Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1405808_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Dok.:
24. september 2014
1323331
UDKAST TIL TALE
til brug for forelæggelse i
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
den 2. oktober 2014
af RIA-rådsmødet den 9.-10. oktober 2014
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2. oktober 2014 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.- 10. oktober 2014, til justitsministeren
1405808_0002.png
[1.
Indledning]
I næste uge afholdes der rådsmøde om retlige og indre anliggender i
Bruxelles. Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagerne på råds-
mødet.
Rådsmødet er det første formelle rådsmøde under det italienske for-
mandskab.
De sager på dagsordenen, som er relevante for Integrationsudvalget,
fremgår af dagsordenens punkt 1, 2 og 3.
Jeg kan oplyse, at dagsordenspunkterne vil blive forelagt for Folketin-
gets Europaudvalg til orientering i morgen.
[2. Middelhavstaskforcen og non-paper fra formandskabet om
håndtering af migrationsstrømme]
2.1.
Dagsordenens punkt 1 og 2 relaterer sig begge til, hvordan vi i EU
kan håndtere migrationsstrømmene via Middelhavet.
Vi har i den senere tid alt for ofte været vidne til tragiske ulykker i
Middelhavet, hvor flygtninge og migranter i små, usikre og overfyldte
fartøjer er omkommet i forsøget på at nå Europa.
2.2.
Som opfølgning på ulykken ved Lampedusa i oktober sidste år,
hvor en båd med flere hundrede migranter ombord sank, nedsatte
Kommissionen en taskforce, som er kommet med en række anbefalin-
ger til, hvordan sådanne tragiske ulykker kan forebygges fremover.
Det er nu et år siden, Middelhavstaskforcen blev nedsat, og mange af de
foreslåede tiltag er blevet iværksat.
2
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2. oktober 2014 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.- 10. oktober 2014, til justitsministeren
1405808_0003.png
Udfordringen med migrationsstrømmene via Middelhavet er dog stadig
højaktuel, og det er afgørende, at Rådet bevarer fokus på taskforcens
anbefalinger og løbende drøfter, hvordan disse bør prioriteres.
Jeg ser derfor frem til, at Kommissionen på det kommende rådsmøde
vil orientere om status for gennemførelsen af Middelhavstaskforcens
anbefalinger.
2.3.
På rådsmødet skal vi desuden drøfte et forslag fra det italienske
formandskab om en strategisk tilgang til håndtering af migrations-
strømmene mod EU.
Med udgangspunkt i Middelhavstaskforcens anbefalinger har formand-
skabet identificeret tre fokusområder, hvor der bør sættes ind straks.
Det drejer sig om øget samarbejde med tredjelande, styrkelse af Frontex
i Middelhavet og opretholdelse af det fælles europæiske asylsystem.
2.4.
Regeringen er enig med formandskabet i, at et styrket samarbejde
med oprindelses- og transitlandene er helt afgørende, hvis vi skal finde
en effektiv og varig løsning på migrationsstrømmene til EU.
Sammen med myndighederne i disse tredjelande må vi således gøre alt
for at bekæmpe de netværk af menneskesmuglere, som på den mest ky-
niske vis sætter tusindvis af menneskeliv på spil ved at sende migranter
af sted i faldefærdige og overfyldte både.
Samtidig skal vi fokusere på at stabilisere oprindelses- og transitlande-
ne, så migranterne ikke føler sig nødsaget til at søge mod EU og derved
bringer sig selv i disse livsfarlige situationer.
2.5.
Regeringen bakker også fuldt ud op om den styrkelse af Frontex’
koordinerende rolle i det centrale Middelhav, som der bl.a. lægges op til
med etableringen af en ny Frontex-koordineret operation i farvandet
3
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2. oktober 2014 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.- 10. oktober 2014, til justitsministeren
1405808_0004.png
omkring det sydlige Italien.
Den nye operation, Triton, skal på sigt
træde i stedet for den nuværende
italiensk ledede operation Mare Nostrum. Triton-operationen skal dog fin-
de sted meget tættere på den europæiske kyst end Mare Nostrum og skal
primært have fokus på grænseovervågning.
2.6.
Endelig er regeringen tilfreds med, at det italienske formandskab
betoner vigtigheden af, at alle medlemsstaterne anvender det fælles eu-
ropæiske asylsystem på en korrekt og fuldstændig måde.
I den forbindelse er optagelse af fingeraftryk helt essentielt.
Jeg vil derfor over for mine europæiske kollegaer understrege vigtighe-
den af, at alle medlemsstater lever op til deres forpligtelse til at sikre, at
alle migranter registreres
med fingeraftryk straks efter ankomsten til Eu-
ropa.
Det må
om nødvendigt
ske ved at frihedsberøve migranterne, indtil
man kan optage deres fingeraftryk.
[3. Revideret græsk handlingsplan om asyl- og migrationshåndte-
ring]
3.1.
Den næste sag, jeg vil nævne, er dagsordenens punkt 3, som hand-
ler om den græske asylhandlingsplan.
Som bekendt har Grækenland i de senere år oplevet en markant stigning
i migrationspresset på de ydre grænser i form af asylansøgere og ulovli-
ge indvandrere. Det har sat det græske asyl- og modtagesystem under et
stort pres.
Grækenland udarbejdede i 2010 en national handlingsplan om asyl- og
4
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2. oktober 2014 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.- 10. oktober 2014, til justitsministeren
migrationshåndtering. Handlingsplanen lagde bl.a. op til at modernisere
registreringen af asylansøgere, omstrukturere asylsagsbehandlingen og
effektivisere udsendelsesprocedurerne.
Kommissionen konstaterede i 2012, at Grækenland havde taget mange
positive skridt. Kommissionen pegede dog også på, at der fortsat var en
række mangler. Det drejede sig især om forholdene omkring frihedsbe-
røvelse, forholdene i modtagecentrene og de græske myndigheders
asylsagsbehandling.
I marts 2013 fremlagde Grækenland derfor en revideret handlingsplan,
som byggede videre på de fremskridt, som allerede var opnået.
3.2.
Inden for rammerne af den græske asylhandlingsplan har Græken-
land og EU’s asylstøttekontor, EASO, indgået en aftale om en særlig
asylstøtteplan. Støtteplanen identificerer en række prioriterede områder,
hvor EASO skal bistå Grækenland med teknisk og operationel assistan-
ce.
EASO har for nylig lavet en foreløbig evaluering af den græske asyl-
støtteplan. I evalueringsrapporten sammenlignes situationen i marts
2011, hvor EASO begyndte sin støtte til Grækenland, med situationen i
maj 2014.
Det fremgår bl.a. af rapporten, at Grækenland har taget konkrete skridt i
retningen af at etablere et moderne asyl- og modtagesystem.
Rapporten konkluderer dog også, at der fortsat er behov for konsolide-
ring og kapacitetsopbygning i forhold til bl.a. modtageforhold og afvik-
ling af sagspukler. Det er ifølge EASO nødvendigt for at sikre de nye
procedurers holdbarhed og yderligere hæve standarderne i overens-
stemmelse med EU’s og Grækenlands retlige forpligtelser.
5
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2. oktober 2014 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.- 10. oktober 2014, til justitsministeren
1405808_0006.png
3.3.
På det kommende rådsmøde forventer jeg, at den græske minister
sammen med EASO vil orientere om, hvor langt man er nået med im-
plementeringen af den reviderede græske handlingsplan.
Regeringen støtter det igangværende arbejde med at genopbygge det
græske asylsystem, så der skabes forsvarlige forhold for asylansøgere
og indvandrere i Grækenland.
Det er en afgørende forudsætning for det fælles europæiske asylsystem,
at alle medlemsstater har velfungerende asylsystemer.
Danmark har derfor også bidraget med eksperter inden for rammerne af
EASO’s asylstøtteplan
for Grækenland. Så sent som i sidste uge havde
vi besøg af en større delegation fra de græske asylmyndigheder, som
skulle høre nærmere om det danske asyl- og modtagesystem.
Det glæder mig, at Grækenlands og EASO’s indsats har båret frugt.
Der er dog ingen tvivl om, at der stadig ligger et stort arbejde forude
med at genopbygge og konsolidere det græske asylsystem.
Men selvom Grækenlands genindtræden i Dublin-samarbejdet stadig
ligger et stykke ude i fremtiden, er det vigtigt, at Rådet får anledning til
at drøfte perspektiverne for en sådan genindtræden.
Det var en kort gennemgang af de sager, som er på dagsordenen for det
kommende rådsmøde af relevans for Integrationsudvalget.
[4. Orientering om dansk gennemførelse af forordningen om et in-
strument for finansiel støtte til forvaltning af Schengen-områdets
ydre grænser og den fælles visumpolitik]
4.1.
Inden vi går over til udvalgets spørgsmål, vil jeg dog gerne benytte
anledningen til at orientere om, at regeringen agter at meddele Rådet og
6
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2. oktober 2014 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.- 10. oktober 2014, til justitsministeren
Kommissionen, at Danmark vil gennemføre forordningen om et instru-
ment for finansiel støtte til forvaltning af Schengen-områdets ydre
grænser og den fælles visumpolitik i dansk ret. Det finansielle instru-
ment er en del af EU’s nye fond for intern sikkerhed.
Forordningen, som er vedtaget inden
for rammerne af EU’s flerårige fi-
nansielle program for retlige og indre anliggender for perioden 2014-
2020, er omfattet af det danske retsforbehold.
Forordningen udgør imidlertid en udbygning af Schengen-reglerne. Det
betyder, at Danmark kan tilslutte sig forordningen om det nye finansiel-
le instrument på mellemstatsligt grundlag.
4.2.
Det nye finansielle instrument udgør
en videreførelse af EU’s
Grænsefond, som Danmark har deltaget i under det seneste flerårige fi-
nansielle program for perioden 2007-2013.
Regeringen finder, at den finansielle støtte til forvaltningen af de ydre
grænser og den fælles visumpolitik er et særdeles vigtigt bidrag til at
sikre et højt sikkerhedsniveau i Schengen-området og til at bekæmpe
ulovlig
indvandring. Det gælder ikke mindst ved EU’s grænser i syd og
øst.
Regeringen vil på den baggrund meddele Kommissionen, at man vil
gennemføre forordningen i dansk ret.
Tak.
7