Til beslutningsforslag nr.
B 101
Folketinget 2013-14
Beretning afgivet af Socialudvalget den 0. juni 2014
2. udkast
til
Beretning
om
Forslag til folketingsbeslutning om opsættende virkning i klagesager for
borgere med handicap
[af Karina Adsbøl (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4. april 2014 og var
til 1. behandling den 8. maj 2014. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
2. Politiske bemærkninger
Et <> tal i udvalget (V, DF, SF, EL, LA og KF) mener, at
den hjælp, som borgere med handicap er visiteret til af kom-
munen, har afgørende betydning for deres hverdag og for, at
de kan leve et værdigt liv. Hjælpen kan f.eks. bestå af per-
sonlig hjælp og pleje, hjælpemidler, praktisk hjælp og ledsa-
gelse. Hvis kommunen fratager, forringer eller nedsætter
den hjælp, som borgere med handicap er visiteret til af kom-
munen, kan borgeren klage. Men selv om borgeren klager
over en afgørelse, gælder kommunens oprindelige afgørelse
ind til borgeren eventuelt får medhold i sin klage, og indtil
kommunen får efterlevet afgørelsen. I den periode må bor-
geren klare sig uden den hjælp og støtte, som den pågælden-
de er blevet frakendt. Samtidig er sagspuklen i Ankestyrel-
sen meget stor, efter at Ankestyrelsen i juli 2013 har overta-
get ansvaret for behandling af klager over kommunale afgø-
relser fra de tidligere regionale sociale nævn. Flere borgere
og flere handicaporganisationer har gentagne gange påpeget
problematikken. Hverdagen for mennesker med handicap
bliver besværliggjort i den periode, hvor de må undvære den
hjælp, der er med til at opretholde deres almindelige livsfø-
relse. Det kan gå ud over deres livskvalitet, forringe deres
funktionsevne, forringe deres jobsituation, gå ud over fami-
lielivet og slide hårdt psykisk.
<Udvalget> ønsker, at ministeren vil finde løsninger på
disse udfordringer. Medlemmer af Socialudvalget modtager
dagligt henvendelser fra borgere med handicap, som enten
har fået frataget eller forringet den hjælp, som de er visiteret
til, eller som har en klagesag, der kører frem og tilbage mel-
lem Ankestyrelsen og kommunen. Disse borgere oplever, at
de kommer i klemme i systemet.
<Udvalget> ønsker at finde løsninger på disse relevante
udfordringer, så det sikres, at borgere, der har brug for hjælp
i deres dagligdag, også får det. <Udvalget> vil opfordre mi-
nisteren til hurtigst muligt at invitere partierne til en dialog
om dette, så der i fællesskab kan findes holdbare løsninger.
P. u. v.
Pernille Vigsø Bagge
formand
DokumentId
Journalnummer