Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 1 Bilag 1
Offentligt
1297609_0001.png
1297609_0002.png
1297609_0003.png
Notat
Kommissorium for Forum for Koordination af Uddannelsesforskning
2. september 2013

Ministeriet for Forskning,

FormålDet fremgår af ”Aftale om et fagligt løft af folkeskolen”, at der vil blive etableret etnyt forum, der skal sikre bedre effekt og koordinering af udviklings- og forsk-ningsaktiviteterne i relation til uddannelsesområdet, herunder til folkeskolen.På baggrund af folkeskoleudspillet er det naturligt, at det nye forum i første om-gang får til formål at understøtte bedre koordination og større udbytte af de eksiste-rende forsknings- og udviklingsaktiviteter på folkeskoleområdet. Hensigten er ividest muligt omfang at understøtte et fagligt løft af folkeskolen samt læring ogdidaktik i dagtilbud med henblik på overgangen til folkeskolen.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan, og mindskebetydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Desuden skal tillidentil og trivslen i folkeskolen styrkes blandt andet gennem respekt for professionelviden og praksis.Forsknings- og udviklingsmiljøerne på især universiteter og professionshøjskolerhar gennem de senere år opbygget en væsentlig kapacitet i forhold til folkeskole-området, som bør anvendes mere målrettet til at understøtte udviklingen af folke-skolen og læring i dagtilbud gennem bedre koordinering af produktion, opsamlingog formidling af viden til lærer- og pædagoguddannelsen og de kommunale folke-skoler. Etableringen af det nye forum skal understøtte den bevægelse mod mereevidensbaseret og praksisnær uddannelsesforskning, som er i gang i form af kon-krete partnerskaber, faggrupper, projekter og netværk mellem universiteter, profes-sionshøjskoler, folkeskoler og den øvrige uddannelsesverden. Målet er både mereforskning i, hvad der virker i undervisningen af og indlæringen hos børn- og unge,og at forskningen også kan anvendes i folkeskoler og dagtilbud.Forummet skal udgøre et koordinerende organ for de centrale aktører og interes-senter på området og herigennem understøtte, at der opnås mere synergi og tydeli-gere effekt af de anvendte ressourcer på området. Forummet har ikke formel be-slutnings- eller rådgivningskompetence, men vil kunne udmelde synspunkter oganbefalinger i medfør af drøftelserne i forummet.Forummet etableres som en midlertidig konstruktion på 3 år med mulighed forforlængelse efter fælles beslutning mellem FIVU og UVM. Efter denne periodekan det blandt andet overvejes, om initiativet med fordel kan udbredes til andre

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3510[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/024424-01
Side
1/3
områder end folkeskolen og læring i dagtilbud. I givet fald skal sammensætningenaf forummet overvejes på ny, sådan at det sikres, at forum har deltagelse af de rig-tige parter i forhold til emnet.OpgaveDe konkrete opgaver for forummet era) At kortlægge den nuværende forskning- og udviklingsaktivitet på folkeskole-området inklusiv dagtilbudsområdet og overgangen til ungdomsuddannelserne– og vurdere, hvor der er behov for at styrke den samlede indsats.b) At styrke koordineringen mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne, herun-der gennem styrkelse af netværk og samarbejdsrelationer mellem aktørerne påforskningsområdet.c) At identificere hensigtsmæssige modeller for styrket omsætning af forsknings-viden til den pædagogiske praksis og understøtte etableringen af konkretepartnerskaber, faggrupper, projekter og netværk mellem universiteter, profes-sionshøjskoler, ministerier – herunder de nye læringskonsulenter - samt kom-muner og folkeskoler.d) At udarbejde en årlig rapport over status og udfordringer i forhold til forskningog udvikling på området. Rapporten kan indeholde forslag til nye indsatsom-råder samt anbefalinger om metoder til omsætning af viden. Desuden kan deropstilles en oversigt over væsentlige nye forskningsresultater af relevans forpraktikere, politikere.Deltagelse og udpegningFIVU og UVM har i fælleskab udpeget de interessenter, som skal deltage i forum-met:4 medlemmer2 medlemmer1 medlem1 medlem1 medlem1 medlem1 medlem1 medlem1 medlem1 medlem1 medlemUniversiteternes uddannelsesforskningsmiljøer (evt.AU (DPU), RUC, AAU, KU)Professionshøjskolernes udviklingsmiljøerSFI inden for uddannelsesforskningKORA inden for uddannelsesforskningEVAKommunernes LandsforeningDanmarks LærerforeningBUPLSkolelederforeningenUVMFIVU

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Det vil være en fordel, hvis der blandt ovenstående udpeges et medlem, som tilligeer medlem af ph.d.-rådet, samt et medlem, som tillige er medlem af det nye Råd forBørns Læring (tidl. Skolerådet).Det skal sikres, at de udpegede medlemmer matcher forummets formål, som bl.a.indbefatter drøftelser af videnproduktion og modeller for samarbejde om omsæt-ning af viden til skolerne. En del af de udpegede medlemmer bør have en fagligviden, som kan anvendes konkret i kortlægning og analyse af forskningsaktivitetenpå området.Formandskab og sekretariatFormandsskabet og sekretariatsfunktionen varetages af FIVU.Side2/3
Mødefrekvens mv.2-4 årlige møder. Det første år vil mødefrekvensen være højere end de følgende år iforbindelse med opstart af forummets arbejde.ØkonomiUdgiften til forummets virke, herunder sekretariatsbetjening samt udgifter til gen-nemførelse af kortlægning og diverse analysearbejder, afholdes af FIVU.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
3/3