Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 6
Offentligt
1331416_0001.png
1331416_0002.png
3. februar 2014

Høring om forskning og undervisning i grundskolens fag den 4. f

fe-

bruar 2014

I forlængelse af Bertel Haarder, Jens Henrik Thulesen Dahl og Villum ChrChri-stensens forslag til folketingsbeslutning om forskning og efteruddannelse indenfor grundskolens fag afholdes der en høring på Christiansborg den 4. februar2014.Danmarks Lærerforening vil i sit oplæg berøre følgend tre problemstillinger:følgendeA) Der mangler forskning i folkeskolens fagB) Behov for at få samlet den pædagogiske forskningC) 5-årig læreruddannelse

Ad A)

Der er fokus på de almen didaktiske og almen pædagogiske emner bådei kommunerne, på uddannelsesstederne og på forskningsinstitutionerne. Dertales fx om, at folkeskolens store udfordringer er inklusion, klasserumsledelse,differentiering mv. Men når læreren står i klasselokalet og underviser, så undeunder-viser hun ikke i inklusion eller undervisningsdifferentiering, h underviser ihunsine fag – dansk, matematik eller musik. Fagene er blevet forsømt. God undeunder-visning giver god trivsel, og at den lærer, som er velfunderet i sit fag også harmeget nemmere ved at inkludere, differentiere mv.De almen pædagogiske og didaktis spørgsmål er vigtige, men ikke uden kob-didaktiskeling til fagene. Skolens formål er bl.a. at skabe demokratiske borgere, som harbåde faglige og almene, sociale kompetencer – det formål opfyldes i kraft affagene. Men hvem interesserer sig for, hvordan matematikmatematikfaget skal udvikle sig,eller hvordan danskfaget kan bidrage til at uddanne demokratiske borgere?DPU/Århus Universitet producerer få kandidater inden for fagene.Professionshøjskolerne har fået midler til at uddanne et stort antal Ph.d.’er iprofessionsrettede emner. Forsvindende få handler om fagene – det er igenettedealmen pædagogiske og didaktiske emner, der er i overtal. Der er mange projeprojek-ter om it-didaktik, undervisningsdifferentiering, udskoling, inklusion, vejledningdidaktik,osv.Tilslutningen til diplom i fagene styrtdykker også.ageneDen gamle lærerhøjskole (DLH) havde fagdidaktiske fakulteter, der dels sikredeforskning i de forskellige undervisningsfag, dels stod for at uddanne kandidater,der kunne forestå undervisningen på læreruddannelsen – og rådgive om skole-udvikling i ministerier og lokale forvaltninger.Hvem tager ansvaret for at udvikle fagene i dag?Danmarks Lærerforening har selv gjort en del for at flytte fokus til fagene, fxmed ”Vi læser for livet”, hvor der har været lagt stor vægt på faglig læsning ifagene, ligesom vi har været med i udgivelsen af bogen ”It i alle fag”, for atflytte fokus fra it generelt til det konkrete arbejde med it i de forskellige fag.Side 1 af 2

Ad B)

Danmarks Lærerforening deler ønsket om et ”Lærernes Universitet”.Der er behov for at få samlet den pædagogiske forskning, at få set på områdetsamlet set og få prioriteret forskningen og efteruddannelsen inden for feltet, såder både sker en udvikling inden for det almen pædagogiske og didaktiske om-råde og det fagdidaktiske område, og så man dermed også kan arbejde med atfå forskningen anvendt i praksis.Et konkret problem, vi står med er cand.pæd.psych. uddannelsen, som ingen viltage ansvar for. Vi har sammen med KL kæmpet i en årrække for at få genetab-leret uddannelsen, så lærere har mulighed for at videreuddanne sig til psykolo-ger. Både kommuner og skoler efterspørger psykologuddannede medarbejderemed særlig indsigt i undervisningsopgaven. Hvem tager ansvaret for, at vi fårde uddannede personer, vi har brug for i skolen på dette område?

Ad C)

Udover et større fokus på udviklingen af skolens fag og en styrkelse afden samlede pædagogiske forskning, så mener DLF, at en 5-årig læreruddan-nelse på kandidatniveau vil være med til at skabe bedre læring i folkeskolen.En opkvalificering af lærernes kompetencerMuligheden for at underviserne på læreruddannelsen på sigt kan værelærere, der har videreuddannet sig til Ph.d. niveau
Danmarks Lærerforening er gået i gang med at lave en skitse til en 5-årig lærer-uddannelse og vi gerne invitere alle interesserede med i den proces.

Fakta:

Tildelte Ph.d. stipendiater i uddannelsesforskning 2011-2013 (de ph.d.’er somprofessionshøjskolerne har fået midler til): 2-3 af de i alt 34 ph.d. stipendiater,der er tildelt, handler om udvikling af fagene! Resten er almen pædagogiske ogdidaktiske emner.I 2012 flyttede 15 forskere inden for it-didaktik fra Århus til Aalborg Universi-tet, som har oprettet et nyt it-didaktisk center i København (Aalborg Universi-tet i Sydhavnen)I 2013 flyttede Center for Ungdomsforskning fra Århus til Aalborg Universitet(også Sydhavnen)
Side 2 af 2