Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1424502_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. november 2014
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032-1493
1317052
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 845 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 23. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 845: Spm. om redegørelse for andre europæiske landes erfaringer med "tidsbegrænset ophold til flygtninge" som dem, regeringen lægger op til i udspillet af 19. september 2014, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 845 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren redegøre for andre europæiske landes erfarin-
ger med "tidsbegrænset ophold til flygtninge" som dem, rege-
ringen lægger op til i udspillet af 19. september 2014, og her-
under oplyse, om det i praksis er lykkedes andre lande at sende
flygtningene retur til hjemlandet med henvisning til, at forføl-
gelsesrisikoen er ophørt?”
Svar:
De øvrige EU-lande
er omfattet af EU’s asylregler.
Danmark er ikke bun-
det heraf som følge af Danmarks forbehold på området for retlige og indre
anliggender.
De betingelser, som en udlænding skal opfylde for at kunne opnå subsidi-
ær beskyttelse efter EU-reglerne, fremgår af artikel 15, jf. artikel 2, litra f, i
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2011/95/EU af 13. december 2011
om fastsættelse af standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere
eller statsløse som personer med international beskyttelse, for en ensartet
status for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær be-
skyttelse, og for indholdet af en sådan beskyttelse (omarbejdning) (kvalifi-
kationsdirektivet). Direktivet ophæver det tidligere gældende direktiv
2004/83/EF.
En opholdstilladelse meddelt efter bestemmelsen, skal være gyldig i
mindst et år, og kan fornyes. I tilfælde af fornyelse skal opholdstilladelsen
være gyldig i mindst to år, medmindre tvingende hensyn til statens sikker-
hed eller den offentlige orden tilsiger andet, jf. kvalifikationsdirektivets ar-
tikel 24, stk. 2.
Endvidere findes der i visse lande nationale subsidiære beskyttelsesregler,
som supplerer EU-reglerne.
For så vidt angår andre europæiske landes erfaringer med kvalifikationsdi-
rektivets artikel 15 og implementeringen heraf, kan der bl.a. henvises til
Kommissionens rapport af 16. juni 2010 om anvendelsen af direktiv
2004/83/EF af 29. april 2004 om fastsættelse af minimumsstandarder for
anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som flygtninge eller
som personer, der af anden grund behøver international beskyttelse, og
2
UUI, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 845: Spm. om redegørelse for andre europæiske landes erfaringer med "tidsbegrænset ophold til flygtninge" som dem, regeringen lægger op til i udspillet af 19. september 2014, til justitsministeren
1424502_0003.png
indholdet af en sådan beskyttelse ((KOM(2013)314 endelig). Rapporten er
tilgængelig på hjemmesiden
http://eur-lex.europa.eu.
For så vidt angår andre europæiske landes erfaringer med nationale subsi-
diære beskyttelsesregler, der supplerer EU-reglerne, kan der bl.a. henvises
til rapporten
”The different national practices concerning granting of non-
EU harmonized protection statuses” udgivet af Det Europæiske Migrati-
onsnetværk (EMN) i december 2010. Rapporten indeholder en sammen-
stilling af 23 landes nationale rapporter om subsidiær beskyttelse. Såvel
EMNs rapport som de underliggende nationale rapporter er tilgængelige på
hjemmesiden
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/index_en.htm
under
punktet ”Networks”, ”European Migration Networks (EMN)”, ”Reports,
studies, ad-hoc queries and statistics
EMN”,
”EMN Studies”.
Justitsministeriet er ikke i øvrigt i besiddelse af oplysninger, der nærmere
redegør for andre europæiske landes praktiske erfaringer med tilbagesen-
delse af flygtninge i tilfælde, hvor beskyttelsesbehovet ikke længere er til
stede.
Det sene svar, der skyldes et stort arbejdspres i ministeriet, beklages.
3