Retsudvalget 2013-14
B 118 Bilag 4
Offentligt
1375439_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 118
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om definition af centrale planmæssige begreber
i planloven
[af Peter Skaarup (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7. maj 2014. Be-
slutningsforslaget blev efter fremsættelsen henvist direkte til
behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla-
get til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget.
3. Politiske bemærkninger
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter ikke Dansk Folkepartis forslag om at define-
re planmæssige begreber direkte i planloven. V og KF har
forståelse for motivet bag forslaget – nemlig at imødegå de
problemer, der er opstået i visse villakvarterer, hvor rocker-
bander har købt og anvendt et parcelhus til klubaktiviteter
med den utryghed, der er fulgt med for naboerne. V og KF
mener også, at der skal tages hånd om problemerne med
rockerborge i villakvarterer, sådan at naboerne igen kan føle
sig trygge i deres hjem. V og KF mener derfor, at det er vig-
tigt, at kommunerne får de redskaber, som er nødvendige for
at sikre, at visse boligområder lovligt kan holdes fri af akti-
viteter som rockerklubber. Derfor bør kommunerne i højere
grad regulere nogle boligområders anvendelse, sådan at dis-
se områder bliver forbeholdt boliger og ikke forenings- eller
erhvervsaktiviteter af nogen art. Dette kan kommunerne gø-
re med den gældende planlov.
V og KF kan ikke støtte forslaget om en egentlig definiti-
on af de planmæssige begreber. V og KF forudser, at en så-
dan definition vil begrænse kommunerne og borgerne unø-
digt. Kommunernes frihed til selv at kunne planlægge ud fra
planlovens rammer bør ikke begrænses, ligesom borgernes
ret til at indrette deres hjem, som det bedst passer deres be-
hov, skal bevares. V og KF frygter, at man med forslaget vil
komme ud i en debat om, hvordan møbleringen bør være i et
parcelhus, for at det kan kaldes en privat bolig. Det ønsker
V og KF ikke at blande sig i. Desuden tyder noget på, at
kommunerne i mange tilfælde ikke har udtømt deres mulig-
heder for at bekæmpe rockerborgene ved hjælp af planlo-
vens redskaber, i hvert fald når det kommer til fremtidige
rockerborge i boligkvarterer. Derfor bør der i højere grad
være fokus på kommunernes samarbejde med politiet og
dermed muligheder for at komme rockerborge til livs i bo-
ligområder.
V og KF mener i stedet, at der bør ses på Natur- og Mil-
jøklagenævnets redskaber for at kontrollere, at villaer reelt
bruges til beboelse. Det kan f.eks. ske gennem flere besigti-
gelser af de boliger, hvor der opstår tvivl om anvendelsen.
Den skærpede brug af besigtigelser skal altså ske i det tilfæl-
de, at kommunen i en lokalplans anvendelsesbestemmelser
har besluttet, at et område udelukkende skal bruges til bebo-
elsesejendomme. Som alternativ kan der gøres brug af syns-
og skønserklæringer. Desuden finder V og KF, at der er be-
hov for at sikre, at kommunerne har redskaber til at holde
rockerborge ude af områder, hvor der er tilladt blandede bo-
lig- og erhvervsformål.
V og KF påpeger, at planer og konkrete afgørelser efter
planloven i dag skal være begrundet i saglige, planlægnings-
mæssige relevante hensyn. Derfor er det også naturligt, at
der er en grænse for, hvor detaljeret en kommune efter plan-
loven kan regulere anvendelse af et boligområde eller en
bygning. Desuden henleder V og KF opmærksomheden på
kommentarerne til planlovens § 15, stk. 2, nr. 8 (se »Planlo-
ven med kommentarer«, 1. udgave 2013, kommenteret af
AX016241
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375439_0002.png
2
Helle Tegner Anker med bistand fra Jens Flensborg), hvoraf
det fremgår, at planloven allerede i dag giver mulighed for
en ganske detaljeret regulering af anvendelsen af de enkelte
bygninger. Det kræver selvfølgelig, at det er planlægnings-
mæssigt begrundet, og at de almindelige krav om proportio-
nalitet overholdes. Det fremgår dog, at der ikke kan antages
at være hjemmel til at fastlægge anvendelse af beboelsesrum
til forskellige formål, f.eks. til hobbyrum, soverum eller lig-
nende. Det mener V og KF fortsat er et godt udgangspunkt,
da det næppe er muligt at udarbejde en præcis definition af,
hvordan indretningen i private boliger bør være, for at det
med sikkerhed kan fastslås, at der er tale om en bolig. Des-
uden mener V og KF, at hensynet til borgernes og familier-
nes frie ret til at indrette deres liv og bolig vejer højere.
V og KF er ligesom forslagsstillerne optaget af at løse
problemerne i de beboelsesområder, hvor der allerede i dag
er etableret rockerborge. V og KF vil derfor gerne se på
eventuelle løsningsforslag, sådan at allerede etablerede
rockerborge i boligområder lovligt kan nedlægges af myn-
dighederne. V og KF har noteret sig, at justitsministeren har
valgt at nedsætte et udvalg, der skal kulegrave mulighederne
for at bekæmpe problemerne med rockerborge i villakvarte-
rer. V og KF har høje forventninger til, at udvalgets arbejde
bliver så bredt funderet som nødvendigt, sådan at både nu-
værende og fremtidige situationer tages i betragtning. V og
KF mener, at reglerne for politiets og kommunernes ageren i
forhold til rockerborge bør være så klare, at der ikke opstår
spørgsmål om lovligheden f.eks. i forhold til grundlovens
bestemmelser.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-
talelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375439_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 118
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning