Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:2. december 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0032-0980Dok.:964664
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 96 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 8. november 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 96 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”I forlængelse af svaret på spørgsmål 170 (UUI alm. del, 2012-13) bedes ministeren redegøre for sagen om den syvårige ImNielsen og hendes mor Suthida og oplyse, om han finder denkonkrete afgørelse i overensstemmelse med barnets tarv, omhan mener, at den gældende lovgivning på området i tilstræk-kelig grad tager hensyn til børn, der er velintegrerede i Dan-mark, og om han vil tage initiativ til at ændre afgørelsen omikke at forlænge morens og pigens opholdstilladelse.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingenævnet, der har oplyst følgende:”Udlændingenævnet kan generelt oplyse, at Udlændingenæv-net er en uafhængig domstolslignende forvaltningsmyndighed,der træffer afgørelser i konkrete sager på baggrund af den gæl-dende lovgivning mv.Udlændingenævnet kan herudover generelt henvise til, at detfølger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at en tidsbegræn-set opholdstilladelse kan inddrages, når grundlaget for ansøg-ningen eller opholdstilladelsen ikke længere er til stede, og atdet endvidere følger af udlændingelovens § 26, stk. 1. nr. 1-6,jf. § 19, stk. 6, at der ved afgørelser om inddragelse af en op-holdstilladelse skal tages hensyn til, om inddragelsen må anta-ges at virke særligt belastende for udlændingen, herundernavnlig på grund af udlændingens tilknytning til det danskesamfund, alder, helbred, tilknytning til herboende personer,manglende eller ringe tilknytning til hjemlandet mv. Det be-mærkes, at der er tale om en skønsmæssig afvejning.Udlændingenævnet kan overordnet oplyse, at Udlændinge-nævnet ikke nærmere kommenterer konkrete personsager.”Justitsministeriet skal bemærke, at justitsministeren ikke har mulighed forat ændre en konkret afgørelse, der er truffet af Udlændingenævnet, der erøverste administrative myndighed på det omhandlede område, og efterføl-gende – for barnets vedkommende – er stadfæstet af Retten i Hjørring.Regeringen indgik imidlertid i lyset af den konkrete sag, der er omtalt ispørgsmålet, den 13. november 2013 en bred politisk aftale om at ændrereglerne om inddragelse af opholdstilladelse ved den herboende ægtefællesdød.2
Det lovforslag, der skal udmønte aftale, vil sikre, at udlændinge, der erkommet her til landet som led i en ægtefællesammenføring, og som hargjort en indsats for at integrere sig her i landet, fremadrettet ikke mister de-res opholdstilladelse, hvis den herboende ægtefælle eller samlever dør. Detsamme vil gælde den udenlandske ægtefælles børn.Samtidig vil lovforslaget indeholde en overgangsbestemmelse, der indebæ-rer, at lovændringen vil få virkning for alle udlændinge, der inden for 2 årforud for lovens ikrafttræden har fået inddraget deres opholdstilladelsesom følge af, at den herboende ægtefælle eller samlever dør.
3