Efteruddannelse af lærere og forskning i folkeskolens fag
Danmarks Lærerhøjskole etablerede cand.pæd. uddannelserne i 1965, disse omfattede pædagogik,psykologi og samtlige folkeskolens fag. Der var institutter for pædagogik og psykologi og alle folkeskolensfag. Pædagogik og psykologi omfattede imidlertid mere end 75 % af kandidatproduktionen, og devæsentligste opgaver for faginstitutterne var at tilbyde lærere efteruddannelse i fagene.Ved etableringen af DPU i 2000 blev efteruddannelsesaktiviteterne flyttet til CVU’erne, og den nye ledelsenedprioriterede de faglige enheder til fordel for pædagogisk psykologi, pædagogisk antropologi,pædagogisk sociologi og pædagogisk filosofi, og efter kort tid var der kun nogle relativt snævre miljøertilbage i dansk, matematik og naturfag. De stærkeste kræfter forlod DPU til fordel for KU og RUC. Deruddannes i dag et meget lille antal cand.pæd.’er i fagdidaktik. Lærere udgør kun ca. 20 % af IUP’sstuderende.Internationalt set har efteruddannelse af lærere og forskning i skolefag en større placering, end det ertilfældet i Danmark. Det skyldes først og fremmest, at de som ovenfor nævnt er en større satsning på fag –at man som ovenfor nævnt uddanner faglærere. Efter- og videreuddannelse er i mange lande en betingelsefor, at man kan opretholde sin autorisation som lærer, og der er defineret et bestemt minimumsomfang afefteruddannelse, fx fem dage eller 100 timer pr. år. Ikke sjældent skal lærerne selv finansiere deres efter-og videreuddannelse, der så efterfølgende giver anledning til løntillæg eller avancement – i øvrigtavancementsmuligheder, der endnu ikke kendes i det danske system.