Tak for det.
Det er jo herligt på det her sene tidspunkt at diskutere en fornuftig aftale, som Dansk Folkeparti var med til at lave her for 3 år siden.
Den lever stadig væk og er genstand for en meget spændende og aktiv diskussion – senest her også, da Venstre kom med nogle holdninger til tingene for ikke så længe siden i Jyllands-Posten.
Jeg vil lige rulle tiden tilbage til 2001, hvor Danmark jo meldte sig ind i Schengensamarbejdet, og hvor vi afskaffede vores nationale grænsekontrol som konsekvens af det, men samtidig sagde til hinanden – ikke fordi jeg var enig – at så må man da så i det mindste lave en grænsekontrol eller en intern grænsekontrol, altså lige inde over grænsen, hvor man havde tilstrækkeligt personale til at tage sig af den nye udfordring, der fulgte med, i og med at man havde afskaffet grænserne mellem de enkelte lande, fordi det var så vigtigt at lave en mobil kontrol inde i landet.
Det samme sagde man i f.eks.
Københavns Lufthavn, altså at det var nødvendigt med væsentlig flere politifolk og toldere for at kunne sikre sig, at vi kunne varetage den eksterne kontrol over for omverdenen, for lige pludselig var Danmark jo Schengenlands indgang, hvis man kom udefra og skulle ind i Schengenområdet via et fly, der kom fra uden for Schengenområdet.
Hvad er der så sket siden?
Ja, samtidig med at danskerne slet ikke er blevet spurgt, om vi ville være med til at afskaffe vores grænser og grænsekontrol på det tidspunkt – og det er danskerne jo stadig væk ikke – beholdt man faktisk ikke fra skiftende regeringers side den tilgang til det, nemlig at der skulle være flere til at stå for den interne kontrol, når man nu afskaffede grænserne i forbindelse med Danmarks indtræden i Schengensamarbejdet.
Det betyder, at man i Københavns Lufthavn har fået væsentlig flere passagerer, men også har fået væsentlig færre til at stå for kontrollen, både når det gælder politi og anden form for kontrol, nemlig tolderne.
Det betyder også, at man ved den dansk-tyske grænse og inden for grænsen har væsentlig færre til at tage sig af indsatsen, og man har ikke gjort noget for at opveje den indsats på et senere tidspunkt.
Hvad er konsekvenserne?
Samtidig med at vi, som vi jo diskuterer i den her europaparlamentsvalgkamp i øjeblikket, har brudt alle forudsætninger for østudvidelsen, nemlig på den måde, at der kommer væsentlig flere østarbejdere, end nogen havde regnet med, da man accepterede østudvidelsen i sin tid, er der også kommet væsentlig flere – specielt de seneste år – kriminelle, bl.a.
fra Østeuropa, der begår kriminalitet i Danmark.
Og hvorfor?
Jo, selvfølgelig fordi man jo ikke sørgede for at tage højde for, at Danmark afskaffede grænsen der i 2001.
Nu står vi så heldigvis, kan man sige fra danskernes side, forud for et europaparlamentsvalg, hvor man jo så i hvert fald har mulighed for over for partierne at signalere, hvad man gerne vil, og jeg kan i hvert fald sige, når jeg kommer ud i landet i forbindelse med en valgkamp som den her, at så er der meget, meget stor tilslutning til grænsekontrol, også permanent, hvis det er det, man ønsker, og også gerne med politi.
Det må vi så ikke for Schengen, men det, vi så diskuterer i dag, er, om man skulle have toldere i hvert fald på grænsen, for det må vi jo gerne; det gør alle de andre lande.
Hvis vi ser på facts, hvad der gennem de seneste år er sket, hvad der siden er sket, også siden den her famøse toldaftale blev indgået mellem den tidligere regering og Dansk Folkeparti, ser vi, at det desværre er sådan, at antallet af sigtelser, som jeg også har været inde på under debatten, er steget voldsomt, specielt fra de østeuropæiske landes side, som er omdrejningspunktet her.
I 2007 var der 4.323 sigtelser mod østeuropæere; i 2009 var der 6.453; i 2010 var der 6.778; i 2011 var der 7.490, i 2012 var der 10.032.
Det er jo den udvikling, vi desværre ser.
Hvis man spørger dem, der har med det her at gøre, så siger toldernes formand jo, at vi får rigtig meget narko ind over landets grænser, fordi man er så få toldere til at kontrollere tingene.
Hvis vi ser på, hvad chefen for Task Force Indbrud siger, den task force, vi jo bl.a.
lavede også som en konsekvens af diskussionen i 2011, det var også en del af aftalen i sin tid med regeringen omkring den såkaldte 2020-plan, nemlig den her Task Force Indbrud, så siger chefen for den, at det står væsentlig værre til i de her år, end det har gjort tidligere.
Han siger, at tidligere vurderede man fra Task Force Indbruds side, at organiserede danske kriminelle stod for ca.
30-35 pct.
af alle indbrud, og at de lokale indbrudstyve stod for 25-30 pct., og at omrejsende indbrudstyve stod for 30-35 pct.
Men som han siger, han hedder i øvrigt Karl Erik Agerbo:
Men det tror jeg ikke holder længere, jeg tror, at de omrejsende kriminelle står for op imod 50 pct.
af de indbrud, der bliver begået i øjeblikket.
Han siger i øvrigt så, at langt størstedelen af dem er rumænere, hvad angår de indbrud på den her side af Storebælt.
Han siger så, at vi ser en del litauere i Danmark, men de opererer i den vestlige del af landet.
Så han peger på noget helt grundlæggende, som vi skal gøre noget ved.
Det, der så er spørgsmålet, er, hvad vi gør ved det, og hvad regeringen gør ved det.
Det er jo desværre meget fattigt.
Der snakkes om, at det ikke duer med grænsebomme – uha, uha, uha.
Og fysiske installationer duer slet ikke.
Nej, vi skal lave en efterretningsbaseret kontrol.
Må jeg ikke godt lige sige til skatteministeren, som så desværre ikke havde tallene for antallet af medarbejdere med her i dag, hvor vi diskuterer de her ting, at hvis man sammenligner med, hvad andre lande har af toldere, er Danmark håbløst bagefter.
I Norge har man ca.
800 årsværk, i Sverige har man ca.
2.500 årsværk, og – afhængig af hvordan man gør det op – så har vi i Danmark mellem 150 og 260 årsværk, der tager sig af den her indsats.
Så vi har altså ca.
en tiendedel eller måske under en tiendedel toldere, der tager sig af den her opgave i forhold til, hvad svenskerne har.
Når man så tager til Sverige, hvad sker der så?
Ja, vi var inde på det tidligere under debatten, de anlæg, man har lavet i forbindelse med Øresundsbroen, er jo bemandet på den svenske side.
Så der er altså nogle toldere, der kan vade ud og sige:
Ud fra vores toldernæse er det en god idé at få fat i lige præcis den bil, der kommer der.
Når man tager færgen fra Helsingør til Helsingborg, vil man se, at der står nogle svenske toldere – mange af Folketingets medlemmer har sikkert prøvet det – og vinker folk fint forbi.
Det er ikke noget, der for nogen er generende, men de har dog muligheden for, hvis de nu tænker, at en pågældende bil har bagagerummet fuld af fladskærme eller narko, og så var det måske en god idé at vinke den ind til siden – de har altså muligheden for at gøre noget ved det.
Ud fra deres toldernæse er de altså ret flinke til også at få nogle beslaglæggelser, som er ret voldsomme, vel at mærke beslaglæggelse af noget, der er kørt hele vejen op over den dansk-tyske grænse, igennem Danmark og altså gerne skulle ende oppe i Sverige.
Det gør de så tit og ofte ikke, fordi svenskerne har rigtig mange toldere til at tage fat i dem.
Det burde jo egentlig være unødvendigt at forklare det, men for Folketingets medlemmer er det åbenbart lidt nødvendigt, for vi har altså en regering, som, selv om nogle af partierne, altså Socialdemokraterne og SF – sidstnævnte, der tidligere var med i regeringen – faktisk har argumenteret for grænsekontrol, ikke går ind for det længere, og de gør desværre ikke rigtig noget ved det.
Det er egentlig det, der er mest træls, på godt gammeldags jysk, synes jeg, at vi alle sammen ved, at der er kæmpe problemer, og det er en motorvej ind i Danmark med narko, indbrudstyve, og de rejser så også ud igen med de gode tyvekoster, mens narkoen bliver her eller bliver transporteret videre til Sverige, men der er ikke rigtig nogen, der gør så meget ved det, og der er ikke rigtig nogen, der har nogen forslag til, hvad man kan gøre.
Jo, måske flere toldere, og jeg synes da, det er fint, at Enhedslisten siger det, men skulle vi så ikke se at få ansat nogle flere og måske bare nærme os det, som svenskerne eller nordmændene har?
Det var jo det, Dansk Folkeparti forsøgte på med den aftale, som vi også diskuterer.
Så vil jeg også godt lige til sidst komme ind på, hvad det så er, andre lande gør.
Jamen laver de grænsekontrol?
Ja, det gør de da.
Hvad gør franskmændene nede ved Calais?
Hvad gør englænderne ved Dover?
Hvad gør tyskerne over mod Polen?
Prøv at spørge nogle af de turister eller vognmænd, som er danskere og rejser rundtomkring i Europa, så kan man få masser af beretninger om, hvor flinke man er til at lave kontrol.
Hvorfor gør man det?
Er det for sjov, er det for at opsætte nogle grænsebomme – for tyskernes vedkommende i hvert fald ikke rød-hvide?
Nej, det handler da ikke om det, det handler om, at det helt i overensstemmelse med sund fornuft er sådan, at der er masser at beslaglægge, så derfor har man grænsekontrol.
Det er da ikke for sjovs skyld, det er da, fordi der er noget at få fat på.