Til beslutningsforslag nr.
B 117
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 28. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at pålægge regeringen at kræve et
velfærdsforbehold i EU
[af Pia Adelsteen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 6. maj 2014 og
blev herefter henvist til behandling i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Venstres, Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres, So-
cialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis med-
lemmer af udvalget understreger, at Danmarks interesser og
værdier varetages bedst gennem et stærkt europæisk samar-
bejde med Danmark så tæt på kernen af EU som muligt.
EU-medlemskabet strider ikke imod medlemsstaternes selv-
bestemmelse, men øger derimod medlemsstaternes mulighe-
der for at påvirke den globale udvikling.
Det er partiernes klare opfattelse, at Dansk Folkepartis
forslag om et velfærdsforbehold vil skade Danmarks interes-
ser, betyde, at Danmark vil blive isoleret i samarbejdet om
løsningen af Europas udfordringer og dermed også Dan-
marks udfordringer, og føre Danmark længere væk fra EU.
Særlig et lille land med en åben økonomi som Danmark
bliver dybt påvirket af udviklingen i resten af Europa og
verden. Medlemskabet af EU sikrer Danmark indflydelse på
en lang række områder, hvilket bringer store fordele for bå-
de danske virksomheder og danske borgere. EU’s indre mar-
ked sikrer Danmark vækst og job i tusindvis, som et vel-
færdsforbehold vil underminere til stor skade for Danmark.
Partierne bemærker desuden, at det foreslåede velfærds-
forbehold vil kræve en traktatændring for at kunne træde i
kraft. Partierne mener ikke, at det er i Danmarks interesse at
arbejde for flere danske undtagelser til EU-samarbejdet, da
danske interesser bedst varetages med Danmark som et en-
gageret og centralt medlem af EU.
Partierne understreger endelig vigtigheden af det brede
samarbejde i Folketinget om europapolitikken og opfordrer
til konsensus om at arbejde for en ændring af EU’s gælden-
de regelsæt frem for en traktatændring. Det er partiernes op-
fattelse, at det er den bedste fremgangsmåde til at imødegå,
at danske velfærdsydelser kommer under pres, samt at sikre
en rimelighed i forhold til, hvornår man som vandrende ar-
bejdstager har ret til danske velfærdsydelser.
Partierne kan derfor ikke støtte Dansk Folkepartis beslut-
ningsforslag om at indføre et velfærdsforbehold.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte for-
slaget, da Enhedslisten finder, det er for begrænset. Ifølge
sin ordlyd er formålet med beslutningsforslaget at sikre, at
Danmark kan opretholde optjeningsprincipper for sociale
ydelser. Enhedslisten er enig i, at det er det danske Folketing
og ikke EU, der skal bestemme reglerne for adgang til vel-
færdsydelser, men Enhedslisten er principielt modstander af,
at der skal være optjeningskrav i forbindelse med velfærds-
ydelser. Det vil medføre diskrimination af danske og uden-
landske statsborgere, der af forskellige grunde ikke opfylder
optjeningskravene, samtidig med at de skal betale skat efter
samme regler som herboende. Hertil kommer, at det ikke er
tilstrækkeligt med et forbehold for sociale ydelser. Enhedsli-
sten finder, at EU’s indblanding i reglerne for arbejdsmarke-
det, f.eks. udstationeringsdirektivet og EU-Domstolens for-
tolkninger af dette, som har begrænset medlemslandenes ret
til at stille de samme krav til udstationerende virksomheder
som til danske virksomheder, er et lige så stort problem. En
eventuelt krav om en »femte undtagelse « bør derfor i det
hele taget omfatte EU’s social- og arbejdsmarkedspolitik og
formuleres meget præcist, så det gøres klart, at EU’s regler
om fri bevægelighed ikke har indflydelse på Danmarks ret
til suverænt at fastlægge regler for arbejdsmarked og social-
og velfærdspolitik samt skattepolitik – således som japarti-
AX016329