Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 6
Offentligt
Hovedlinjer for kortlægningen iForum for koordination afuddannelsesforskning mv.v. vicedirektør Inge Mærkedahl, formandfor Forum for koordinationaf uddannelsesforskning
Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående UddannelserStyrelsen for Videregående Uddannelser
Høring i FIV om forskning og efter-
uddannelse inden for grundskolens fag
4. februar 2014
Overordnede målsætninger•Lærerne skal have undervisningskompetence
(svarende til linjefag) i de fag, de underviser i•Udvide lærernes didaktiske og pædagogiskevidengrundlag•Styrke lærernes undervisningstilrettelæggelsePrioriteres gennem:-Midler til udvikling og evidensbasering (320 mio.)-Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning (29 mio.)-Efteruddannelse af lærere og pædagoger ifolkeskolen i 2014-2010 (1 mia.)-Forum for koordination af uddannelsesforskningMinisteriet for Forskning, Innovationog Videregående UddannelserStyrelsen for Videregående Uddannelser
Høring i FIV om forskning og efter-
uddannelse inden for grundskolens fag
4. februar 2014
Hvorfor etablere Forum forkoordination afuddannelsesforskning?Behov for:- Overblik over en fragmenteret indsats- Afdækning af uopfyldte videnbehov- Overblik over videnspredningen ud i sektoren
Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående UddannelserStyrelsen for Videregående Uddannelser
Høring i FIV om forskning og efter-
uddannelse inden for grundskolens fag
4. februar 2014
Forummets opgaver•At kortlægge den nuværende forskning- ogudviklingsaktivitet– og vurdere, hvor der er behov for atstyrke den samlede indsats•At styrke koordineringen mellem forsknings- ogudviklingsmiljøerne•At identificere hensigtsmæssige modeller forvidenomsætning•At udarbejde årlig statusrapportMinisteriet for Forskning, Innovationog Videregående UddannelserStyrelsen for Videregående Uddannelser
Høring i FIV om forskning og efter-
uddannelse inden for grundskolens fag
4. februar 2014
Temaer for kortlægningenDefinition af uddannelsesforskning:”Videnskabelig frembragt viden om almen- og fagdidaktik samt læring oguddannelse, som knytter sig til folkeskole- og dagtilbudsområdet samtovergange til ungdomsuddannelserne.”
•••
Uddannelsesforskningens omfang- og fordelingen på uddannelsesinstitutionerProfil for dansk uddannelsesforskning- og hvordan fagområdene er dækketUddannelsesforskningens organisering- og tværgående samarbejdeHøring i FIV om forskning og efter-
uddannelse inden for grundskolens fag
4. februar 2014
Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående UddannelserStyrelsen for Videregående Uddannelser