Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 2
Offentligt
1304422_0001.png
1304422_0002.png
1304422_0003.png
1304422_0004.png
1304422_0005.png
1304422_0006.png
1304422_0007.png
1304422_0008.png
1304422_0009.png
1304422_0010.png
1304422_0011.png
1304422_0012.png
AARHUSUNIVERSITET
Notat
Forskning og uddannelser i grundskolens fag på Institut for Uddannelse og Pædagogik(DPU), Aarhus Universitet
Aarhus Universitet har netop vedtaget en ny strategi for perioden 2013-2020. Her læg-ges der bl.a. vægt på at udbyde uddannelser, der er kendetegnet ved deres stærkeforskningsbasering, deres innovative undervisningsformer, deres internationale obser-vans og deres orientering mod samfundets behov. I forlængelse af den nye strategi vilIUP fortsætte med at udbyde uddannelser rettet mod samfundets behov med særligthenblik på at give professionsbachelorer muligheder for relevante og forskningsbasere-de efter- og videreuddannelsestilbud. Institut for Uddannelse og Pædagogik’s (IUP) stra-tegi er således fortsat at varetage og målrette forpligtelsen til at efter- og videreuddan-ne skole- og institutionsledere, lærere, pædagoger og andre professionsbachelorer.Hermed vil IUP gennem sine uddannelser, sin forskning og sin myndighedsrådgivning bi-drage til at udfylde de store ambitioner, der er sat for bl.a. den danske folkeskole medden nyligt vedtagne folkeskolereform og for dagsinstitutioner med den nyligt vedtagnereform af pædagoguddannelsen.Siden 2007 har det tidligere Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) været en del afAarhus Universitet. Fra 2011 indgår DPU som et tværfagligt institut i Faculty of Arts, et afde fire nye hovedområder, som blev oprettet i 2011. Det nyoprettede institut fik beteg-nelsen Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Med oprettelsen af instituttet blevdet samtidig vedtaget at styrke den faglige profil omkring tre emneområder: førskole,grundskole og livslang læring. Disse tre områder indgår i den nye strategi for forskning,uddannelse, talentudvikling og videnudveksling, herunder myndighedsrådgivning på IUP.I relation til uddannelser har det tidligere DPU siden etableringen haft til hensigt at ud-byde kandidat- og masteruddannelser med relevans for folkeskolen og daginstitutionermm. og har hermed i høj grad bidraget til at give pædagoger og lærere et kompetence-løft.Som følge af fusionen med Aarhus Universitet har IUP desuden fået mulighed for at ud-byde BA-uddannelser. I 2010 blev den første BA-uddannelse udbudt i uddannelsesviden-skab og siden september 2013 med mulighed for fortsættelse på kandidatniveau. BA-uddannelsen supplerer efter- og videreuddannelsestilbuddene for professionsbachelo-
Dato: 26. november 2013
Side 1/3
AU Stab og StrategiAarhus UniversitetNordre Ringgade 18000 Aarhus C
Tlf.: 87150000Fax: 87150201E-mail: [email protected]http://www.au.dk
AARHUSUNIVERSITET
rerne på en positiv måde ift. studiemiljøet hvorfor det er en strategisk målsætning forIUP at udbyde flere relevante BA-uddannelser i fremtiden.Uddannelsesudbud ift. efteruddannelse af pædagoger og lærereIUP bidrager allerede i dag gennem sine 16 masteruddannelser til efteruddannelse af le-dere, lærere, pædagoger og andre professioner (se bilag 1). Flere af disse uddannelserretter sig direkte mod grundskolen, f.eks. masteruddannelserne i didaktik, i ledelse afuddannelsesinstitutioner, specialpædagogik, socialpædagogik og i professionsudvikling.IUP vil forsat udvikle sine tilbud om hele masteruddannelser til professionsuddannede,der har brug for kompetenceudvikling på masterniveau. Udviklingen af nye tilbud skerløbende og i samarbejde med relevante aftagere, organisationer og professionshøjsko-ler.IUP ser det som sin særlige strategiske opgave at bidrage til at løfte den store opgavemed kompetenceudvikling af lærere, pædagoger og skoleledere, som er et af de tre ho-vedformål i den nye folkeskolereform og pædagoguddannelsesreform. Således harIUP allerede på foranledning af Uddannelsesministeriet fremsat forslag til modeller forkompetenceløft og udvikling af skoleledere og faglærere i folkeskolen samt til styreforskningsforankring af læreruddannelsen i samarbejde med professionshøjskolerne.Forslagene baserer sig blandt andet på de erfaringer, som er gjort i det såkaldte4-10-konsortiumbestående af IUP og tre af de største professionshøjskoler i landet(http://www.viauc.dk/projekter/4svar/Sider/4svar.aspx). Dette konsortium er opbyggetmed henblik på at styrke folkeskolens kapacitet inden for fire helt centrale områder: le-delse og organisation, didaktik og læring, inklusion og differentiering samt digitalisering.Konsortiesamarbejdet med professionshøjskolerne indgår som en afgørende dimension iIUP’s forsatte udvikling af forskningsbaseret efteruddannelse.IUP vil også udnytte det nyeForum for Koordination af Uddannelsesforskning,som eren del af aftalen om et fagligt løft af folkeskolen, til i partnerskab med professionshøj-skolerne at udvikle efteruddannelseskurser/moduler målrettet ambitionerne i folkesko-lereformen. Udviklingen af koncepter og projekter for kompetenceudvikling af folkesko-lens lærere vil naturligvis finde sted med de relevante ministerier, kommuner og Kom-munernes Landsforening samt andre relevante organisationer.Uddannelsesudbud ift. videreuddannelse i form af kandidatuddannelserIUP er den væsentligste, danske udbyder af videreuddannelse til professionsbachelorer,der ønsker at tilegne sig en kandidatgrad. Gennem sit store udbud af kandidatuddannel-ser bidrager instituttet til at styrke bl.a. den danske lærer- og pædagoguddannelse.Mange skolelærere og pædagoger benytter sig af muligheden for at udbygge deres ba-cheloruddannelse med en relevant kandidatuddannelse (se bilag 2+3). IUP vil i sin ud-dannelsesstrategi fortsat have fokus på de forskellige behov for efter- og videreuddan-nelse, herunder på balancen mellem efteruddannelsesudbud og udbud af videreuddan-nelse i form af kandidatuddannelser. Det er ambitionen, at der skal ske en fortsat fagud-vikling af kandidatuddannelser i samarbejde med de relevante parter og aftagere (pro-fessionshøjskoler, skoleledere, organisationer, KL). På to uddannelsesområder af særligrelevans for grundskolen foretages der allerede nu en investering i form af en række nye
Side 2/3
AARHUSUNIVERSITET
stillingsbesættelser. Det drejer sig om uddannelserne i fagdidaktik og i teknologiunder-støttelse af pædagogik og læring i håbet om at kunne tiltrække flere professionsbachelo-rer (se bilag 4). IUP vil i sin fremtidige strategi have særligt fokus på, at udviklingen af ek-sisterende og nye kandidatuddannelser finder sted i tæt dialog med aftagere og profes-sionshøjskoler. Målet er at skabe et reelt sammenhængende uddannelsessystem indenfor lærer-og pædagoguddannelserne og dermed bidrage til styrkelse af den danske læ-rer- og pædagoguddannelse.Uddannelsesudbud ift. BA-uddannelser med relevans for grundskolenIUP satser i fremtiden på at udbyde flere BA-uddannelser. Instituttet har allerede haftstor succes med sin BA-uddannelse i uddannelsesvidenskab, der retter sig bredt mod etarbejdsmarked inden for uddannelsesforvaltning, uddannelsespolitik og uddannelsesud-vikling, herunder naturligvis også grundskolen. Uddannelsen udbydes i samarbejde medInstitut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. Sidste år blev en overbygning i form afen kandidatuddannelse i uddannelsesvidenskab udbudt for første gang. Der arbejdesogså på at udvikle en BA-uddannelse inden for almen pædagogik. Uddannelsen, der øn-skes udbudt i Aarhus, skal have fokus på pædagogiske problemstillinger i såvel et bredtsamfundsperspektiv som i specifikke sammenhænge inden for virksomheder og offentli-ge institutioner. Uddannelsen vil for at udnytte fusionsmulighederne også blive udbudt isamarbejde med de øvrige fakulteter på Aarhus Universitet.Uddannelsesudbud ift. forskeruddannelse af undervisere på professionshøj-skolerneIUP har siden 2010 arbejdet tæt sammen professionshøjskolerne om at tilbyde ph.d.-uddannelse, der styrker forskningsbaseringen af læreruddannelsen og dermed aftagernepå grundskoleområdet. Samarbejdet herom med professionshøjskolerne foregår bl.a.inden for4-10konsortietmed henblik på de ph.d.-studerendes forskningsforankring ogfinansieres af midler fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning. 4-10 konsortiet er somramme for samarbejdet mellem Aarhus Universitet og 3 professionshøjskoler under for-andring for at kunne tilgodese de behov for professionsløft af lærerne, der opstår somfølge af folkeskolereformen. Af de i alt 33 udmøntede ph.d.-stipendier fra Ph.d.-Rådet er19 tildelt ph.d.-studerende med indskrivning på IUP, AU i samarbejde med professions-højskolerne.
Side 3/3
AARHUSUNIVERSITETARTS
BILAG 1
Uddannelsesudbud ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, AUBacheloruddannelserBacheloruddannelse i UddannelsesvidenskabKandidatuddannelserKandidatuddannelse i UddannelsesvidenskabKandidatuddannelse i Pædagogisk PsykologiKandidatuddannelse i Pædagogisk SociologiKandidatuddannelse i Pædagogisk AntropologiKandidatuddannelse i Pædagogisk FilosofiKandidatuddannelse i Generel PædagogikKandidatuddannelse i Didaktik DanskKandidatuddannelse i Didaktik MatematikKandidatuddannelse i Didaktik MusikKandidatuddannelse i Didaktik Materiel KulturEuropean Masters in Lifelong Learning: Policy and Management (MA LLL)Master’s degree programme in Anthropology of Education and GlobalisationOversigt over uddannelserved IUPAske Dahl SløkRådgiverDato: 09. oktober 2013Ref: ads
Side 1/1
MasteruddannelserMaster i børnelitteraturMaster i Citizenship Education (Medborgerskab)Master i drama- og teaterpædagogikMaster i Leadership and Innovation in Complex Systems (LAICS)Master i ledelse af Udd. institutionerMaster i læse- og skrivedidaktikMaster i professionsudviklingMaster i socialpædagogikMaster i specialpædagogikMaster i sundhedspædagogikMaster i vejledningMaster i voksnes læring og kompetenceudviklingMaster i dansk som andetsprogMaster i positiv psykologiMaster i dagstilbuds- og indskolingsdidaktik
DekansekretariatetAarhus UniversitetNordre Ringgade 18000 Aarhus C
Tlf.: 87161908Fax: 87150201E-mail: [email protected]http://arts.au.dk
AARHUSUNIVERSITETARTS
Bilag 2
Angående: Optag og uddannede på uddannelser på IUPMasteruddannelserAntal betalende deltagereUddannelseEfter-år2010827633481432294156586554Efter-år201101213952214374455566010282143956566082135172037423833731331639344644Efter-år201213Efterår2013 (for-ventet)14Mette ThunøDekanDato: 09. oktober 2013Ref: MET
Side 1/3
Master i børnelitteraturMaster i Citizenship Education(Medborgerskab)Master i drama- og teaterpædagogikMaster i Leadership and Innovation inComplex Systems (LAICS)Master i ledelse af Udd. institutionerMaster i læse- og skrivedidaktikMaster i professionsudviklingMaster i socialpædagogikMaster i specialpædagogikMaster i sundhedspædagogikMaster i vejledningMaster i voksnes læring og kompeten-ceudviklingMaster i dansk som andetsprogMaster i positiv psykologiMaster i dagstilbuds- og indskolingsdi-daktik
(Tallene indeholder både studerende på hele uddannelsen og studerende der følgerenkeltmoduler)
Dekanatet, ArtsAarhus UniversitetNordre Ringgade 18000 Aarhus C
Tlf.: 87150000Fax: 87150201E-mail: [email protected]http://www.humaniora.au.dk
AARHUSUNIVERSITETARTS
Antal færdiguddannede(Færdiguddannede i perioden 01.10. - 30.09.)UddannelseMaster i børnelitteraturMaster i Citizenship Education(Medborgerskab)Master i drama- og teaterpædagogikMaster i Leadership and Innovation in Com-plex Systems (LAICS)Master i ledelse af Udd. institutionerMaster i læse- og skrivedidaktikMaster i professionsudviklingMaster i socialpædagogikMaster i specialpædagogikMaster i sundhedspædagogikMaster i vejledningMaster i voksnes læring og kompetenceudvik-lingMaster i dansk som andetsprogMaster som fleksibelt forløb DPU5159527171921182010201148412411288181931121720123621624695151527182718
Side 2/3
Kandidater
KandidatoptagDidaktik (dansk)Didaktik (matematik)Didaktik (materiel kultur)Didaktik (musikpædagogik)Generel pædagogikIt-didaktisk designLifelong LearningPædagogisk antropologiPædagogisk filosofiPædagogisk psykologiPædagogisk sociologiUddannelsesvidenskab
85120103222915115241611083263162
9402011537241199213128185252157
938201232927121144222121712911972013
101851223715119Udd.flyttet til IÆK12711627017388
AARHUSUNIVERSITETARTS
Side 3/3
FærdiguddannedeI altDidaktik (dansk)Didaktik (matematik)Didaktik (materiel kultur)Didaktik (musikpædagogik)Generel pædagogikIt-didaktisk designLifelong LearningPædagogisk antropologiPædagogisk filosofiPædagogisk psykologiPædagogisk sociologi
2010KA4451029855196316161102
2011KA4481471256138801714992
2012KA482156111053611701618995
BachelorBacheloroptag2010Uddannelsesvidenskab183201123020122452013220
AARHUSUNIVERSITETARTS
Bilag 3Adgangsgrundlag 2013 på IUP’s kandidatuddannelserI tabel 1 fremgår oversigt over adgangsgrundlaget på IUP’s kandidatuddannelser iforbindelse med optaget 2013. I figur 1 fremgår den relative fordeling af alle optagnepå IUP’s kandidatuddannelser i 2013.Optaget i 2013 dokumenterer, at IUP's uddannelser søges af forskellige professions-bachelorer og primært af pædagoger. Kun omkring en femtedel til en fjerdedel kom-mer med en læreruddannelsesbaggrund. Dette optagsmønster er ikke særligt for2013, men typisk for de seneste 6 år (perioden med pålideligt datagrundlag).Tabel 11UniversitetsbachelorAd gangsg rundla g 2013, IUPAske Da hl SløkRådgiver
Sundhedsfaglig
Socialrådgiver
Dato: 09. oktober 2013Ref: ads
Pædagog
Uoplyst
Side 1/2
Lærer
Andet
Pædagogisk sociologiPædagogisk filosofiPædagogisk antropologiuddannelsesvidenskabDidaktik (musik pædago-gik)Didaktik (materiel kultur)Didaktik (matematik)Didaktik (Dansk)Generel PædagogikPædagogisk psykologiAlle1
7856733140062137414
2836231271517412335237
1371100001629
1063631620922122
214001000513
110127000820
4017228353102162191
17212412688143822511162751026
Alle angivelser af adgangsgrundlag er selvangivelser fra ansøger i forbindelse med ansøgning om optag påkandidatuddannelser 2013Kategorierne dækker over flere for skellige typer uddannelser, fx dækker ’Lærer’ over flere forskellige typerlæreruddannelser, herunder bl.a. den nuværende professionsbacheloruddannelse, tidl. mellemlang videregå-ende uddannelse til folkeskolelærer, meritlærer (pba. fx erhvervsuddannelser).’Universitetsbachelor’ dækker en lang række forskellige bacheloruddannelser ved universiteterne, dog med enklar overvægt fra Uddannelsesvidenskab, AU.Kategorien ’uoplyst’ dækker også ufuldstændige angivelser som fx ’professionsbachelor’.
DekansekretariatetAarhus UniversitetNordre Ringgade 18000 Aarhus C
Tlf.: 87161908Fax: 87150201E-mail: [email protected]http://arts.au.dk
I alt
AARHUSUNIVERSITETARTS
Side 2/2
Figur 1
Rela%v fordeling af adgangsgrundlag KA-·‐uddannelser, IUP
2% 1% 12% 40%
19%
Pædagog Lærer Socialrådgiver Universitet Sundhedsfaglig Andet
3%
23%
Uoplyst
Bilag 4
Forskningsområder og forskeromfang på IUP i relation til grundskolenUd af 160 HVIP (og 80 ph.d.-studerende) er der følgende antal forskere med kompe-tencer indenfor grundskolerelaterede forhold. Der er ikke tale om en årsværksopgø-relse, menBaggrunden oplistning af forskere, der har publiceret indenfor de nævnte områderinden for deopkvalificeringsamme forskere kan derfor optræde indenfor flere om-Foranledigetsidste ca. 5 år. Depå folkeskoleområdetpå opfordring fra Uddannelsesministeriet rede-Angåendeaf regeringens varslede folkeskolereform ogDato:2013råder.gøres nedenfor på hvilke måder Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) (fremover IUP)09. oktober Thu nøkan bidrageRef: Dekan Me tteFac. of Artstil forskningsbaseret kompetenceløft af skoleledere og faglærere.DidaktikSide 1/3IndholdDansk literacy/dansk som andetsprog: 3 professorer, 10 lektorer, 1 post docs,3 ph.d.-studerendeKompetenceløft og udvikling af skoleledereMatematikdidaktik: 1 professor, 5 lektorerUdviklingen af effektive skoleledere betragtes internationalt af fx OECD som helt essentielt for udviklingenEngelsk didaktik: 1 professor, 1 ph.d.-studerendeaf en bedre grundskole og kræver professionel udvikling gennem hele karrieren som skoleleder.1Naturfagsdidaktik: 2 professorer, 3 lektorer, 1 ph.d.-studerendeMateriel kultur, didaktik: 3 lektorerForslag Musikdidaktik: 3 lektorertil kompetenceudvikling med henblik på udviklingen af skoleledere:1. IUP kan på nuværende tidpunkt honorere evt. krav til fremtidens skoleledere om at have en kandi-Pædagogik ogilæringdatgrad uddannelsesvidenskab (er akkrediteret). En Masteruddannelse i skoleledelse kan udviklesefter behov.og sundhedspædagogik: 1 professor, 5 lektorer, 2 post docErnærings-Klima- og miljøpædagogik: professor, 1 adjunkt, 1 post doc2. IUP kan gerne i samarbejde1med andre universiteter/UC’ere medvirke til at udvikle et særligt Kva-lifikationsprogramlektorer, 1 ph.d.-studerende Ontarios Principal’s Qualifications Program (PQP).Kropslig læring: 2 for Skoleledere tilsvarendeErfaringer kan hentes fra IUP’s4 lektorer med CBS om Masteruddannelsen i Leadership and In-Læringsmiljøer: 2 professorer, samarbejdenovation køn: 4 professorer, 2 (http://www.laics.net/) og fra AU’s deltagelse i Master i PublicSkole og in Complex Systems lektorerGovernance sammen med SDUIT og medier i folkeskolen: 5 lektorer, 1 ph.d.-studerende(http://www.sdu.dk/Efter_videreuddannelse/Master/offentligledelse.aspx). ForskningsbaseringenInterkulturelle kompetencer: 4 lektorer, 2 post docs, 3 ph.d.-studerendeaf et sådan kursus vil primært være bestående af forskere tilknyttet IUP’s Forskningprogram forTest, evaluering, mål: 2 lektorer, 1 post doc, 2ph.d.-studerendeOrganisation og Læring (http://edu.au.dk/forskning/omraader/ol/) og 1 ad-Dannelse, demokrati, værdier, medborgerskab: 1 professor, 16 lektorer, Forskningsprogram forjunkt, 1 post doc, 1 ph.d.-studerendeGrundskoleforskning (http://edu.au.dk/forskning/omraader/programforgrundskoleforskning/).3. Et Kvalifikationsprogram for Skoleledere kan understøttes/forankres af en virtuel centerdannelsefungerende som et netværk med relevante aktører på tværs af institutioner og organisationer (fxSkolelederorganisation) med en bestyrelse og et internationalt advisory board. Centeret kan også1have til opgave at facilitere skoleledernetværk,21st Century: Lessons from around the World, Schleicher, A. (2012), Ed., Preparing Teachers and Developing School Leaders for the seminarer mm. IUP kan som tungeste forskningsin-OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264xxxxxx-·‐en organisere et sådan Center for Skoleledelse.stitution i Danmark gerne huse og
Kompetenceløft af faglærereFor at opfylde regeringens ambitioner om at styrke undervisningen i dansk og matematik forventes detTlf.: +45 29799330nødvendigt at styrke de relevante faglæreres didaktiske niveau og professionelle identitet for at kunne ska-Aarhus UniversitetFax:be fremtidens innovative læringsmiljøer.E-mail: [email protected]Forslag til kompetenceudvikling med henblik på udviklingen af faglærere:
Skole- og klasserumsledelseKlasserumsledelse, inklusion: 6 professorer, 14 lektorer, 1 adjunkt, 1 post doc,10 ph.d.-studerendeAlsidig udvikling og sociale kompetencer: 2 professorer, 9 lektorer, 1 adjunkt,1 ph.d.-studerendeSkoleledelse og organisatorisk ledelse: 3 professorer, 6 lektorer, 1 adjunkt, 5ph.d.-studerendeSkole-hjem-samarbejde: 7 lektorer, 1 ph.d.-studerendeLæreruddannelseLæreruddannelse: 7 professorer, 6 lektorer, 1 seniorforsker, 3 ph.d.-studerendeUddannelsespolitik og historieSkolehistorie: 1 professor, 2 lektor, 2 post docInternational, komparativ grundskoleforskning: 3 professorer, 5 lektorerUddannelsespolitik: 5 lektorerUddannelsessociologiOvergang fra skole til ungdomsuddannelse: 1 lektorBørne-/ungekultur: 1 professor, 9 lektorer, 1 postdocSocial arv: 1 lektor, 1 ph.d.-studerendeKognitionNeuropsykologi, kognition, læring: 3 lektorerFørskoleFørskole-/early childhood: 5 professorer, 12 lektorer, 1 ph.d.-studerende

Under besættelse:

1. 2 adjunktstillinger i danskfagets didaktik2. Adjunkt i ledelse af uddannelsesinstitutioner3. Adjunkt i pædagogisk psykologi4. Adjunkt i socialpædagogik5. Adjunkt i sproglig etnografi6. Adjunkt i pædagogisk filosofi7. Adjunkt i ledelse af diversitet i udviklings- og læringskontekst8. Adjunkt i klassisk og moderne læringsteori og organisatorisk læring på ud-dannelsesområdet9. Mso professor indenfor pædagogisk ledelse af læring og udvikling10. Postdoc i dagtilbud og indskolingsdidaktik11. Adjunkt i dagtilbudsdidaktik12. 2 mso professorater i IT didaktik (dansk og matematik)
Side 2/3
Side 3/3
I gangværende eksternt finansierede forskningsprojekter på grundskolen
1)Center for Strategisk Grundskoleforskning (48 mio. 2010-2015)2)(http://www.cser.dk/startside/)It i Folkeskolen (18 mio. konsortium med bl.a. VIA, UCC, Metropol, UCSjælland, UC Lillebælt, UC Syddanmark)(http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/I-fokus/Oeget-anvendelse-af-it-i-folkeskolen/Udviklingsprojekter-med-demonstrationsskoleforsoeg)Technucation: Technological Literacy and New Employee Driven Innova-tion through Education, støttet af Det Strategiske Forskningsråd, udviklerny viden om 'technological literacy' og den viden skal danne basis forudvikling af uddannelserne af fremtidens lærere (15 mio. 2012-2017)(http://technucation.dk/)VIDA – Vidensbaseret indsats overfor udsatte børn i dagtilbud (Projekteter bestilt og finansieret af Social-, Børne- og Integrationsministeriet(http://edu.au.dk/forskning/projekter/vida/)IEA-undersøgelser, der omfatter PIRL’s (4. klasseelevers læsefærdighe-der), TIMM’s (4. klasseelevers matematiske og naturfaglige færdigheder)samt i ICILS2013 (8. klasseelevers kompetencer i at anvende computeretil at undersøge, skabe og kommunikere) (samfinansieret af IUP og Un-dervisningsministeriet)(http://edu.au.dk/forskning/projekter/internationaleundersoegelser/iea/)Skolehistorie (11 mio. kroner fra Carlsbergfondet til et fembindsværk, derudgives i forbindelse med skolejubilæet 2014)(http://edu.au.dk/forskning/projekter/danskskolehistorie/)4-10 samarbejdet med VIA, UCC og Metropol med tilknyttede ph.d.-studerende fra UC’erne inden for didaktik, skoleledelse, inklusion og før-skoleområdet. (http://www.viauc.dk/projekter/4svar/Sider/4svar.aspx)
3)
4)5)
6)7)