Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 6
Offentligt
1331421_0001.png
1331421_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer6. februar 2014
B1Forslag til folketingsbeslutning om forskning og efteruddannelse inden forgrundskolens fag.Af Bertel Haarder (V), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) og Villum Christensen(LA)Oplæg og powerpoint-præsentationer fra høringen den 4/2-14fra følgende oplægsholdere:Mette Thunø, dekan, Aarhus UniversitetFrans Ørsted Andersen, lektor, ph.d., Center for GrundskoleforskningNiels Egelund, professor, dr.pæd., Aarhus UniversitetHenrik Casper, chefkonsulent, Kommunernes Landsforening (KL)Anders Bondo Christensen, formand, Danmarks LærerforeningInge Mærkedahl, vicedirektør, Uddannelses- og ForskningsministerietErik Knudsen, formand, Danske ProfessionshøjskolerHerudover et oplæg fra:Jens Erik Mogensen, prodekan, Det Humanistiske FakultetProgrammet er desuden vedlagt.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,udvalgsassistent
1/2
Endeligt programforHøring om forskning og efteruddannelseinden for grundskolens fag(Beslutningsforslag (B 1) af Bertel Haarder (V))8.30 – 8.35:8.35 – 8.43:Velkomst ved

formanden

for Udvalget for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser,

Rasmus Prehn (S)

Dekan Mette Thunø,

Arts, Aarhus Universitet (IUP er et institut i Arts).Tema: Kort om DPU/IUP’s historie og universitetets planer for uddannelse ogforskning i grundskolens fag

Lektor ph.d. Frans Ørsted Andersen,

Center for Grundskoleforskning, IUP(’Finlands-ekspert’)Tema: Internationale erfaringer med udvikling af grundskolens fag.

Professor, dr.pæd. Niels Egelund,

Aarhus Universitet/IUPTema. Udvikling af forskning og undervisning af lærere i (alle) grundskolensfag

Chefkonsulent Henrik Casper,

Kommunernes Landsforening (KL)Tema: KL’s politik og visioner for undervisning og læring i folkeskolens fag, ogønsker om udvikling af uddannelse og forskning af relevans for læreruddan-nelsen og dermed af betydning for styrkelse af læring og udvikling af folkesko-lens elever

Formand Anders Bondo Christensen,

Danmarks LærerforeningTema: Vil styrket forskning, udvikling og efteruddannelse inden for grundsko-lens fag bidrage til at sikre en endnu bedre læring i folkeskolen?

Vicedirektør Inge Mærkedahl,

Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-regående Uddannelser og formand for Forum for Koordination af Uddannel-sesforskning, Innovation og Videregående UddannelserTema: Hovedlinjer for kortlægningen i Forum for Koordination af Uddannel-sesforskning m.v., særligt vedr. grundskolens fag, der især har inspireret mini-steriet til at igangsætte kortlægningen

Formand Erik Knudsen,

Danske ProfessionshøjskolerTema: Sammenhæng og synergi i den pædagogiske grund-, efter- og videre-uddannelsesindsats og mellem den pædagogiske uddannelse og forskning
8.43 – 8.51:
8.51 – 8.59:
8.59 – 9.07:
9.07 – 9.15:
9.15 – 9.23:
9.23 – 9.31:
9.35 – 9.50:9.50 –10.05:10.05 –10.20:10.20 –10.40:10.40 –10.55:

Kaffepause

Korte spørgsmål fra udvalgsmedlemmer (særligt B 1-forslagsstillerne) til op-lægsholdernes oplæg + korte svarKorte spørgsmål oplægsholderne imellem + korte svarKorte spørgsmål fra udvalgsmedlemmer og tilhørere i salen til oplægsholder-ne + korte svarOplægsholderrunde:Oplægsholderne giver korte resuméer af egne synspunkter og forholder sigherunder opsamlende til andre oplægsholderes synspunkter og væsentligepunkter i debatten

Bertel Haarder (V)

gennemgår kort dagens indlæg og debat ift. beslutnings-forslag B 1Afrundning ved

udvalgsformand Rasmus Prehn (S)

10.55 –10.59:10.59 –11.00:
2/2