Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1420299_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
14. november 2014
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Christian Lund Hansen
Sagsnr.: 2014-0032-1524
Dok.:
1328386
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 883 (Alm. del), som
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmini-
steren den 30. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Geertsen (V).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 883: Spm. om redegørelse for begrebet "institutionel diskrimination" og begrebets konkrete anvendelse i forhold til forebyggelse af radikalisering af især yngre muslimer i Århus-området, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 883 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik:
”Ministeren bedes redegøre for begrebet "institutionel diskri-
mination" og begrebets konkrete anvendelse i forhold til fore-
byggelse af radikalisering af især yngre muslimer i Århus-
området? Der henvises til artiklen ”Politi og kommune i Aar-
hus: Hellige krigere ofre for diskrimination” Berlingske den
29. september 2014.”
Svar:
Jeg tager på det kraftigste afstand fra, at personer tilslutter sig internationa-
le ekstremistiske organisationer for at deltage i væbnede konflikter i ud-
landet. Dette gælder selvsagt også personer, som tilslutter sig sådanne or-
ganisationer for at deltage i væbnede konflikter i Syrien eller Irak.
Jeg vil også gerne understrege, at det aldrig kan være en undskyldning for
at tage til Syrien eller Irak og deltage i væbnede kamphandlinger, at man
har følt sig
udsat for såkaldt ”institutionel diskrimination”.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Østjyllands Politi, der
med henvisning til den i spørgsmå-
let omtalte artikel
har oplyst, at begrebet institutionel diskri-
mination er nævnt i et notat af 22. januar 2014 udarbejdet af
Østjyllands Politi og Aarhus Kommune, som indeholder en
kort beskrivelse af strategier og indsatser vedrørende forebyg-
gelse af radikalisering og diskrimination i Aarhus.
Østjyllands Politi har oplyst, at begrebet institutionel diskrimi-
nation anvendes inden for forskning vedrørende diskriminati-
on. Der er således ikke tale om et begreb, der er opstået som
led i det tværfaglige samarbejde mellem Aarhus Kommune og
Østjyllands Politi vedrørende forebyggelse af radikalisering.
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at begrebet institutionel
diskrimination ifølge notatet forstås som en organisati-
ons/institutions svigtende evne til at yde en relevant og profes-
sionel service til brugerne på grund af disses hudfarve, kultur
eller etniske tilhørsforhold
herunder også virkningerne af
medarbejderes ubevidste fordomme, uvidenhed m.m.
Østjyllands Politi har endelig oplyst, at det bl.a. fremgår af no-
tatet, at diskrimination anses som den største medvirkende en-
2
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 883: Spm. om redegørelse for begrebet "institutionel diskrimination" og begrebets konkrete anvendelse i forhold til forebyggelse af radikalisering af især yngre muslimer i Århus-området, til justitsministeren
keltfaktor til skabelsen af vækstgrundlaget for radikalisering,
hvorfor indsatsen mod radikalisering blandt andet tager ud-
gangspunkt i, at en oplevelse af diskrimination og manglende
medborgerskab er en af flere faktorer, der kan føre til radikali-
sering.”
3