Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 6
Offentligt
AARHUSUNIVERSITET
Høringsnotat
Forskning og uddannelser i grundskolens fag på Institut for Uddannelse og Pædagogik(DPU), Aarhus Universitet
I Aarhus Universitets strategi for perioden 2013-2020 lægges der vægt på at forske ogudbyde uddannelser orienteret mod samfundets behov. I forlængelse af den nye strate-gi vil Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) (fremover IUP) forskningsmæssigt fo-kusere på førskole, grundskole og livslang læring og udbyde uddannelser, der bl.a. kangive professionsbachelorer muligheder for relevante og forskningsbaserede efter- og vi-dereuddannelsestilbud. IUPs strategi er således fortsat at varetage og målrette forplig-telsen til at efter- og videreuddanne skole- og institutionsledere, lærere, pædagoger ogandre professionsbachelorer. Hermed vil IUP gennem sine uddannelser, sin forskning ogsin myndighedsrådgivning bidrage til at realisere de store ambitioner, der er sat for dendanske folkeskole med den nyligt vedtagne folkeskolereform og for dagsinstitutionermed den nyligt vedtagne reform af pædagoguddannelsen.HistorikMed loven om etablering af Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) fra juli 2000 fandten fusion af Danmarks Lærerhøjskole som universitetsinstitution, Danmarks Pædagogi-ske Institut som sektorforskningsinstitution og Danmarks Pædagoghøjskole med profes-sionshøjskolefunktioner samt Center for Teknologistøtte sted. I 2007 blev DPU en del afAarhus Universitet med status af universitetsskole og i 2011 blev DPU som konsekvensaf Aarhus Universitets interne reformer til Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)under Faculty of ARTS, et af fire nye hovedområder, der altså blev oprettet i 2011.Den i udgangspunktet sammenlagte institution førte til, at DPU forskningsmæssigt blevtil en blanding af en sektorforskningsinstitution og en klassisk universitetsinstitutionmed fokus på at tilbyde videreuddannelse i form af kandidat- og masteruddannelser tilpædagogiske professionsbachelorer som lærere, pædagoger, m.v. Lovgivningsmæssigtvar DPU’s hovedopgave at gennemføre fagdidaktisk forskning og undervisning i relationtil folkeskolens fag, mens de tidligere CVU’er, som blev dannet på samme tid som DPU,skulle overtage Danmarks Lærerhøjskoles og Pædagoghøjskolens forpligtelser til efter-og videreuddannelse af lærere og pædagoger til og med diplomniveau.I 2012 havde størstedelen af IUP’s kandidatstuderende en optagsbaggrund som pæda-gog og 23 procent en baggrund som skolelærer. Kandidatuddannelserne er blevet sup-
Side 1/3
Aarhus UniversitetNordre Ringgade 18000 Aarhus C
Tlf.: 87150000Fax: 87150201http://www.au.dk
AARHUSUNIVERSITET
pleret af et stigende antal efteruddannelseskurser i form af 1-årige masteruddannelser.Fusionen i 2007 med Aarhus Universitet gjorde det endvidere muligt også at udbyde ba-cheloruddannelser. I 2010 blev den første BA-uddannelse i Uddannelsesvidenskab ak-krediteret og fra september 2013 blev denne fulgt op af en kandidatuddannelse indenfor samme område. Begge uddannelser er meget efterspurgte med et årligt bachelorop-tag i Øst- og Vestdanmark på i alt 180-200 studerende.Forskningsmæssigt fortsatte DPU med forskning inden for førskole- og grundskoleområ-det samt inden for livslang læring og har fortsat fokuseret på sektorforskningsforpligtel-serne, nu i form af en stadig stigende grad af myndighedsrådgivning. Undervisningsmini-steriet er fortsat storforbruger af IUP’s forskningsydelser med pt. 30 forskningsprojektermed IUP-forskeres involvering og med omkring 25 IUP-forskere udpeget til at sidde i råd,nævn og udvalg relateret til UVM’s ressortområde.IUP’s udbud af videreuddannelse på kandidatniveauIUP er landets største udbyder af videreuddannelse til professionsbachelorer, der ønskerat tilegne sig en kandidatgrad. Gennem sit store udbud af kandidatuddannelser bidragerinstituttet til at styrke bl.a. den danske lærer- og pædagoguddannelse. Mange skolelæ-rere og pædagoger benytter sig af muligheden for at udbygge deres bacheloruddannelsemed en relevant kandidatuddannelse. Målet er, at der sker en løbende fagudvikling afkandidatuddannelser, og at denne sker i samarbejde med aftagere, herunder professi-onshøjskoler, skoleledere, interesseorganisationer, kommuner, KL, m.fl. Der uddannesomkring 500 kandidatstuderende årligt.Af IUP’s 12 kandidatuddannelser udbydes 4 fagdidaktiske uddannelser i dansk, matema-tik (herunder naturfag), musik og materiel kultur. IUP har forsøgt, og forsøger til stadig-hed, at øge søgningen til disse fagdidaktiske uddannelser, hvortil der kun sker en be-grænset søgning fra professionsuddannede lærere (årligt ml. 15-50 studerende pr. ud-dannelse) og en begrænset kandidatproduktion (årligt ml. 5-15 pr. uddannelse).IUP ser det som en af sine kerneopgave at bidrage til et fagligt løft af folkeskolens lærereved at tilbyde videreuddannelse i relevante forskningsbaserede didaktikuddannelser.IUP’s erfaring er dog, at en realisering af denne nationale opgave i større skala end fornuværende kræver, at skoleledere, kommuner og KL mere systematisk efterspørger ogbenytter sig af IUP’s uddannelsestilbud end det hidtil har været tilfældet. IUP samarbej-der gerne med professionshøjskolerne om denne fremtidige opgave bestående af meresystematisk og forskningsbaseret kompetenceudvikling af folkeskolens faglærere.Siden 2010 er der inden for fagdidaktik, herunder også teknologiunderstøttelse af un-dervisning, foretaget investeringer i form af en række nye stillingsbesættelser. Såledeser 22 forskere og 13 ph.d.-studerende nu samlet i Forskningsprogram for Fagdidaktikmedfokus på undervisning, uddannelse, kompetenceudvikling og interkulturelle læringspro-cesser relateret til specifikke fag.
Side 2/2
AARHUSUNIVERSITET
Side 3/2
Efteruddannelse af pædagoger og lærereIUP bidrager i dag gennem sine 16 masteruddannelser til efteruddannelse af ledere, læ-rere, pædagoger og andre professionsuddannede. Flere af disse retter sig direkte modgrundskolen, f.eks. masteruddannelserne i didaktik, i ledelse af uddannelsesinstitutio-ner, specialpædagogik, socialpædagogik og i professionsudvikling.IUP vil forsat målrettet udvikle sine tilbud om hele masteruddannelser til professionsud-dannede, der har brug for kompetenceudvikling på masterniveau. Udviklingen af nye til-bud sker løbende og i samarbejde med relevante aftagere, organisationer og professi-onshøjskoler. Således indgår IUP i det såkaldte4-10-‐konsortiumbestående af IUP ogtre af de største professionshøjskoler (professionshøjskolerne Metropol, UCC og VIA UC)i landet (http://www.viauc.dk/projekter/4svar/Sider/4svar.aspx). Dette konsortium ernetop opbygget med henblik på at styrke folkeskolens kapacitet inden for fire centraleområder: 1) Ledelse og organisation, 2) Didaktik og læring, 3) Inklusion og differentieringsamt 4) Digitalisering. Og udvikling af dette konsortiesamarbejde indgår i IUPs aktuelleplaner med at udvikle forskningsbaseret efteruddannelse i tilknytning til folkeskolere-formen.Bacheloruddannelser med relevans for grundskolenIUP satser i fremtiden på at udbyde flere BA-uddannelser. Instituttet har som ovenfornævnt skabt en ny og meget efterspurgt BA-uddannelse i uddannelsesvidenskab, derretter sig bredt mod et arbejdsmarked inden for uddannelsesforvaltning, uddannelses-politik og uddannelsesudvikling, herunder naturligvis også folkeskolen. Uddannelsen ud-bydes i samarbejde med Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. Der arbejdesogså på at udvikle en BA-uddannelse inden for almen pædagogik med vægt på teknologiog pædagogik.Forskeruddannelse af undervisere på professionshøjskolerneIUP har siden 2010 arbejdet tæt sammen professionshøjskolerne om at tilbyde ph.d.-uddannelse, der styrker forskningsbaseringen af læreruddannelsen og dermed aftagernepå grundskoleområdet. Samarbejdet herom med professionshøjskolerne foregår bl.a.inden for4-10‐konsortietmed henblik på de ph.d.-studerendes forskningsforankring ogfinansieres af midler fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning. Af de i alt 33 udmøntedeph.d.-stipendier fra Ph.d.-Rådet er 19 tildelt ph.d.-studerende med indskrivning på IUP isamarbejde med professionshøjskolerne VIA, UCC og Metropol.