Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 6
Offentligt
Sammenhæng og synergi i denpædagogiske grund-, efter- ogvidereuddannelsesindsats ogmellem den pædagogiskeuddannelse og forskningFolketingets høring 4.2.2014 om forskning og efteruddannelse indenfor grundskolens fag.Danske Professionshøjskoler v. formand Erik Knudsen
Professionshøjskolerne - University Colleges Denmark - Ny Vestergade 17 - 1471 København K.
Udgangspunkt:- Styrket forskning, udvikling og efteruddannelse i allegrundskolens fag bidrager til endnu bedre læring ifolkeskolen.- Uddannelse og viden skal være baseret på et tæt ogdynamisk samspil med den praktiske virkelighed ifolkeskolen og- Have høj kvalitet og relevans for professionsudøverneog aftagerneDet er stadig gældende.Udviklingen er på rette spor men kan understøttespolitiskDer er behov for klar politisk opbakning til enfælles platform for lærere, pædagoger og lederesviden- og kompetenceudvikling.Professionshøjskolerne - University Colleges Denmark - Ny Vestergade 17 - 1471 København K.
Behov•FoU og Efter- og videreuddannelse i alle fag•Et endnu tættere samspil mellem folkeskolens fag, FoU irelation til folkeskolens fag og lærernes grund-, efter ogvidereuddannelse.Behov for styrkelse af den pædagogiske forskning medprofessionshøjskolerne i en central rolle.Sammenhæng i folkeskoleindsatsen
••
•Samarbejde og koordinering af den nationaleudfordring•Folkeskolen står over for en stor forandring
•Forskningsmæssig viden skal omsættes tilpraksis•Sammenhæng mellem viden, udvikling ogundervisning/uddannelse
Professionshøjskolerne - University Colleges Denmark - Ny Vestergade 17 - 1471 København K.
En infrastruktur for samspil mellem evidens-baseret viden og praksisnære udfordringer-Et nationalt program for lærere, pædagoger og lederes
viden- og kompetenceudvikling
•
•••
Forudsætning for at skabe sammenhæng mellem denpædagogiske grund-, efter- og videreuddannelse ogden pædagogiske uddannelse og forskningSikre at kompetenceudviklingen leveres i enlandsdækkende struktur og stabil kvalitet.Garantere systematiske evalueringer, der sikrerløbende tilpasning til både nationale og lokale behov.Tager afsæt i de væsentligste udfordringer i skolen og iet forskningsbaseret videngrundlag og ensartedekvalitetskriterier.
•Professionshøjskolerne kan understøtte en sådaninfrastruktur.Professionshøjskolerne - University Colleges Denmark - Ny Vestergade 17 - 1471 København K.
En fælles infrastruktur gør det ikke alene -der er også behov for udvikling af nye tilbudtæt på praksisDe nuværende Efter- og Videreuddannelsesudbudmatcher ikke alle fremtidige centrale udfordringer forskolerne.Nye tilbud skal i stigende omfang kombinere kompe-tencegivende uddannelse med meget praksisnæreforløb, f.eks. i form af aktionslæring, via brug afcasebaseret undervisning, træningselementer mv.
Professionshøjskolerne - University Colleges Denmark - Ny Vestergade 17 - 1471 København K.