgelse, der er henvist til i spørgsmålet, er beskrevet i Dom-stolsstyrelsens notat af 1. oktober 2012 om undersøgelse af domsmandssa-ger, hvor tiltalte er udeblevet. Notatet blev oversendt til Folketingets Rets-udvalg ved Justitsministeriets besvarelse af 21. december 2012 af spørgs-mål nr. 76 (Alm. del (2012-13)).Som det fremgår af notatet, omfattede undersøgelsen Vestre Landsret samtbyretterne i Aalborg, Viborg, Kolding, Odense, Nykøbing Falster, Esbjerg,Helsingør, Glostrup, Herning, Holbæk, Svendborg og Horsens. Undersø-gelsen omfattede således i alt 1 landsret og 12 byretter.Det fremgår af Domstolsstyrelsens notat, at det ikke var muligt at trækkestatistik fra styrelsens sagsbehandlingssystem om, hvor ofte den tiltalteudebliver i domsmandssager. Indsamlingen af oplysninger til brug for un-dersøgelsen foregik derfor ved, at de deltagende retter, hver gang en tiltaltudeblev i en domsmandssag, skulle udfylde et skema med en række oplys-ninger om sagen.Oplysningerne blev indsamlet i en samlet periode på ni uger i 2012 (uge23-26 og uge 32-36). Domstolsstyrelsen undlod at indsamle oplysninger isommerferien, da disse oplysninger ikke ville være repræsentative for re-sten af året.
2
Domstolsstyrelsen registrerede i undersøgelsesperioden 78 udeblivelser. Isamme periode blev der afsluttet 1.429 domsmandssager. Tiltalte udeblevsåledes i 5,5 pct. af sagerne. Dette tal omfatter både tiltalte med og udenlovligt forfald.Fratrækker man antallet af udeblivelser, hvor tiltalte havde lovligt forfaldog/eller der ikke forelå en lovlig forkyndelse, registrerede Domstolsstyrel-sen 55 sager, svarende til udeblivelse i 3,8 pct. af sagerne.Der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 21. december 2012 afFolketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 791 (Alm. del (2012-13)).2.
Overført til landsplan svarede en udeblivelsesprocent på 5,5 til, at dentiltalte årligt udeblev fra ca. 1.100 domsmandssager.Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 21. december 2012 afFolketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 792 (Alm. del (2012-13)) har mi-nisteriet bedt Domstolsstyrelsen om at oplyse, hvilke omkostninger der erforbundet med udeblivelserne. Som også gengivet i besvarelsen oplysteDomstolsstyrelsen i den forbindelse følgende:”Det er styrelsens skøn, at domstolenes omkostninger ved ude-blivelse i ca. 1.100 domsmandssager isoleret set kan opgørestil ca. 10-12 mio. kr. Dette skøn må antages at være behæftetmed nogen usikkerhed, da det samlede skøn er baseret på enrække vurderinger vedrørende omfanget af forskellige speci-fikke udgifter, som hver især er behæftet med usikkerhed.Den opgørelse, der ligger til grund for styrelsens skøn, er aleneforetaget i forhold til udgifter, som domstolene afholder. Eks-traudgifter til forsvarersalær ved tiltaltes udeblivelse, som (fo-reløbigt) afholdes af politiet, indgår således ikke, ligesom øvri-ge udgifter uden for domstolene ikke indgår.De beregninger, der ligger til grund for skønnet, er baseret påsagsdata for 2011 og gennemsnitslønninger i 2011 med et til-læg på en tredjedel til afledte driftsudgifter mv. Udgiften vedudeblivelse pr. sag er beregnet til gennemsnitligt ca. 10.500 kr.Dette tal inkluderer sagsrelaterede udgifter til domsmænd iform af vederlag og kørselsgodtgørelse, vederlag til forurette-des eventuelle bistandsadvokat samt vederlag og kørselsgodt-3
gørelse til vidner og tolke mv., som er estimeret til ca. 2.900kr. pr. sag ved byretterne og 4.000 kr. pr. sag ved landsretterne.Der foreligger ikke præcise oplysninger om det gennemsnitligeantal vidner pr. sag eller brugen af bistandsadvokat.Pabag-grund heraf må det skønnede niveau for denne del af de samle-de udgifter anses at være behæftet med betydelig usikkerhed.Det er vigtigt at være opmærksom på, at en del af den tid og deressourcer, der er reserveret til hovedforhandlingen – udenyderligere omkostninger – ofte kan nyttiggøres til andre sagerog opgaver, når en tiltalt udebliver. Endvidere har domsmæn-dene ofte to sager på en dag, som de får ét vederlag og én kør-selsgodtgørelse for, hvorfor denne udgift derfor kun er delvistspildt, hvis tiltalte udebliver i den ene sag. I praksis vil om-kostningerne ved tiltaltes udeblivelse derfor være mindre endresultatet efter den isolerede beregning oven for.”3.
Jeg finder ikke på det foreliggende grundlag anledning til at anmodeDomstolsstyrelsen om at iværksætte en ny undersøgelse af, hvor ofte dentiltalte udebliver i domsmandssager, herunder en undersøgelse, hvor samt-lige retter i landet inddrages.Det bemærkes i den forbindelse, at en sådan undersøgelse også i dag vilforudsætte, at retterne i hver enkelt sag udfylder et skema med de relevanteoplysninger.
4